Transport: paarden`vrachtwagen` die je los kunt koppelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Transport: paarden`vrachtwagen` die je los kunt koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:21

Oke, ik ben heel voorbarig. ben net begonnen met rijlessen, maar wil ook gelijk erachteraan voor mijn E gaan.
Ik heb nog geen rijbewijs, maar ben wel al volop aan het fantaseren wat voor auto ik straks wil kopen.

Hij moet aan verschillende eisen voldoen vanuit het cbr, maar ook vanuit mij ivm handicap van mij.

Nu had ik het er met mijn rij-instructeur over. Ik had namelijk goed nagedacht... :P

Ik wil graag zelf ook weg kunnen met mijn paard, maar kan niet zelf een trailer aankoppelen. Een vrachtwagen zou het makkleijkst zijn, maar dan zou ik een vrachtwagen moeten kopen NAAST een gewone auto, en dat wordt wel erg gek...
Nu had hij de optie geopperd om ene trailer met electromotor aan te schaffen evt. Dat kan natuurlijk.
Ook zei hij dat er ook wel auto`s bestaan die je ONDER de trailer kunt rijden. dus het zelfde idee als een vrachtwagen.
Nu kan ik alleen niets vinden over die mogelijkheid op internet... heeft iemand er wel eens van gehoord? Weten jullie andere opties nog?

Het zal een 2 paards moeten worden sowieso. evt meer mag ook :P

Hoop dat ik duidelijk genoeg ben zodat jullie het snappen ;)

Ik wil dus t liefst een vrachtwagen waarvan ik de achterkant los kan koppelen waardoor ik ook `gewoon` kan rijden. Ik had het over een jeep en volgens mijn rij-instructeur kon dat wel... Wie helpt mij verder? rij-instructeur is uiteraard nu een week met vakantie, dus kan em niet vragen en wil prijs-indicatie hebben en ook wel graag een beeld van wat wel en niet mogelijk is ;)

bedankt voor jullie eventuele reacties :)

xtostarlight

Re: Transport: paarden`vrachtwagen` die je los kunt koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:25

Ik weet welke bakken je bedoeld, van die hele grote jeeps met een gat er in zegmaar.
Weet dat ze er bij arthur in vorstenbosch een hebben/hadden.

In amerika rijden die er veel meer rond, misschien kun je daar iets mee?

Waarom kun je zelf geen trailer aankoppelen trouwens als ik vragen mag?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:30

Dan begin maar alvast met sparen, reken op 100.000 voor een dergelijke nieuwe combi; de kans om er tweedehands eentje te vinden is erg klein........
Het bestaat wel, af en toe kom ik er eentje tegen op http://www.trucks.nl maar de prijskaartjes die men eraan hangt zijn me echt te dol.
Met een beetje zoekwerk koop je voor 10.000 a 20.000 een hele leuke vrachtwagen (C-rijbewijs); als dat kan met jouw handicap, zou dat een veel simpelere en goedkopere oplossing zijn.
Moet je per se een personenauto hebben, dan is elektrische aandrijving op je trailer een zinvolle en relatief goedkope optie. Op de Equitana kwam ik het dit jaar voor het eerst serieus tegen maar voor caravans bestaat het al jaaaaaren en het is feitelijk precies hetzelfde systeem.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:08

xtostarlight schreef:
Ik weet welke bakken je bedoeld, van die hele grote jeeps met een gat er in zegmaar.

kloptat is precies wat mijn rij-instructeur zei :)

ik zal eens kijken of ik via google en die naam wat kan ;)

ikke schreef:
Dan begin maar alvast met sparen, reken op 100.000 voor een dergelijke nieuwe combi; de kans om er tweedehands eentje te vinden is erg klein........
Het bestaat wel, af en toe kom ik er eentje tegen op http://www.trucks.nl maar de prijskaartjes die men eraan hangt zijn me echt te dol.
Met een beetje zoekwerk koop je voor 10.000 a 20.000 een hele leuke vrachtwagen (C-rijbewijs); als dat kan met jouw handicap, zou dat een veel simpelere en goedkopere oplossing zijn.
Moet je per se een personenauto hebben, dan is elektrische aandrijving op je trailer een zinvolle en relatief goedkope optie. Op de Equitana kwam ik het dit jaar voor het eerst serieus tegen maar voor caravans bestaat het al jaaaaaren en het is feitelijk precies hetzelfde systeem.

slik...

maar vrachtwagen naast een gewone auto is ook erg duur volgens mij?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:31

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:37

zij schreef:
xtostarlight schreef:

kloptat is precies wat mijn rij-instructeur zei :)

ik zal eens kijken of ik via google en die naam wat kan ;)

ikke schreef:

slik...

maar vrachtwagen naast een gewone auto is ook erg duur volgens mij?

