Uit de wei halen met wat lekkers of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liesurt

Uit de wei halen met wat lekkers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 18:57

Lieve Bokkers,

Laatst was mijn (bijrij)pony al vervelend met uit de wei halen maar uiteindelijk ging ze wel mee.
Vaak krijgt ze was lekkers als ze uit de wei gehaald moet worden een appel of een snoepje. Laatst had ik niks bij me en mevrouw vertikte het gewoon om mee te gaan en bleef doodleuk stil staan. Oké even laten weten wie de baas was en toen ging ze mee.. daarna geen last meet van gehad.

Tot vanmiddag..
Had weer niks bij me maar dacht geen probleem ze doet de laatste tijd helemaal niet vervelend meer, wel dus.. Na 10meter lopen ging ze al stil staan toen ik 'boos' werd begon ze te slaan met dr voorbenen. Nog geprobeerd een rondje te draaien en dan veder te lopen maar dat lukte ook niet.
Uiteindelijk is een stalgenootje meegelopen en toen zijn we gewoon doorgelopen zonder omkijken of wat en toen ging het.
Toen ze eenmaal buiten het weiland was heeft ze toen wat lekkers als beloning gehad.

Nu wil ik graag van jullie weten:

Halen jullie je paard binnen met wat lekkers?
Waarom wel of waarom uit niet?

Alvast bedankt

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:00

Ik geef altijd iets lekkers, want nu na het zoveel doen komt iedereen ( alle 6 + de geit ) gewoon als je ze roept naar de uitgang. Ik vind dit zeer makkelijk dan ze altijd te gaan halen als de wei nu heel lang is ofzo. Maar stel als ik niets bij heb zorg ik dat ik ze zo snel mogelijk iets geef, maar hier worden ze er wel niet kwaad van. 'k Geef dan ook meteen een klopje en goedkeurende woordjes :)

Myour

Re: Uit de wei halen met wat lekkers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:02

Ik geef niets lekkers precies om te voorkomen wat jij vertelt. Daarbij is meekomen uit de wei niet 'beloningswaardig' vind ik. Nog een reden is dat hij van mij zo weinig mogelijk suiker krijgt ivm zomereczeem dus hij mag ze ook niet :+ en ik heb geen zin in een boos paard die andere wegjaagt omdat die te dichtbij komen omdat die ook lekkers willen. En ik wil dat ie naar mij toekomt/meekomt omdat ie dat wíl en niet omdat ie wat lekkers krijgt.
Reden genoeg? :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:04

Omdat ik wist dat mijn paard bij de vorige eigenaar nogal schooierig op lekkers reageerde ben ik begonnen met zo min mogelijk lekkers te geven en als het even kon in de voerbak en niet uit de hand. Dus uit de wei halen is bij mij zonder lekkers. Pas als ik klaar ben met werken krijgt hij iets. Door omstandigheden (blessure van mij) kan ik enkele weken niks dan grondwerk doen. Ik ga daarom de wei in en daar werken met hem. Nu komt mijn paard gewoon naar me toe en na het hele werken krijgt hij dus een wortel of appel. Vrijdag werd hij 6 en toen de wei uitgehaald (zoals gezegd, hij komt naar mij toe) en in de paddock gezet. En daar getracteerd op een kleine verzameling lekkers met de kinderen (in bak op de grond)

Omdat ik steeds grondwerk doe in de wei komt hij dus op uitnodiging naar me toe (deed hij vanaf dag 1 trouwens) en ik heb hem daarvoor ook nog nooit met lekkers beloond. Puur stem en aaien. En dan aan de slag gaan.

Merk nu dat hij zodra hij iets gehad heeft nog wel wat schooierig blijft. Zeker bij de kinderen, als mijn kids iets gegeven hebben dan blijft hij hun handen doorzoeken. Maar het is al een stuk minder geworden. Hij begint te leren op = op.

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:07

Ik doe daar niet aan. Dan ontstaat er alleen maar voedernijd.
Myour schreef:
Daarbij is meekomen uit de wei niet 'beloningswaardig' vind ik.

