gelijk wegrennen bij in de wei zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassiee

gelijk wegrennen bij in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:38

Leuk, eindelijk m'n eigen paardje!
Gaat allemaal erg super, maar meneer rent bij het in de wei zetten meteen weg.
Zodra ik bij zijn wei kom, gaat ie erg onrustig doen en zodra ik het touw maar 10 cm open heb, rent ie er al door.
Hij is alleen zo sterk, dat ik 'm met geen mogelijkheid met één hand kan houden.
Met zijn tweeën gaat het makkelijker, iemand doet het touw open, ik draai 'm in de wei gelijk om en kan het halstertouw goed losmaken.
Daarna rent hij gelijk als een malle naar het eind van de wei.
Ik kan natuurlijk het touw al voor het hek losmaken, maar dit is niet handig wanneer andere mensen hem in de wei moeten zetten ofzo. En hij kan dan ook bedenken, zo slim is hij denk ik vast wel, dat ie ook vrolijk door kan galopperen naar een ander land. ('t Is redelijk groot..)
Met uit de wei halen is er geen probleem, hij loopt dan zo mak als een lammetje met me mee.

Gisteren bij het in de wei zetten, rende hij weer heel hard weg, maar met touw en al nog aan het halster. Heel gevaarlijk natuurlijk als ie erop staat ofzo.
Gelukkig allemaal wel goed gegaan, ik hem weer helemaal van achter in het land halen, mee naar voren nemen, ging allemaal prima. Maar zodra ik 'm omkeerde om t touw los te maken en m weer 't land in te laten gaan, wilde hij gelijk weer wegrennen.
't Is niet zo dat ie naar z'n maatjes wil, want hij rent ze net zo hard voorbij.

Bij z'n vorige eigenaar mocht hij zelf van het land naar stal lopen en terug, wellicht heeft 't daar iets mee te maken.

Maar goed, na dit verhaal dat toch iets langer is dat ik dacht, kan iemand mij helpen een oplossing bedenken?
Ik wil 'm gewoon alleen in de wei kunnen zetten en touw er in de wei vanaf halen.
Alvast bedankt!

ijspeert

Re: gelijk wegrennen bij in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:56

Dat hen ik.
Heb een draver die dat ook had.
Niet kunnen wachten en je meesleuren om maar zo snel mogelijk los te komen.
Ik moet 2 touwtjes door voor de wei,dat heb ik express gedaan zodat hij niet gelijk weg rent want daar is nog een touwtje.Dan doe ik eerst het 1e touw dicht het 2e touw hoefde ik dan niet dicht te doen en kon me op het paard consentreren.
Wat lekkers erbij en dan rustig de wei in lopen hem dan wat lekkers geven en dan rustig los laten en nogmaals belonen.
Nu doet hij het niet meer en kan hem rustig het halster afdoen in de wei zonder dat hij me mee sleurt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:59

misschien heel fout van mij ,maar geef mijn paard een snoepje

ik breng hem de wei in doe het halster af en sluit de draad en dan krijgt hij een snoepje en blijft dan likkend staan en loopt dan pas naar de rest

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:04

Ik zou je halstertouw door de ring van het halster heen halen. Dan heb je hem nog wel goed vast, maar als hij zich dan los trekt, heb jij nog altijd je halstertouw in je hand, en kan hij daar niet op gaan staan. Verder denk ik dat het gewoon een kwestie is van conseqent oefenen. Veel succes!

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:11

Bij ons zijn ze ook allemaal zo gek.
Wat ik doe is met 1 hand het halster vast houden en blijven praten (rustig, wachten) dan het hek open maken en aan t halster hangen met mn gewicht zodat hij mij niet mee sleur de wei in, dan hem omdraaien en touw eraf en dan zeggen terwijl ik mn hand los laat van het halster: vrij / ga maar. Mijn ene hand blijft dus aan t halster de hele tijd van hek openmaken tot los laten.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:28

het is verstandiger het touw door het halster te halen, zodat het bij onbeheerste beweging los kan.
wanneer je het halster zelf vasthoudt en je paard doet raar, heb je grote kans op gebroken vingers.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:31

Mijn laatste verzorgpaard deed dit ook.
Als hij zo sterk is zou ik het voorlopig alleen nog maar met 2 man doen. Ik snap dat dat lastig is, maar imo werkt het beste: steeds maar wachten tot ze rustig stil staan.

De eerste keer dat ik die merrie in de wei zette gleed ik bijna onderuit, omdat zij ineens als een gek weg wou rennen. Steeds heb ik haar stil laten staan en zodra ze netjes stil stond ging ik het halstertouw pas los laten.
Ging ze weer raar doen als ik de gesp vast had wachtte ik weer en iedere dag duurde het protest minder lang, totdat ze uiteindelijk heel netjes bleef staan en pas als ze los was als een gek ging rennen.