Ehm, even voor de zekerheid: woon je in België of in Nederland? er zitten namelijk nogal wat verschillen in de regels tussen NL en B.

In Nederland is de wegenbelasting voor een vrachtauto 65 euro per drie maanden, tot 19 ton TMM. Boven 12 ton TMM moet je daarnaast een eurovignet hebben voor de dagen dat je daadwerkelijk gebruik maakt van de openbare weg.
Ik heb zelf een kleine vrachtwagen (5600kg TMM) en dat ding kost me 250 euro per jaar verzekering (oldtimer met 12000km). Wagen verbruikt 1:6, maar met een goede motor zou dat ongeveer 1:8 moeten zijn.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:41

Vrachtwagen naast een gewone auto hoeft niet zo duur te zijn.
Wij hebben jaren een vrachtwagen gehad, die was in aanschaf zo'n 10.000 euro, wegenbelasting heb je kwarttarief (60 dagen kaart) en verzekering was voor ons ook nog geen 100 euro in het jaar.
Daarnaast hebben we gewoon een normale zuinige personenauto, deze hoeft al geen trailer te kunnen trekken dus ben je in het gewone rijden een stuk goedkoper uit.

Nu hebben we dan een klein vrachtwagentje (B-rijbewijs) maar het is voor ons nog steeds een stuk voordeliger dan goede trekauto + knappe trailer.
Vergeet niet dat je voor een 2 paards trailer echt wel een flinke auto ervoor moet hebben wil je fijn op de weg gaan!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:04

En dan heb je nog de BE combinaties waarvan ik er zelf ook 1 heb.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:09

Of je kan kijken voor zo'n camionette, zoals www.theault.be

Wij verdelen deze van Opel met opbouw (wel in België), va 36 000 EUR excl BTW, gewoon met B rijbewijs, en dat rijd even makkelijk als een grote jeep.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:10

ik heb even voor je nagevraagd mijn dochter heeft een autohandelaars ding (gelukkig meer verstand van paarden) maar waar jij over praat kost echt veel geld buiten dat je hier in Nederland aan allerlei eisen moet voldoen .
Ze vertelde dat je beter een 2 paards vrachtautootje kunt kopen met living kost zo rond de 4000,- max en je kunt hem dan op kamper verzekering zetten scheelt enorm in de kosten maar er moet wel een living in zitten dan, gasstel en matras is in principe genoeg dan kun je op 80 dagen kaart komen.
en pfoe kun je me nog volgen anders even via pb geef ik je even het email van me dochter, zij verkoopt ze niet, is geen smerige verkooptruc maar ze weet er wel alles van af.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:21

eppie38 schreef:
ik heb even voor je nagevraagd mijn dochter heeft een autohandelaars ding (gelukkig meer verstand van paarden) maar waar jij over praat kost echt veel geld buiten dat je hier in Nederland aan allerlei eisen moet voldoen .
Ze vertelde dat je beter een 2 paards vrachtautootje kunt kopen met living kost zo rond de 4000,- max en je kunt hem dan op kamper verzekering zetten scheelt enorm in de kosten maar er moet wel een living in zitten dan, gasstel en matras is in principe genoeg dan kun je op 80 dagen kaart komen.
en pfoe kun je me nog volgen anders even via pb geef ik je even het email van me dochter, zij verkoopt ze niet, is geen smerige verkooptruc maar ze weet er wel alles van af.

Een goede 2 paards wagen voor b rijbewijs vind je niet voor 4000,- euro.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:45

ikke schreef:
Ehm, even voor de zekerheid: woon je in België of in Nederland? er zitten namelijk nogal wat verschillen in de regels tussen NL en B.

