puber en pony wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

puber en pony wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:27

En dan gaat je dochter puberen.

2 jaar geleden zijn wij naar ons droomhuis in Brabant verhuisd. Dochterlief werd lid van de ponyclub en wilde graag een wedstrijdpony.
We hadden al een fjord, type ik doe alles voor je maar op wedstrijd nou nee, en een fries die met geen mogelijkheid te laden is en paard, verder nog een shet dus dat ging hem ook niet worden.

Na een vreselijke zoektocht, 2 ponies die kreupel bleken om proef gehad te hebben en een proefrit die eindigde in de ambulance (dat doet ie anders nooit) vonden wij Passoa een ouwe rot die alles al had meegemaakt.
Een Z-pony, klein maatje E die net 17 was geworden en nog veel te kwiek was om het wat rustiger aan te doen.
Deze mijnheer is stikbraaf onder het zadel, werkt graag voor je maar geeft je niets cadeau. Daar komt nog eens bij dat hij op stal een gebruiksaanwijzing heeft die menig Penny een paardentrauma zal geven.
Hij moet je, of hij moet je niet. Je moet dus wel een soort van held wezen om zijn stal in te lopen en je zeker niet laten kennen.
Hij kan een echte tenenmikker zijn dus een soort van Riverdance-danseres zal ook niet verkeerd zijn.

Dochterlief gaat tegenwoordig liever op stap, achter vriendjes aan en heeft iets teveel taartjes gegeten een groeispurt gehad, en Passoa heeft zo een gedwongen rust gekregen.

Dit vindt Passoa dus niet leuk. Hij is dol op werken, loopt graag nog zo 4 a 5 in de week een ritje door de bak.
Passoa kent alles en alle Z-knopjes zitten erop.
Hij is nu dus net 19 geworden, is 152 hoog, en niet al te breed.

Eigenlijk is mijn idee hem een leuk tehuis te gunnen waar hij nog wel aan het werk gehouden wordt bij iemand die niet boven de 70 kilo komt, held is in de omgang, veel wilt leren en hem een plekje wil geven wat hij verdiend. Het is geen knuffelpony maar onder het zadel het meest brave dier wat ik ken.

Hij is zichtbaar jaloers als 1 van de andere paarden aan het werk is en helaas heb ik zelf altijd veel te veel taartjes gegeten om er op te kunnen. (en helaas heb ik de wilskracht niet om dat te veranderen)

Wat ik graag wil weten wat jullie in dit geval zouden doen?
Mijn idee is hem weg te geven (wel zijn aangepaste kiefferzadel en hoofdstel mee te verkopen) en hem zo een leuker leven te gunnen. In een soort contract op te laten stellen dat hij niet doorverkocht mag worden en nauw contact te houden met de nieuwe eigenaar. Of toch gewoon aan huis te laten lopen en hier iemand te zoeken die hem wilt rijden? (wat moeilijker wordt omdat bijna alle meisjes hier in het dorp een paard aan huis hebben).
Doe je een dier weg waar dochterlief op is uitgekeken?

Graag meningen en advies?

Eva_D

Re: puber en pony wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:31

Wat vind je dochter ervan ?
Stel haar anders voor de keuze of ze gaat hem weer rijden of hij gaat weg. Of je kan een compromis sluiten en een bijrijdster zoeken, je kan het altijd proberen. Zet een advertentie voor een bijrijdster en kijk wat er uit komt !

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:34

of een bijrijder zoeken, of hem verleasen , desnoods naar andere woonplaats / stalling
zo heb je er altijd nog meer over te zeggen dan als je hem verkoopt

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:35

Past je dochter er nog op ?
Of is ze gewoon helemaal uitgekeken op de paarden...
Maar je kan het altijd proberen he een bijrijdster !
Als ik in de buurt woonde dat ik het heel graag willen doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:38

Poeh lastig hoor. Dochter kijkt er dus helemaal niet meer naar om? Kon zij het wel goed met hem vinden? Wat zou zij ervan vinden als hij weg gaat?

