Paard licht kreupel, 2 weken stappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeeappie

Paard licht kreupel, 2 weken stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:15

Hoi bokkers,

Mijn paard is 2 weken geleden in de wei geblesseerd geraakt aan haar linkervoorbeen. Ze heeft als een achterlijke gek lopen crossen waardoor de veearts constateerde dat ze linksvoor zich verdraait of verrekt heeft. Dramatisch is het dus niet. Maar goed, ik moet nu dus 2 weken stappen 2 keer per dag. Je begrijpt dat een paard dat 5 keer per week getraind werd dus erg fris wordt na een paar dagen alleen maar stappen. Zo dus ook bij mijn merrie het geval. Ik had haar brokken al terug gezet, want het heeft natuurlijk geen zin om er meer energie in te pompen als ze alleen hoeft te stappen.
Nu was het dus het geval dat ze dus inderdaad heel fris is geworden, had al een hoofdstel in gedaan met een longeerlijn er aan zodat ik toch wat controle had, dit ging in het begin nog goed, maar na 2 dagen was mevrouw niet meer te houden, gevolg een klap in mijn buik gehad. Ze sprong naar voren en bokte, het was gebeurd voor ik er erg in had, had haar nog wel vast dus ze kon niet het hele terrein over racen gelukkig. Zelf denk ik dat het niet op mij was bedoeld, want ze is normaal gesproken zeer vriendelijk in de omgang, maar dit is toch wel aan de gevaarlijke kant. Nu heb ik spul voor over het eten waardoor ze rustig zou moeten blijven en het lijkt ook echt te helpen, alleen nu heb ik vanmorgen weer een klap van dr gehad op mijn arm. Ze stapte rustig dus ik dacht ik geef haar ietsjes meer ruimte en nog geen rondje daarna een sprong naar voren en hup weer die kont naar mij. Mijn vraag is of ik haar nu moet af straffen of niet als ze dit doet ? aan de ene kant denk ik van niet omdat ze gewoon teveel energie heeft die ze niet kwijt kan, maar aan de andere kant denk ik van wel , vooral na deze 2e keer ...
Het is zo moeilijk , want normaal gesproken is ze dus super in de omgang, alleen nu is ze gewoon heel erg fris, maar om nou mij te raken vind ik niet echt nodig en dat is dus wel gebeurt. Wat vinden jullie hiervan ?

Dani

Re: Paard licht kreupel, 2 weken stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:37

Het zou kunnen dat het de eerste keer per ongeluk was; maar jij reageerde niet, dus nu gaat ze misschien bewust uitproberen. Immers, jij als leider hoort daarop te reageren, of het nou per ongeluk gebeurde of niet, dan moet zij maar beter opletten waar jij staat.

Zeker als je merkt dat ze bewust haar kont naar jou toedraait, zou ik gewoon een keer een tik uitdelen met een zweep of halstertouw oid.

Te veel energie is lastig, maar er is genoeg lucht om jullie heen waar ze óók tegenaan kan bokken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:41

Het is lastig, ik heb het ook meegemaakt. Mijn klophengst werd alleen wat gevaarlijk...

Een optie is om een hoofdstel in te doen en een longeersingel om, dan neem je een longeerlijn en die doe je door het bit vast aan de singel.
Wanneer je paard gekkigheid uit wilt halen trekt hij zich automatisch vast. Het is geen ideale oplossing maar wel een veilige manier...

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:46

Optie van Joolien lijkt me ook een goede, maar zou haar eens even geen of een stuk minder brok geven als ze niet hard hoeft te werken, bijv. een handje brok, zo te lezen heeft ze behoorlijk wat energie over en moet ze die kwijt... staat ze overdag op het land?

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:32

famke : nee, ze staat normaal gesproken op stal en iedere dag 2 uurtjes in de wei, maar ze mag op dit moment de wei niet in omdat ze anders weer kan gaan rennen of gek gaat doen. Ze krijgt nu 2 kilo brok p. dag, maar het is ook een groot paard en staat op vlas dus ik weet niet of dat gevolgen heeft voor haar voedingstoestand als ik haar een handje geef. Ze krijgt zoieso al minder als normaal en geen haver.

joolien: ik zal jou manier eens proberen, misschien helpt dat wel... Dan ben ik in ieder geval zelf veilig. T is maar om even die dagen heel door te komen zowel paard als ik ;) thanxx

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:34

Ik zou haar dan even helemaal van de brok afhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:56

Esmeeappie schreef:
famke : nee, ze staat normaal gesproken op stal en iedere dag 2 uurtjes in de wei, maar ze mag op dit moment de wei niet in omdat ze anders weer kan gaan rennen of gek gaat doen. Ze krijgt nu 2 kilo brok p. dag, maar het is ook een groot paard en staat op vlas dus ik weet niet of dat gevolgen heeft voor haar voedingstoestand als ik haar een handje geef. Ze krijgt zoieso al minder als normaal en geen haver.

joolien: ik zal jou manier eens proberen, misschien helpt dat wel... Dan ben ik in ieder geval zelf veilig. T is maar om even die dagen heel door te komen zowel paard als ik ;) thanxx

Het is misschien verstandig om bix te minderen en meer hooi te geven.

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:15

joolien: Oke.. hoeveel zou ik dan moeten geven ong? Nu krijgt ze 2 kilo verdeeld over 3 x per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:35

ik zou het afbouwen tot een kilo, dit moet je niet meteen doen. Rustig afbouwen. En dan lekker veel hooi. Eigenlijk als paarden niet werken hoeven ze niet veel krachtvoer te hebben. En als ie de pan uit springt is dit de eerste actie om te ondernemen...

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:02

joolien: ke , thanks.. ga ik s ff proberen! moet nu nog tot volgende week dinsdag en dan mag ik waarschijnlijk woensdag haar even longeren.. nog heel even volhouden dus:)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:06

Esmeeappie schreef:
joolien: Oke.. hoeveel zou ik dan moeten geven ong? Nu krijgt ze 2 kilo verdeeld over 3 x per dag.

TWEE kilo voor een paard dat niets hoeft te doen? Joh, dat is wel veel zeg... Ik zou zeggen, geef haar voor deze periode even een handje voor het idee, meer niet. Bouw dat met een paar dagen even flink af.

Het is ook zo weer opgebouwd toch? Ik neem niet aan dat je na die twee weken gelijk weer volle charge mag beginnen? Dan bouw je het voer gelijk met de arbeid weer op.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:53

Esmeeappie schreef:

Dat is idd echt onwijs veel voor een paard wat niet in training is. Ik zou het terugbrengen naar 3 handjes per dag ofzoiets. Geef haar anders gewoon iets meer ruwvoer, daar heeft ze langer wat aan en daar zit weinig energie in.

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:24

Abeltje : Ja daar heb je gelijk in, dat ga ik nu ook doen. Zie bovenstaande berichten van andere mensen. Ik mag in principe gewoon meteen weer de training oppakken als die twee weken voorbij zijn, mits ze natuurlijk weer goed is, wat ik overigens wel verwacht.
Samantha_t: bedankt voor je advies, ga ik opvolgen, meerdere mensen zeggen dat idd.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:30

misschien kun je haar opzadelen en met haar stappen terwijl jij erop zit. Ik weet van mezelf toch dat ik liever op paard zit dan erlangs te staan als hij begint te bokken. Doordat jij erop zit kan hij je al niet meer stampen, maar hij kan alsnog gek beginnen doen wat niet zo goed is voor zijn blessure...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:49

--> OPG