In Nederland is de wegenbelasting voor een vrachtauto 65 euro per drie maanden, tot 19 ton TMM. Boven 12 ton TMM moet je daarnaast een eurovignet hebben voor de dagen dat je daadwerkelijk gebruik maakt van de openbare weg.
Ik heb zelf een kleine vrachtwagen (5600kg TMM) en dat ding kost me 250 euro per jaar verzekering (oldtimer met 12000km). Wagen verbruikt 1:6, maar met een goede motor zou dat ongeveer 1:8 moeten zijn.

NL :)

eppie38 schreef:

wat???

en 4000 euro vind ik wel erg goedkoop? ik zat trouwens niet echt met de aanschaf. die is eenmalig, maar meer het dubbele onderhoud en dubbele verzekering en dubbele belasting enzo dan...

madamX schreef:
En dan heb je nog de BE combinaties waarvan ik er zelf ook 1 heb.

welke combinatie is dat?

lientjeds schreef:
Of je kan kijken voor zo'n camionette, zoals http://www.theault.be

Wij verdelen deze van Opel met opbouw (wel in België), va 36 000 EUR excl BTW, gewoon met B rijbewijs, en dat rijd even makkelijk als een grote jeep.

ik ga even in je link kijken :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:08

lientjeds schreef:
Of je kan kijken voor zo'n camionette, zoals http://www.theault.be

Bedenk je wel even dat de BTW (19%) en BPM (ong 25%) zo'n auto fors duurder maken in NL, namelijk rond 50.000 euro!!! Als je daarnaast dan bedenkt dat je voor een vrachtwagen (>3500kg TMM) geen BPM betaald, dan komt e.e.a. toch in een iets ander daglicht te staan. Bovendien heb je bij een dergelijke wagen "opeens" 1200kg méér laadvermogen........
grauwman schreef:
eppie38 schreef:

Een goede 2 paards wagen voor b rijbewijs vind je niet voor 4000,- euro.

Zelfs geen 608 op groot rijbewijs..........

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:19

wat 608? help, ik snap er niks van! hihi... wie verheldert de boel voor mij? linkjes mogen ook.

maar die theault is ook gewoon n vrachtwagentje toch? of kan die losgekoppeld worden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:57

zij schreef:
wat 608? help, ik snap er niks van! hihi... wie verheldert de boel voor mij? linkjes mogen ook.

maar die theault is ook gewoon n vrachtwagentje toch? of kan die losgekoppeld worden?

Sorry, voor de duidelijkheid: een Mercedes Benz L608D, vrachtwagen, 5600kg TMM.
Die Theault is gewoon een vrachtwagentje, of zo je wil, een overmaatse bestelbus. Wanneer je die uitvoering op een Mercedes Benz 416 onderstel laat bouwen met 4600kg TMM, dan heb je 2300kg laadvermogen, geen BPM en nooit het risico op overbelading! Even je C-rijbewijs halen en klaar is Clara (voorop gesteld dat je handicap geen roet in het eten gooit)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:01

Hier vind je foto's van een BE combinatie: http://www.titanjelsum.nl/be-opleggers/
Via google kun je alle info vinden wát nu een BE combinatie is.
Ik vind het een geweldig veelzijdig voertuig, kan er alle kanten mee op en kan EN MAG er overal mee komen. Ik heb een paardenoplegger en een open laadbak voor op de schotel. De trekker zelf heeft een dubbele cabine (+ slaapbank) en rijd gewoon als een bestelbus.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 22:40

madamX schreef:
Hier vind je foto's van een BE combinatie: http://www.titanjelsum.nl/be-opleggers/
Via google kun je alle info vinden wát nu een BE combinatie is.
Ik vind het een geweldig veelzijdig voertuig, kan er alle kanten mee op en kan EN MAG er overal mee komen. Ik heb een paardenoplegger en een open laadbak voor op de schotel. De trekker zelf heeft een dubbele cabine (+ slaapbank) en rijd gewoon als een bestelbus.

jaaaaah dat is wat ik bedoel! die laatste dan bij paardentransporters :)
kan dat met verschillende soorten auto`s? met jeep bijvoorbeeld? :P

mag ik vragen wat zoiets kost dan? en zuipt zo`n auto nou ook extra? (als je zonder oplegger rijdt)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:52