Dit leven wat hij nu heeft is niet leuk. Wij zeggen hier zelf: elk dier blijft tot zijn dood. Zomaar weg gaan ze dus niet, geen enkel dier. Maar ja, jullie hebben er dus meerdere en deze ouwe rot wil aandacht en wil werken.

Ik zou (weet niet of jullie dat al gedaan hebben) een goed gesprek met dochterlief aangaan. Jullie hebben dat beest toch niet zomaar gekocht? Daar heeft zij een verantwoordelijkheid bij. Ze hoeft niet te kiezen tussen jongens/uitgaan en haar paard. maar wat meer aandacht voor paard en iets minder voor vriendjes??? En anders ja... wegdoen als zoals je zegt iemand vinden als bijrijder geen optie is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:41

Pff..lastig hor! Er komt idd een tijd waarin ponybeest minder belangrijk wordt ivm vriendjes.

Toch vind ik het een taak van de ouders om hier goed mee om te gaan. De weg-werpmaatschappij is niet voor niets zoals hij nu is.
Ik denk dat je vrij streng mag optreden en dat je haar duidelijk moet maken dat ze de verantwoordelijkheid heeft voor een dier en die verantwoordelijkheid ook moet nemen.
Als ze het nu niet leert, dan nooit (en imo is het nu al laat als ze zelf die verantwoordelijkheid niet kan nemen).

Laat haar dus zelf beslissen wat ze wil gaan doen met de pony: verkopen of houden.
Wordt het verkopen: dan zal ze ponybeest goed moeten bijhouden qua conditie zodat hij ook verkoopbaar blijft, zelf actie ondernemen zodat hij verkocht kan worden: advertenties etc. plaatsen, net zolang tot hij verkocht is.
Houdt ze hem: dan moet ze er ook de tijd in stoppen die nodig is.

Persoonlijk zou ik hem niet houden om het houden. Hij blijft geld kosten en is niet optimaal gelukkig in de situatie nu. Een verzorgster/er vinden kan natuurlijk, maar als het lastig is zoals je aangeeft, weet ik niet hoe succesvol dat is. Bovendien: als de verzorgster/er er na een paar weken genoeg van heeft, zit je weer met hetzelfde probleem.

kortom: ik zou de verantwoordelijkheid terugleggen bij je dochter, haar duidelijk vertellen hoe de stand van zaken is en er op toezien dat er gebeurt wat noodzakelijk is voor het welzijn van de pony.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:47

dochterlief en ik hebben meerdere gesprekken gehad. Ze is naar mijn mening nu iets te zwaar ook. Als ik haar "dwing" is ze compleet in tranen en wordt hij even rondgeslingerd in de bak zoals ik het oneerbiedig noem.
Ze verzorgt hem, poetst hem en stapt er zo af en toe nog op. Ze is omdat ze natuurlijk veel minder rijdt ook nog eens te zwaar geworden wat ik ook niet eerlijk vindt tegenover de pony.
Dochter al aan de Sonja gezet en mams is ondertussen 8 kilo kwijt maar volgens mij neemt zij stiekem uit school rondje snackbar.
Ik had altijd met haar de afspraak op gewicht blijven voor ponylief maar wat gebeurt er als dochter nu 15, aan de pil, 10 centimeter langet en 10 kilo zwaarder is.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:51

Ik zou een bijrijdster zoeken dan !
Of anders de pony lekker in de wei zetten ?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:52

Weggeven zal ik nooit doen. Zo te horen is het een prachtpony voor een gedreven ruitertje. kwestie van dat ruitertje vinden en verleasen.
Wil je er zelf niets mee doen? Misschien kunnen jullie aangespannen werk gaan doen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:54

Het kan best zijn dat je dochter over een jaartje wel weer wil gaan rijden. Ik heb ook een tijdje gehad dat ik helemaal geen zin meer in de paarden had en liever op stap ging. Bij mij kwam het wel weer terug en nu doe ik het weer met veel plezier. Ik heb echter wel altijd goed voor mijn paard gezorgt, ondanks dat ik niet echt behoefte aan rijden had, het dier kwam niks te kort. Jou paard komt wel tekort, en dat is sneu.

