hengstveulen die durft zacht bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwaantje1975

hengstveulen die durft zacht bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:23

Mijn hengstveulen van nu bijna 8 weken oud, is een prachtventje. Maar hij krijgt de slechte gewoonte om te knabbelen aan kleren en zo, vooral als ik mijn rug gedraaid heb. Ik leer hem vanalles, zoals voetjes geven, halster aandoen (hij doet dit ondertussen al heel goed), hij wordt ook al eens geborsteld, maar dat bijten krijg ik er niet uit. In het begin was het inderdaad wat knabbelen, zachtjes zo, maar nu begint hij toch al wat harder te bijten. Ik geef hem van in het begin dat hij dit deed al een tik op zijn neus. Is dit de juiste aanpak ? Ik wil hem niet kopschuw maken, maar wel dit gedrag afleren. Hij zet trouwens overal zijn tanden in, in de drinkbak, in de eetbak, op de houten palen rond de weide. Niet echt bijten, gewoon uittesten hoe hard iets is, hoe het voelt om dat tussen de tanden te hebben. Hij bijt niks stuk of zo. Het is niet de bedoeling dat hij hengst blijft, volgend jaar in de lente wordt hij gecastreerd.
Hij eet ondertussen ook al een week of 2 veulenkorrels. Kleine hoeveelheid. In mama's staart bijt hij niet, maar hij durft wel eens in haar achterbenen bijten, maar dan wordt hij ook direct op zijn "vingers getikt".

Heeft iemand goede raad voor mij ?

Oakland1990

Re: hengstveulen die durft zacht bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:35

Een duw tegen zijn hals of streng roepen dat hij niet mag bijten, maar is het ook niet omdat zijn tandjes goed doorkomen nu? Ik zou niet op zijn neus tikken, zo krijg je straks een kopschuw veulen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:02

tik op de neus zou ik idd ook niet doen. Straks word hij idd kopschuw. Het (zachte) bijten zou ik wel 'afstaffen'. Dus op een zachtaardige manier. Door even streng: "UH" te zeggen ofzo.
Je kan ook proberen hem terug te bijten. Dus even een velletje in de hals pakken.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 09:42

Wel, hij doet het niet altijd met de bedoeling om te bijten ook. Als 2 paarden elkaar in de nek staan te beknabbelen, mag dat dus. Maar als ik hem es borstel (wat ik niet zoveel doe, kwestie van de vetlaag op zijn haar niet weg te doen, is enkel om hem dat gewend te maken), dan wil hij dus ook mij beknabbelen. Maar dat is niet de bedoeling. Ik ga hem dit weekend eens vastbinden in de stal, aan zijn halster, en hem helemaal "poetsen" met een zachte borstel. Dus als hij wil knabbelen, dan "knabbel" ik terug (met mijn hand dus), en met mijn stem hem tot de orde roepen dus.
Als hij pas geboren was, had hij nog geen tanden, maar na een week of zo, werd ik al gewaar dat hij tanden kreeg. En denk inderdaad dat hij daarom nu nog alles onderwerpt aan een knabbelonderzoek.
In een boek stond dat van die tik op de neus. Maar had er ook eerlijk gezegd mijn twijfels over.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:26

Heb dus geprobeerd met dat "terugbijten". Hij snapt er niks van hoor ! Staat dan zo te kijken naar mij, zo van "wat doet die nu ?!". Best wel grappig. Ik neep in zijn hals en zei dus een kort en krachtige NEEN.
Anders iemand nog tips ? Dit zou ook typisch hengstengedrag zijn. Maar kan dat al zo jong ? Flemen doet hij ook, maar ons merrieveulen doet dat ook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:30

Ik heb die van mij toendertijd wel een tikje op zijn neus gegeven en een ferme uhuh erbij. Let op niet hard slaan, maar gewoon zachtjes een tikje geven. Als je het op de juiste momenten doet, krijg je niet een twee drie een kopschuw paard. Die van mij hebben er alledrie iig niks aan over gehouden.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:39

een zacht tikje, daar was hij niet van onder de indruk, vrees ik... Daarom dat ik dus hier terecht ben gekomen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:41

Dan zou je idd die bijtmethode eens kunnen proberen, had er even overheen gelezen.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:16