Ik ben het met Myour eens. Dit is iets wat ze gewoon moeten kunnen, en anders leren.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:36

Ik doe dit idd ook niet door de reden die jij nu verteld. Het paard verwacht nu gewoon beloont te worden.
Ook ik vind het uit de wei meelopen niet beloningswaardig!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:43

Ik geef ze nooit wat met het uit de wei halen.

gerardv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:13

nee idd als je ze al gaat belonen voor dat ze iets goeds doen maken ze er een gewoonte van!ik loop wel eens na de wei toe en geef ik iets lekkers een boterham of een wortel of zo maar dan al laat ik haar staan en neem ik haar niet mee.
als ik haar uit de wei haal gaat ze gewoon mee en als ze dan eenmaal op de poetsplaats staat en ben haar aan het borstelen dan krijgt ze tussen door wat als ze lief is en na het rijden maar voor ze ook maar iets heeft gedaan al belonen terwijl het normaal moet zijn dat ze het doet is absoluut niet de oplossing .

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:35

Ik doe het eigenlijk altijd. Als ik het toevallig ben vergeten, is het ook geen ramp, paard loopt dan net zo gemakkelijk mee. Maar ze loopt nu wel al naar het hek als ik eraan kom, en als ik dan stalgenoten achter hun paard aan zie rennen ben ik er toch wel blij mee hoor :D

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:00

Nee ik doe het ook niet altijd. Idd om te voor komen dat hij boos wordt als ik een keer niks bij me heb. En ik vind het ook leuk als ie naar mijn hinnikt en niet naar zijn snoepje...

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:53

af en toe geef ik haar wat lekkers, niet te vaak.
Daar kan die van mij écht niet tegen, word ze erg vervelend.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:50

Ik voer ook niet met uit de wei halen, ik doe dit alleen als er iets speciaals is wat ze eng vinden (bijvoorbeeld toen mijn pony in de oude trailer was gevangen, toen heb ik haar wat lekkers gegeven toen ze de nieuwe trailer inliep). Ze komen eigenlijk altijd naar me toe. Soms heeft een van de pony's geen zin om te werken en willen ze niet komen. Ik blijf dan gewoon achter ze aanwandelen tot ze dat 'spelletje' beu zijn.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:36

ik beloon mijn paard ook pas na het werk, dus niet bij het uit het land halen. Mijn paard staat in een groep van 5 paarden en komt altijd direkt na het hek als hij me ziet :-) hij is dus eigenlijk altijd eerder bij het hek dan ik dat ben ( ik ben 8 maand zwanger) dus ik loop nu niet zo hard ! haha

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:21

Ik geef mijn twee jarige ook altijd pas als ik vind dat ze iets verdiend heeft en dat verdiend ze dus ook echt pas als ze netjes met me mee de wei uit is gelopen en niet eerder.
En ja dat is ook wel eens als ze niets hoeft te doen maar gewoon uit haar zelf naar mij toe komt, ze moeten niet altijd op het zelfde moment iets krijgen, de ene keer wel en dan weer niet zo vind ik dat ze het prima doet want ze verwacht niets.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:31

ik heb mijn paard nu bijna 16 jaar (een erge dominante en eigenwijze) en heb altijd wel problemen gehad met hem uit de wei halen, soms ook een tijdje niet maar er waren altijd wel tijden dat ik soms een een uur achter hem aan liep.
ik neem sinds kort dus wel wat lekkers mee naar de wei en sindsdien gaat hij wel braaf met mij mee, soms vergeet ik wat mee te nemen maar daar word hij niet boos om.
nu weet ik wel dat sommige mensen vinden dat mijn paard dan geen respect voor mij heeft en blablabla maar dan denk ik maar van dat die mensen nog nooit een echt dominant paard hebben meegemaakt, en ik ben er trots op wat ik allemaal met hem kan, want menig mens had het allang opgegeven.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:40

volgende keer een kort zweepje mee nemen, goed naast de schouder gaan staan en tikje naar achteren geven op de kont zonder om te kijken, kijk recht naar voren en pas goed op dat je naast de schouder staat op die manier kan ze jou niet raken als ze met haar voorbenen gaat maaien, en gewoon belonen met je stem en een aai als ze begint mee te lopen.