Als ik jou was zal ik nog eens een goed gesprek met je dochter aan gaan. Wil ze haar paard houden zal ze er iets voor moeten doen, dus afvallen en op gewicht blijven, en weer actief met haar paard bezig gaan. Wil ze dit niet, of houdt ze het weer niet vol zou ik het dier zeker verkopen of verleasen. Het verdient beter als dit. Ik vind het in ieder geval erg knap dat je hier over nadenkt, en het dier niet gewoon laat staan!!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:56

deze pony is niet echt een buitenpony, met zijn 19 jaar nog 1 bonk energie en een bommetje op straat, niet echt veilig dus.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:02

Als ik het zo lees is de pony een ideaal leerpaard die het leuk vind om te werken en nog blaakt van gezondheid.

Je dochter komt inderdaad op een leeftijd dat veel meiden afhaken en stoppen / minderen met paardrijden. Ik zou hem verkopen als leerpony. Afhankelijk van wat de mensen met hem willen / jouw gevoel denk ik dat jullie wel uit de prijs komen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:05

Ik zou hem verkopen.
Een paard dagelijks rijden en verzorgen is een hoop werk en als dat elke dag met de nodige strijd in huis en desinteresse van de puber gaat, ben ik er snel klaar mee.
Het paard zou voor een handige enthousiaste ruiter een lekker ervaren wedstrijdpaard zijn. Paard blij, ruiter blij en de strijd tussen jouw puber en jou kan zich focussen op andere zaken dan het paard. Want strijd met pubers: dat hoort erbij :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:21

Tja, ik zou 'm ook verkopen eerlijk gezegd. Hier schiet nl. niemand iets mee op.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:32

Bijrijder zoeken en anders kijken of hij geschikt is voor het mennen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:39

mennen is nog tijdrovender dan rijden..denk dat dat helemaal geen optie is in dit geval!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:43

Verkopen lijkt mij een goede optie, zoals je hem omschrijft is het een ideale wedstrijdpony voor een fanatiek ruitertje.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:49

Ja ik zou hem ook verkopen, aan iemand die een beetje van wedstrijdjes houd. Dus veel met hem bezig is.
Wie weet hoe lang dit beestje nog mee gaat.
succes met je beslissing.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:02

Als ik het zo lees heeft je dochter er gewoon geen zin meer in. Je hebt het al besproken maar dat resulteerde in een sjaggie hoofd die de pony maar even rondslingerde. Haar lichaam is zich aan het ontwikkelen en ze groeit gewoon uit de pony.

Ik zou denk ik nog 1x om tafel gaan zitten en het er over hebben of het niet beter is voor de pony een ander baasje te zoeken.
En dan je dochter lekkere laten puberen. Misschien heeft ze over een jaar of 5 wel weer zin of is de paardenliefde gewoon over.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:20

Misschien een vreemde opmerking maar als je echt zo ver komt dat je hem een goede plek gunt terwijl je zelf eigenaar wilt blijven of met contract wilt verkopen aan een goed tehuis dan is misschien onze dochter van 12 van 39 kilo wel heel blij met de pony en kan ze er een hele goede leerpony aan hebben.
Ze heeft tot nu toe 2 pony's zelf opgeleid maar ik zou haar ook een pony gunnen waar alle knoppen al op zitten
Het goede tehuis zijn we wel (ook al zeg ik het zelf )

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:35

Ik persoonlijk , ( Met mijn wel 18-jaarlevenservaring hihi) zou ervoor kiezen om jou`n dochter zelf verantwoordelijk voor het dier te laten nemen .
Als dat betekend verkopen is dat prima , maar dan moet ze dat allemaal wel zélf regelen .
Dit dier is inprinciepe van háár , dus moet ook zéí de verantwoordelijkheid nemen .
Meteen een goede les voor later .

