Veulens mak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appelxkiwi

Veulens mak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 07:34

Hee!
Ik zal mezelf eerst eens even voorstellen! Ik ben Lauren en 14 jaar. Ik zit op VWO, het 2e jaar. Ik woon nu sinds 2 maanden in Houten. Ik rij nu 8 jaar.

Ik heb sinds gisteren (samen met een vriendin) 4 verzorgveulens. De eigenaren hebben een heel groot bedrijf, waardoor ze niet genoeg tijd hebben om die veulens aan mensen te laten wennen enz. Daarom vroegen ze of wij het wilden doen! :)

Alleen wat kun je allemaal doen met veulens om ze aan mensen te laten wennen?
En vanaf welke leeftijd kun je ze aan het halster laten wennen?
Gisteren was er een veulentje van 3 dagen, echt een schatje! :o Hij was heel nieuwsgierig en daar hebben we al lekker mee kunnen knuffelen. De andere 3 veulens stonden in de wei.

We gaan er vrijdag weer heen, dan zal ik wel foto's maken! :D
xx. Lauren

stoer

Re: Veulens mak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:48

juist met veulens moet je niet teveel doen, ik denk dat een beetje aaien, knuffelen en kroelen meer dan genoeg is.. laat ze eerst maar eens rustig aan jullie wennen, en misschien kun je dan over een paar maandjes eens keer de hoefjes krabben, een halstertje om doen en weer af, gewoon om ze er een beetje aan te laten wennen, meer zou ik je niet aanraden, het is belangrijk dat een veulen opgevoed word door zijn soortgenoten en niet door jullie :)

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 07:50

Oke, bedankt voor je tips. :D Ik weet niet echt heel veel van 'werken' met veulens, daarom zijn tips en alles altijd welkom. ;p

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:53

halstertje om doen wij meestal al gelijk zo vroeg mogelijk, MAAR, aan een halstertje lopen doen we wat later,
Zelfde voor voetjes uitkrabben. Met hoefje geven kun je al heel vroeg beginnen. Gewoon het voetje oppakken. Dit doen wij soms al bij 2 dagen! Maar het uitkrabben zelf beginnen we pas later mee..
En het is natuurlijk ook heel belangrijk dat ze door soortgenoten worden opgevoed.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:54

Wij hebben ze vanaf dag 1 veel in handen direct halster om,en de weken erop overal aan laten wennen wel maar 5 tot 10 min,dat werpt elke keer later zijn vruchten af.
Ze gaan ook naar de keuring dus oren uitscheren etc word gedaan wel rustig opbouwen en verder lekker laten spelen tot 2 en half 3,maar aan alle handeleingen worden ze blootgesteld en dat zijn later vaak fijne paarden hoor in omgang!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:56

Je kan er van alles mee doen.....
zachtjes borstelen want hun huidje is nog heel gevoelig.
Voetjes op tillen zodat ze leren dat je ook op 3 benen kan staan.
Water over ze heen sprayen voor als ze later tegen de vliegen ingespoten worden.
Vinger in de mond,voorbereiding op de wormspuit en tandarts.
Vingers in en om de oren.....
Meelopen aan een touwtje.
Vast staan aan een touwtje.
Allemaal dingen die je kunt doen ter voorbereiding van....en nu ze nog niet zo groot en sterk zijn , is dat wat makkelijker dan dat je drie mnd wacht en ze zichzelf verwonden .
Veel plezier,maak er een leuk spelletje van en beloon ze goed met je stem.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:01

Veulens kun je overal aanraken, ook de beentjes en voetjes. Let op dat je de voetjes niet te hoog optilt, gewoon net van de grond, voor een paar tellen. Halster om mag al met 1 dag, maar nooit omlaten!!! Steeds als je komt en je knuffelt en kroelt, mag best het halstertje om. Voor het veulen wordt dat dan heel normaal. Doe ook niet te lang knuffelen, ze hebben maar een korte concentratieboog, let op hun lichaamstaal. Ben duidelijk in wat mag en niet mag, knabbelen aan je vingers/kleding mag niet (je kunt dan gewoon fel NEE zeggen en rustig wegduwen) ook mag slaan/maaien met de voorbeentjes niet, platbaggeren mag ook niet. Nu is dat nog grappig maar een volwassen paard dat over je heen loopt, je kleding kapot trekt om bij snoepjes te komen, of bovenop je steigert, niet goed... Veel plezier.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:17

eigenlijk alles er mee doen, halster, leren met je meekomen, voetjes geven(niet uitkrabben), aaien, en als ze iets ouder worden ook een beetje zacht borstelen, maar hou het altijd heel kort.
5min tot max een 15min echt niet meer, voor de rest gewoon op de weide met andere paarden.

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 17:05

Heeeeeeeeeel erg bedankt voor de tips iedereen. :D
Ik ga er overmorgen dus weer heen, neem ik mijn camera mee.
De foto's komen dan bij ' In the picture '. ;)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:29

wat ook helpt is gewoon aanwezig zijn, je hoeft niet eens wat met ze te doen. zo leren ze ook dat mensen niet raar of eng zijn, en dat ze niet altijd mensen met werk associëren en weglopen als je aankomt omdat je weer een halster om wilt doen ofzo.

Justrenee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:41

In de bibliotheek staan veel boeken daarover! ;)
Heb zelf ook een boek van veulens opvoeden :P

maniu1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:50

sorry dat ik het zeg, maar veulens horen veulens te zijn. Je kan ze laten wennen aan een halstertje, voorzichtig beginnen met hoefjes optillen, verder lekker veel knuffelen. Maar vooral lekker met rust laten!!!!!

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 19:32

Maniu1976 @ Meer dan knuffelen en aan het halster laten wennen doen we niet. ;)

kussensloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:43

hihi saai topic

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:14

Hoefsmid is geweest,die kon gewoon z`n voetjes optillen en even kriebelen.Hij vond het een net opgevoed veulen!
Gisteren,èèn en al dazen en dus sprayen.Hij gaf er helemaal niks om.
Als ik moeders gelongeerd heb,laat ik haar in de buitenbak staan en ga ik het veulen halen.Die hobbelt keurig aan het touwtje mee.
Oefenen heeft wel degelijk zin.