De trekkers zijn eigenlijk omgebouwde bestelbussen; of het met andere auto's kan betwijfel ik. Zo'n trekker rijdt ook hetzelfde als een bestelbus en het verbruik is ook hetzelfde. De aanschafprijs is ook hetzelfde en varieert enorm; dat is afhankelijk of men een nieuwe koopt of niet.
De trailers zijn over het algemeen duurder dan de trekker. Paardentrailers kom je tweedehands zelden tegen, zijn ook duurder dan 'gewone' trailers. Als je geluk hebt kom je een goede tweede hands paardentrailer tegen voor 10.000; een nieuwe is vele malen duurder (gewoon zo'n bedrijf bellen die ze maakt).
Zo'n gehele combinatie kost dus al gauw meer dan 10.000 euro.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:08

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 09:02

ik ga met vakantie en neem mee....

Afbeelding

wauw! en t kan dus ook met pick up ervoor. maar die zijn nog duurder. als ik straks daarmee thuis kom heb ik een hele jaloerse vriend denk ik :P

weten jullie nog meer sites van bedrijven die ze verkopen zodat ik wat kan rondsnuffelen wat er zoal bestaat?
of een naam hoe die dingen in t algemeen heten zodat ik zelf google even kan overbelasten? :P

bedankt voor jullie hulp trouwens. ben al een stuk wijzer :)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:47

Wou net zeggen dat bij de dodge jeeps een draaischijf ingebouwd kan worden en dan een amerikaanse trailer er achter gehangen kan worden. (Bij neonlight in de link staat de combinatie die ik bedoel.)
Vergeet niet dat zo'n auto vaak maar 1:6 rijd en dat je ze zeker niet onder de 30000 euro hebt . En dan komt daar de trailer ook nog eens bovenop.. Onderdelen moeten vaak uit het buitenland komen, en de reparaties zijn vaak duur..

Overbouwen op gas is dan de voordeligste optie, kwa verbruik. maar daarnaast is de wegenbelasting en verzekering ook behoorlijk prijzig. Waardoor de optie om een apart vrachtautotje te kopen vaak goedkoper is wanneer je niet dagelijks met je spul op pad gaat.

Maar... Wanneer je voldoende spaargeld hebt om het aan te schaffen,heb je wel een schitterend en enorm sterke combinatie..

Edit: op marktplaats staan er vele te koop, maar dan zonder draaischijf.. Zoek gewoon onder dodge ram en dan kom je ze tegen..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 16:53

De auto moet omgebouwd zijn voor het trekken van een gooseneck door middel van een schotel en luchtinstallatie. De auto’s waarbij dit mogelijk is zijn vrijwel alle Amerikaanse pickups, en de chassis cabine trekkers zoals bijvoorbeeld de mercedes sprinter en de iveco daily.

dit was wat ik terug kreeg op mijn mail met de vraag aan gooseneck. kreeg trouwens zeer snel een mail terug. erg netjes :)

czarina schreef:
op marktplaats staan er vele te koop, maar dan zonder draaischijf.. Zoek gewoon onder dodge ram en dan kom je ze tegen..

dodge ram...? hahaha die wil mijn vriend graag :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:06

zij schreef:
De auto moet omgebouwd zijn voor het trekken van een gooseneck door middel van een schotel en luchtinstallatie. De auto’s waarbij dit mogelijk is zijn vrijwel alle Amerikaanse pickups, en de chassis cabine trekkers zoals bijvoorbeeld de mercedes sprinter en de iveco daily.

En hebben ze je ook verteld dat die trailer elk jaar APK gekeurd moet worden? Hoe zit het met de wegenbelasting voor trailers boven 3500kg TMM? Hebben ze je dat ook even uitgelegd? Hebben ze je ook verteld dat de RDW-keuring voor de combinatie geldt en dat je, wanneer je bijvoorbeeld een andere gooseneck koopt, je het hele spul opnieuw moet laten keuren?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:31

nee, maar daar heb ik niet om gevraagd bij hun, dus zijn ze ook niet verplicht ;)

wat het allemaal zou kosten is de volgende stap om uit te rekenen... al is zo`n trailer op zijn goedkoopst al 37.000 ongeveer, dus tis sowieso erg duur...