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:28

Wij geven ze een snoepje, normaal. Maar soms vergeten we dat ook en dan gaan ze evengoed mee.
Maar vroeger kwam de shetlander nooit, die bleef uren op de weide wegrennen. En daarom hadden we dat gedaan en dan kwam die wel...
Nu hebben we het eigenlijk niet meer nodig, die komt zonder ook, dus als we het vergeten, geen probleem maar hebben we het bij, dan krijgen ze er eentje.
Maar verder gewoon op stal ofzo krijgen ze er nooit extra... :)
Niet overdrijven, anders verwende nesten uiteindelijk ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:03

Ik voer nooit bij het uit de wei halen. Als ik ze dan op stal heb krijgen ze wel een halve schep brokken.
Ze staan al bij het hek te popelen om mee te mogen ;) .

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:06

Mijne rent heel vaak weg, dus ik neem altij wat brokken mee voor de zekerheid. Laatste heb ik drie kwartier achter hem zitten vangen MET brokken, maar komen? Dacht het niet..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:26

Het enige lekkers wat mijn paard krijgt, is de muesli na het rijden. Hij wordt heel vervelend als je lekkers geeft, schopt je dan het liefst nog naar de grond. De mensen die hem irritant vinden, zijn de mensen met lekkers op zak.
Hij kan het gewoon niet goed verwerken in het grote hoofd van m.. :D

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:29

Ik doe dat bijna nooit, omdat ze dan heel verwend worden en niet meer vrijwillig naar je toe willen komen. Gelukkig willen mijn paarden altijd zonder wat lekker komen :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:33

In principe niet.

Maar heb nu een 3 jarige op stal die ik als jaarling verkocht heb en waar wat mee geklooit is. Als je hem in handen heb is het goed, maar voor je hem te pakken heb is het zeuren (bij hem komen niet, halster om doen wel). Dus dat doe ik meestal wel met een snoepje maar ga dit weer afbouwen. Ben begonnen met snoepje, halster om, snoepje, halster af, snoepje (hij vloog nl ook meteen weg als het halster af ging) en hem niet mee nemen. Nu kan ik hem rustig pakken maar krijgt hij nog wel wat lekker als hij z'n halster om heeft. En als ik hem terug zet ook als ik hem afgedaan heb voordat hij weg vliegt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:35

Mijn paard krijg wat lekkers in haar bak. Soms mag ze los naar de stal lopen, soms moet ze wachten tot ze een halster omheeft. Altijd moet ze achter me blijven lopen...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:36

Die van ons krijgen niks speciaals als ik ze uit de wei haal. Hooi kunnen ze pakken wat ze willen :Y)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:36

Ik geef mijn paard soms wat. Soms ga ik ook alleen maar de wei in om hem iets te geven. Ik wil namelijk dat als m'n paard me ziet denkt 'Ohw, daar heb je haar weer, wat leuk!'

Het meekomen uit de wei niet beloningswaardig? Dus elke keer als je de wei in komt, wordt je paard gevangen, gaat ze aan het werk en daarna weer terug gezet, of op stal? Misschien een emmertje voer nog, maar de connectie tussen goed werk en de voerbeloning kan een paard tegen die tijd niet meer leggen.
Als iemand mij elke dag uit mn kamer zou sleuren alleen maar om een uur te gaan hardlopen, waarna ik daarna misschien nog wat te eten krijg, terwijl ik in mijn kamer ook een koelkast vol lekkers heb staan, daar zou ik het ook niet voor doen hoor.
Als je vrienden komen, haal je toch ook al het lekkers uit de kast? Die zet je toch ook niet op water en brood?

Nu is er wel een verschil tussen je paard LOKKEN met voer en een voedselbeloning! Een paard lokken met voer werkt in de meeste gevallen niet, omdat het paard geen interesse heeft, bang is, of slim genoeg is om het eten te pakken en dan snel weg te rennen. Mijn paard moet ALTIJD iets doen voor z'n eten: z'n hoofd naar me toe draaien en omlaag houden als ik het halster omdoe bijvoorbeeld. Eerst netjes meewerken, dan wat lekkers.
Een volgend punt is realistische doelen stellen: als je paard wel het halster om laat doen, beloning krijgt en vervolgens niet meeloopt, verwacht dan niet dat ze het hele stuk naar de stal kan lopen in één keer om daar pas een beloning te krijgen. Vraag een paar passen en geef dan een beloning (niet lokken!) en bouw dat dan uit.

Ik heb nooit problemen gehad met voedselbeloningen, mits ze op de juiste manier worden toegepast. Ik vind het zelfs een uitstekende manier om paarden te motiveren en te interesseren in wat ze doen.