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:55

Ik zou het touw over zijn neus doen of een bitje in doen als je hem erheen brengt. Dan ben je veel sterker en kun je hem beter houden. Voor het wegrennen zou ik hem gewoon elke keer een snoepje ofzo geven nadat je hem los hebt gelaten. Dan wacht hij daar op den duur denk ik wel gewoon op.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:52

Meggggyyy schreef:
Ik zou je halstertouw door de ring van het halster heen halen. Dan heb je hem nog wel goed vast, maar als hij zich dan los trekt, heb jij nog altijd je halstertouw in je hand, en kan hij daar niet op gaan staan. Verder denk ik dat het gewoon een kwestie is van conseqent oefenen. Veel succes!
Op zich een goed idee, maar ik vrees dat hij niet echt gaat leren dat ie moet wachten als hij er steeds tussenuit kán piepen. Tenminste, dat denk ik. :)

Ik zou idd voorlopig met twee gaan en proberen vooral niet los te laten als hij wil gaan. (Iig niet met je handen het halster vast houden zoals reeds gezegd, dat kan flink pijn doen...) Hij draait wel netjes om als je dat vraagt? Of stormt ie al gelijk weg. Ik zou eerst wel zorgen dat ie omdraait, en als ie dan wat gekke sprongen maakt, maar uiteindelijk niet weg rent en wel bij je blijft, dan zou ik hem belonen. Ik denk dat ie snel zal door hebben dat het veel leuker is om even te wachten, aangezien er een beloning aan vast hangt. Dat kan je dan later weer afbouwen als je dat niet fijn vindt om steeds snoepjes te geven.

Die van mij zijn overigens braaf, maar krijgen ook bijna altijd wat lekkers als ze weer de wei op mogen.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 18:04

Ontzettend bedankt voor al jullie reacties :)
't Touw door het halster halen is wellicht ook wel handig, voor he geval ik hem alsnog niet kan houden idd.

Hij wacht nu absoluut niet op een snoepje ofzo, zou nu dan wel elke x met zijn tweeën moeten zijn voor ik dit kan geven. Aan het halster hangen gaat sowieso niet, daar wordt hij panisch van.

Hij reageert erg op snoepjes, wilde hem hier eigenlijk niet mee gaan belonen. (met andere dingen bleef ie maar naar me toe komen voor snoepjes, nadat ie er eentje had gekregen, hele tijd naast mn broekzak lopen, snoepkont)
maar wellicht ja dat het hierbij wel goed zal werken, dat ie daarop zal leren wachten!

Hij draait overigens alleen om als ik 'm gelijk om trek, met zn neus naar 't hek w8 die dan wel, andersom is t gewoon drama.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:59

Als je zonder snoepjes wilt werken moet dat imo ook kunnen.
Imo is namelijk het los mogen en de wei in spurten al de beloning voor het netjes blijven wachten.
Belonen met stem vind ik eigenlijk ook altijd goed werken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:05

MIsschien ben ik heel gemeen maar ik zou er een keer een hengstenketting aanhangen. Ik heb ooit een paard gereden, en mijn zusje ging haar buitenzetten. Die was niet vlug genoeg met haar losmaken en is heel de wei door gesleurd. Nogal link en respectloos vind ik.
dus is zeg, mee naar de wei nemen als hij aan de ren wil, een flink ruk aan zijn hoofd. Blijft hij staan belonen met een knuffel en je stem ( eventueel met iets lekkers) een week volhouden en dan weet hij het wel :)

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:15

Een ketting zou ik ook doen, hij weet snel genoeg dat hij dan vrij weinig meer te vertellen heeft en hij zal zich dan echt niet los kunnen rukken. Misschien moet je hem gewoon vast blijven houden en rustig met hem naar het einde van het weiland lopen en daar pas los maken.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:17

Als ik die van mij in de wei heb gezet, doe ik eerst het hek dicht, het halster af en pas dan krijgen ze een snoepje.
Nooit problemen met trekken ofzo, ze staan altijd keurig netjes te wachten tot ik het halster af heb gedaan. Als je liever geen snoepjes geeft kan je dat na een tijdje weer afbouwen en vervangen door een aai, dan zijn ze het toch al gewend om netjes te wachten.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:29

Er zijn best veel oplossingen zo idd.
Hij is erg snel gestrest als je een ruk oid aan het halster geeft, t is een exdraver en met dravers wordt vaak wel enigszins ruw omgegaan. Dus ik weet niet of een harde ruk aan het halster met een ketting gaat werken, maar wellicht op den duur het proberen waard.
Naar 't einde wandelen is misschien ook wel een goeie!

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:36

Mijn paard doet/deed dit ook, we zijn nu zo ver dat hij dit weinig tot niet meer doet!
Ik heb hem dit geleerd door elke keer als hij weg wilde rennen, hem vast te houden en te leren dat hij eerst stil moet staan voor dat zijn halster afmag.

Als je dit met snoepjes gaat doen(wat ik geen goede methode vind...)dan vind ik dat omkopen! ik zou dat niet aanraden.

