Paard ruinen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xHors3

Paard ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 15:07

Ik ben van plan een super leuk paardje te kopen, alleen moet hij eerst geruind worden.
Het is een haflinger van 2 jaartjes oud.
Maar hoeveel gaat me dat kosten? en hoelang duurt het voordat hij weer bij een emrrie in de wei mag staan?
Ik heb gehoord dat dat ongeveer 6 weken is, klopt dat?
En ook heb ik gehoord dat je hem dan 3x per dag moet insmeren, klopt dat ook?
Ik heb namelijk geen tijd om hem 3x per dag in te smeren, moet ook naar school.

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:43

Er zijn verschillende methodes, met daarbij verschillende kosten en verschillende voor en nadelen.
De kosten zijn ook nog eens per DA verschillend, heb ik gemerkt.

Ik heb mijn paard op de kliniek laten castreren (niet op de operatietafel maar in een steriele box), met daarbij nazorg en was rond de €500 kwijt. Hij bleef toen 2 dagen staan zodat ze hem daar konden afspuiten en in de gaten konden houden, ik werk namelijk fulltime en kon net als jij ook niet zomaar weg.

Ik hoefde niets te smeren, maar weet niet of ze dat daar 2 dagen hebben gedaan.

Je kunt het ook thuis laten doen. Het voordeel daarvan is, dat het paard niet hoeft te reizen naar de kliniek en als hij bijkomt gelijk kan gaan lopen, als ze het in het land doen tenminste(lopen = goed tegen de zwelling). Nadeel is dat bij complicaties niet alles voor handen is.

Voor elke manier is wat te zeggen, ze hebben allen hun eigen voordelen en risico's. Mijn DA raadde de kliniek aan omdat ze bij complicaties dan alles voorhanden zouden hebben.

Het advies van DA was om mijn ruin nog 8 weken niet bij merries te zetten, om het ruim te nemen en niet voor verrassingen komen te staan. Het duurt even voordat alle hormonen uit het lijf zijn, bij mijn paard ging het erg geleidelijk.

Succes in ieder geval!

liljebo

Re: Paard ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:37

Ik heb twee shethengsten op 2 jarige leeftijd laten castreren. Het kostte , als ik mij nog goed herinner(2 jr geleden) 100 euro per pony en het gebeurde gewoon aan huis.

Insmeren hoefde niet. Wel in de gaten houden en voor beweging zorgen. DA adviseerde weidegang en een paar keer per dag wandelen en 1 keer per dag controleren of ze koorts hadden. Wandelen werd geadviseerd voor het geval ze op de wei zelf niet genoeg liepen. Beweging gaat namelijk zwelling en complicaties tegen (geen garantie, maar het heeft een positieve invloed)

Overigens hebben ze dus idd geen complicaties gehad en ging alles supergoed.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:40

Mijn hengst heb ik laten castreren in de kliniek ridderkerk. Was hiervoor volgensmij +- 230 euro kwijt. Heb hem 2 dagen later opgehaald. Ik mocht juist niets spuiten of smeren. Gewoon beweging geven en zorgen dat er geen vuil in komt ( stal 2 x p.d mesten etc) Na 6 weken heb ik die van mij weer bij de merries gelaten! Heb geen complicaties gehad!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:51

Heb onze hengst toendertijd (10 jaar) staand (plaatselijke verdoving) laten ruinen en koste iets van 150,00. Mocht daarna meteen weer mee, de rest van de dag stalrust en daarna gewoon de wei op. Verder niets. Na een ruim een week weer rustig rijden en na 6 weken stond ie bij de merrie in de wei. Alles is prima verlopen.

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:02

Ik heb twee maanden terug mijn twee jarige laten castreren. Ik heb heel lang zitten twijfelen of ik hem thuis of in de kliniek zou laten doen. Omdat hij nog al stresserig op de trailer was heb ik hem gewoon liggend op het land laten doen.

De kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid verdoving dat ze krijgen. Die van mij woog rond de 350/400 kg en ik moest 250 euro betalen. Ik ben heel erg tevreden. Ze waren met z'n tweeën, ze stelden mij en het beestje zo veel mogelijk gerust. De hele castratie was zo gebeurd, hij was heel snel verdoofd en ging heel snel.

Alleen mocht ik in de toekomst weer een jonge hengst willen laten castreren wil ik er geen tweede keer bij zijn. Het opstaan vond ik echt vreselijk, de da had me al gewaarschuwt, hij stond eigenlijk te vroeg al op en hij bleef maar omvallen, ik vond het zo vreselijk om dat te zien. Gelukkig hebben de dierenartsen het allemaal heel goed begeleid.

Maar ik ben heel blij dat ik hem op de wei heb laten doen, ik zou hem niet graag met die wond daarna weer de trailer ingestopt hebben.

De dierenarts zei inderdaad tegen mij ook dat je hem na 6 weken wel weer bij merries kan zeggen. Maar dit kan verschillen per paard. Bij die van mij merkte ik na 3/4 weken al zo'n onwijs verschil in z'n gedrag (minder bijten en hij reageerde ook niet meer zo onwijs heftig op merries). Na 6 weken heb ik hem bij 2 merries in de wei gezet en dat ging super goed, geen hengstengedrag meer.

De DA raadde mij aan om zoveel mogelijk van de wond af te blijven, dus juist niet spoelen enzovoort omdat je er dan juist meer rotzooi inspoelt. En hij moest zoveel mogelijk bewegen. Dat was bij mij geen probleem aangezien die toch dag en nacht op de wei staat en dat was ook het beste zei de DA.

Verder kan ik je aanraden als je nog meer vragen heb gewoon even de DA op te bellen, voordat die van mij onder het mes ging heb ik ook 3 verschillende klinieken aan de lijn gehad. En ze leggen je echt gewoon alles uit wat je wilt weten.

(edit: aanvulling)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:56

Met vallen geen probleem hier. In principe castreert de dierenarts hier staand, maar een van de shetten viel uiteindelijk toch. Maar toen hij opstond, was het gewoon meteen goed. Ligt aan de narcose denk ik.
Lijkt me niet goed als een paard steeds opnieuw valt.