Veulens ontdekken hun omgeving door overal in te bijten, Ik zou hem er dus niet voor op zijn neus tikken vind hem ook nog erg jong om al vanalles mee te doen ! halstertje om ok maar natuurlijk gedrag afleren op een leeftijd van 8 wk ??????/

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:10

Ik ben juist van mening dat je dat gedrag wel meteen moet afleren, heb je alleen maar profijt van later. Hij kan toch verder overal in bijten om te ontdekken, maar in mensen bijten is gewoon not done. Straks is ie groter en wordt het bijten ook harder en dan is het mss wel lastiger af te leren, omdat hij het eerst wel altijd mocht.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:57

zo denk ik er ook over...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:23

Bij mij krijgen ze gewoon een tets op de neus. Ze komen echt wel terug. Zo nieuwsgierig zijn ze wel. Als ze mama pesten dan geeft ze toch ook een knauw, van opdonderen.
Wel staat het veulen altijd los, dus hij krijgt geen tik als hij vast staat, of ik hem bij het halster heb.

Halsteren is prima. Ik knoop ze vanaf een dag oud al aan de longeersingel van moeders vast. Zo leren ze netjes meelopen naar de wei en kan ze daardoor ook zonder problemen vastzetten als ze groter zijn.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:19

Ik zou ook gewoon een tik aan de zijkant van zijn neus geven met je platte hand, komt niet hard aan maar is wel een schrik reactie. Ik heb het ook bij mijn hengstveulen gedaan en die probeerd het nu niet eens meer, heb hem wel in 1 week 3 keer een tik moeten geven maar nou doet hij het niet meer hoor!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:23

zet hem ne keer fiks achteruit. 2-3 passen. dit is een straf die hij wel zal begrijpen, gezien ze dit in de kudde ook doen. Heb het al met verschillende hengstenveulens gedaan van klanten van mij, die ongelooflijk bijtgedrag hadden, en daags erna deden ze het al niet meer. En die waren ouder. maar dan begrijpen ze wel dat hun gedrag niet door de beugel kan.

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:26

Mijn veulen (inmiddels 2 jaar) heb ik het knabbele ook afgeleerd, gewoon omdat ze van knabbele naar bijten gaan...
Heb het afgeleerd door elke keer weer streng te reageren, dus gewoon iets strengere stem...
Dat werkte erg goed, en het resultaat was een veulen wat niet beet maar lekker kwam knuffelen bij me...
Ze heeft het verder ook niet meer gedaan...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:30

Ik zou proberen om erg alert te blijven zodat je weet wat hij van plan is.
Wil je hem borstelen en draait hij alleen al zn hoofd naar je toe; voorkom dan dat je moet straffen en duw gewoon zn hoofd weer rustig naar voren. En dan belonen. Dat werkt 100x beter dan straffen, vooral omdat hij niet snapt wat je bedoelt.
Tis nog maar een ukkie, vergeet dat niet.

Overigens knabbelde die van mij ook, maar ik heb m gewoon gelaten en niet veel gedaan met 'm (behalve het af en toe wegduwen als hij opdringering werd . Nu is hij 2 en knabbelt/bijt totaal niet.

ilonatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:56

Ik zou een tik aan de zijkant van de neus oid want als je hem dit laat doen kan dit later problemen geven want dan kan hij het later als nog doen

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 19:57

meliciana schreef:
zet hem ne keer fiks achteruit. 2-3 passen. dit is een straf die hij wel zal begrijpen, gezien ze dit in de kudde ook doen.

Dit vind ik ook een goede tip. Hartelijk bedankt trouwens iedereen. Ik ga dat morgen uitproberen.
Als ik hem een tik op zijn neus geef, daar is ie niet meer van onder de indruk. Dat "terugbijten" door te nijpen in zijn nek, dat helpt wel, samen met mijn stem hé. Zijn hoofd wegduwen, dat doe ik ook veel, zo voorkom ik dat hij in de verleiding zou willen komen. Hij is nog maar 8 weken hé... Maar wil dit gedrag toch afleren. Nieuwsgierig blijft hij wel, en hij komt altijd naar me als ik in de weide loop. Het is mijn eerste veulen, en wil het toch een beetje goed doen hé, een beetje veel toch !

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 20:10

Hier eens een foto van mijne knapperd !

Afbeelding

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 20:11

P.S. toen was ie pas 1 week oud...