Help - geen chipnummer in paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Help - geen chipnummer in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:23

In het paspoort van mijn welsh cob merrie staat geen chipnummer aangegeven, daar waar het zou moeten staan. Het paspoort is afgegeven in 2004 (merrie is van 2001), en ze heeft een volledig welsh stamboekpapier. Dan móet ze toch wel gechipt zijn? Of is dat pas sinds kort zo ingevoerd?

Ik heb haar een tijdlang verzorgd voor de koop, en heb hier nooit op gelet - omdat ik ook niet bewust op zoek ben gegaan naar een paard en me dus ook niet speciaal bezig heb gehouden met alle dingetjes om op te letten. En in hoeverre zou dit mijn schuld zijn, als de vorige eigenaresse dus ook al in overtreding was met een niet-gechipt paard, en dit niet heeft vermeld..? Of kan het ergens anders staan, of niet bijgeschreven, of..iets?

zij

Re: Help - geen chipnummer in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:26

het is jouw verantwoording, dus jouw schuld nu ;)

ik zou even een da laten komen. die kan kijken of het dier al gechipt is met zo`n chipreader. zo niet: gelijk even laten chippen ;) zo ja: dan weet je dan wel gelijk het chipnummer. nu maar hopen dat het juiste paspoort bij het dier zit ;)

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:26

De dierenarts kan de chip uitlezen en een verklaring van het betreffende stamboek invullen. Die stuur je met het paspoort op naar het stamboek en zij registreren het in je paspoort. Kost wel wat, hoeveel moet je bij het stamboek informeren.

EDIT: een paspoort betekent niet automatisch dat het dier ook gechipt is. Die van mij is later gechipt en daar staat dus ook het chipnummer niet in het paspoort.
Laatst bijgewerkt door Butsmuts op 11-06-09 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:27

Maar er is toch ook nog zoiets als een meldingsplicht..?

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:29

Wat voor meldingsplicht?

Geen drama van maken. :) Gewoon DA laten komen (komt ie eerdaags nog een keer enten) en of laten chippen, of de chip laten uitlezen en laten registreren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:32

weet je zeker dat er geen chipnummer is staat?
dat dacht ik van mijn merrie namelijk ook, maar dat stond gewoon een beetje onduidelijk aangegeven

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:35

Nou ja, geen drama..wil inschrijven voor endurance kennismakingsrit en daar heb ik toch wel chipnummer voor nodig. En het geld kan ik ook wel beter gebruiken. En als de eigenaresse hier vanaf wist neem ik het haar bijzonder kwalijk dat ze haar mond nooit heeft opengedaan.

Heb haar gemaild, misschien is ze wel gechipt en staat het niet bijgeschreven - wist niet of dat ook een mogelijkheid was.

Hoop maar dat dat het is...

Siskeh: het hoort toch gewoon bij transpondernummer te staan? Daar staat heel duidelijk niks..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:53

Pffft, gevonden. :+ Stickertje in 't stamboekpapier waar ik dus overheen heb gekeken in mijn zoektocht naar een kopje 'transpondernummer'.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:05

@TS: gefeliciteerd!
tja, soms is het wel ingewikkeld he :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:06

Haha, ja, en ik ben zo iemand die van dat soort dingen meteen in de stress schiet :D

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:12

Gelukkig! :D
Nou ja, zou ook l*llig zijn als je daardoor niet mee kon rijden. Die stamboekbureaus zijn over het algemeen niet al te snel. :+