Ik heb hem ook wel eens goed bij zijn neus gepakt! je hoeft je natuurlijk niet door een wei te laten sleuren als omdat ze zograag willen rennen...

succes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:34

Vrienden van mij hadden ook dit probleem en hebben hun hengst geleerd dat hij eerst zijn hoofd naar beneden moet doen en dat dan pas het halstertouw los gaat. Paard is dan automatisch een stuk rustiger (is gerelateerd aan die houding) en je hebt dus even tijd voordat hij wegstuift. Bovendien weet hij dat trekken geen zin heeft omdat hij toch pas los komt als hij zijn hoofd naar beneden heeft gedaan. Wel super consequent zijn wat voor oplossing je ook wilt gebruiken want dat is erg belangrijk!

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:25

Als hij echt te sterk voor je is kan je in het begin met 2 gaan. Met het touw over z'n neus heb je al iets meer te zeggen. Hij heeft natuurlijk geleerd om vrij van en naar de stal te gaan, je zal hem dus met veel geduld moeten omscholen.
Wij leren onze paarden om te wachten tot ze "vrij" zijn (halster af). Als ze in de winter lang binnen gestaan hebben willen ze wel eens heet zijn, dan maken we gewoon het touw los en laten ze eerst uitrazen. Als de meeste energie eraf is, doen we de halsters af. Dit kan ook voor jou een optie zijn in het begin.
Het idee van "ijspeert" vind ik ook niet slecht; een soort "sas" maken waar ie moet wachten vooraleer hij naar de "echte" weide kan.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 00:37

Morgen ga ik het proberen met weer gelijk omzetten, maar wel voor de zekerheid het touw er los in, mocht ie echt doorrennen. Iemand anders doet 't hek dan open voor mij.
Een tussenstukje gaat bij ons niet, helaas.
Hij reageert goed op stembeloning, dus daarmee ga ik het dan belonen, snoepjes wil ik toch inderdaad echt niet doen, ik wil dat ie het doet omdat het normaal is en omdat ik het wil, niet omdat ie dan een snoepje krijgt.
uiteindelijk hoop ik het zo maar en met geduld en herhaling elke keer opnieuw, op te lossen. Gaat het niet goed, weer terug naar het hek en opnieuw.
Ketting enzo, het moet in principe zonder kunnen. Dus dat ga ik later pas proberen, als het zo echt niet blijkt te werken.

Pff, geduld, ik weet wel dat dat vaak het sleutelwoord is, maar het is soms zo lastig :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:04

sassiee:
is je paard al bereden?
doe anders een hoofdstel om bij het terugbrengen naar de weide.
zo kun je goed corrigeren.

ik vind de tip om even wat lekkers te geven toch best wel goed hoor.
halster af, even wachten,snoepje en dan pas weg.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:19

Maar als je het touw er los aan doet, en hij trekt, dan is hij dus vrij en heeft hij zijn zin... Niet jij. Dan kan je wel terug gaan en het opnieuw overdoen, maar op dat moment heeft hij zijn zin gekregen.

Wat voor beloning maakt in principe niet uit, maar een paard doet altijd iets voor een beloning. Of dat nu een snoepje is, een aai of los zijn. In principe wordt hij dus beloond als hij zich lostrekt (met los touw) en hij kan gaan en staan waar ie wil nadien.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:28

Puur gewoonte als je't mij vraagt. Nu is het aan jou om een andere gewoonte aan te maken. Breng hem in de weide, draai hem om en aai hem een beetje en je kan hem best een snoepje geven in dit geval, hij moet wel een stimulus hebben om bij jou te blijven. Na wat aaiwerk laat je het touw eraf en aai hem nog wat terwijl je het halster vasthoud, en heel rustig en zo onopvallend mogelijk laat je dit ook los en blijf aaien. Dan heb je hem al 2 minuten langer bij jou gehouden.
Puur gewoonte! Laat hem voelen dat het leuk is om nog even bij jou te zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:29

ik bedenk me net...
wat zou er gebeuren als je zodra je merkt dat hij weg wil je omdraait en weer terug richting stal gaat??

gewoon heel consequent, paard wil weg?
terug naar stal...omdraaien ,weer richting weide...wil hij weer weg?
weer omdraaien en weer richting stal.

of zet hem in de achteruit, vervelend doen?>paar passen achteruit
misschien dat hij dan na een paar keer snapt wat de bedoeling is?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:33

Dat kan ook nog wel eens werken. :j Deed ik altijd met een paard dat richting huiswaarts óntzettend dramde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:46

Op weg naar de wei ga je al werken aan het bevestigen van het luisteren naar jou. Lopen, halthouden, pasje terug, lopen, halthouden etc. etc.

Als je de draad opent let je erop dat je je paard zijn hals altijd iets gebogen houdt. Dan kan hij veel minder kracht zetten om zich los te rukken. Hierbij is timing belangrijk. Trek zijn hoofd in een hoek van 45 graden om als hij weg wil spurten.

Je moet gewoon even deze gewoonte doorbreken. Pas als je paard zich rustig los laat maken laat je hem gaan. Dit is even een kwestie van zelf erg scherp en alert zijn en je paard voor blijven.

Mijn paard heeft het eerlijk gezegd gedeeltelijk op de harde manier afgeleerd. Die trok zich los en ging op het touw staan (incl hengstenketting over de neus). Niet bepaald de bedoeling maar zeer effectief.