Ik heb door de scheiding van mijn ouders dit jaar ook mijn paard moeten verkopen . Alhoewel ik hier dus absoluut niet zelf voor gekozen heb , heb ik wel zelf met mijn toen nog 17jaar oud de verantwoordelijkheid voor mijn paard genomen .
Ik heb zelf advertenties geplaats , ben er zelf bij geweest toen er mensen zijn komen kijken / rijden , heb zelf de prijsklasse bepaald en ben uitendelijk ook zelf verantwoordelijk geweest voor de verkoop .
Zo heb ik toch wel ook weer een les geleerd voor later , ookal had ik eigenlijk het paard zelf willen houden .
Maar zoals ik al zei , de scheiding van mijn ouders liet dit niet toe . Ik verdien net genoeg om haar stalgeld te betalen en zou dus elke keer moeten sparen voor hoefsmid , inentingen endergelijke .. Maar zou er dus eens onverwachts een dierenarts moeten komen , zou ik niet never nooit kunnen betalen . Daarom heb ik gekozen voor het dier , en heb haar moeten verkopen .
Maar hiervoor heb ik wel zélf verantwoordelijkheid genomen .
Ik denk dat dit ook de beste keus zou zijn bij jou`n dochter .

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 18:06

Het is gewoon verdomde moeilijk. ik heb er vandaag een gesprek met mijn ouders over gehad, krijg ik naar mijn hoofd dat ik mijn paardenliefde misschien wel teveel op haar heb geprojecteerd. Mijn vader vergeleek het met de man die graag had dat zijn zoon ging voetballen.
Een beetje beledigd ben ik er toch over aan het nadenken. Maar goed daar heeft de pony nu niets aan.
Ik vind dat hij niet de leeftijd meer heeft hem te verkopen en dat hij te kwiek is om hem met pensioen te sturen. Neem daarbij zijn eigenzinnigheid wat hem niet zomaar geschikt maakt voor iedereen.
En wat doe je als hij over een half jaar als je hem wegdoet ineens wat heeft? Ik weet wel dat dat altijd kan gebeuren maar is dat bij oudere pony's niet sneller.
Komt een pony van 19 zowiezo door een keuring? Hebben die niet last van slijtage? Wat is eerlijk?
Hem verkopen is een soort van verraad (zo voelt het) maar hoe kan ik het anders voor hem het best oplossen.
Allemaal van die rotvragen. Dochterlief jankt wel als we het erover hebben maar vervolgens zou ze niet even mij een poepie laten ruiken en er alsnog iets mee gaan doen.
Risette ja wie weet..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:11

Ik zou gewoon eens contact op nemen met Risette. Ze weet in iedergeval dat het paard al iets op leeftijd is en wellicht sneller een ouderdoms kwaaltje kan krjgen.
Desnoods spreken jullie een keertje af om te komen kijken, dochter natuurlijk mee. Ik denk dat die nog heel wat jaartjes plezier ervan kan voordat zij eruit gegroeid is.

succes en ik hoop dat je op een oplossing komt.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 01:29

Ik ben het er mee eens om tegen je dochter te zeggen allemaal leuk en aardig maar het is jouw pony, jij gaat nu verantwoordelijkheid nemen, en idd kiezen, of houden en er goed voor zijn of verkopen.
Een gezond 19 jarig paard kan jaren mee, of niet, maar ja ook een gezond 6 jarig paard kan wat gan mankeren.
En als de mensen hem willen laten keuren mag dat natuurlijk, als ze dat niet willen is het eigen risico.

Daarnaast hadden wij vroeger op de manege waar ik reed tig pony's staan van ver in de 20 die nog netjes en goed de lessen mee reden, dus wie zegt dat het paardje niet gewoon weer lekker mee kan draaien?
Genoeg meiden die een pittige maar ervaren pony zoeken dus wrom niet?

Er meldt zich er heir zelfs al 1 aan, dat is toch ideaal?
Voor een gezonde pony is niet werken gewoon een crime, dus als je dochter het niet meer ziet zitten, no hard feelings, dat mag, maar pony zou wel graag nog even doorgaan en is nu de pineut van je puber, en dan gaat toch echt het paard *in dit geval* voor.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:42

Misschien wilt iemand hem als verzorgpony?
Dan blijft hij bij jou staan en komt iemand hem enkele keren per week berijden.