wat te doen bij een angstig/zenuwachtig paard tijdens buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gerardv

wat te doen bij een angstig/zenuwachtig paard tijdens buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:24

hallo allemaal!

ik ben gerard en heb sinds 1,5 jaar mijn eigen kwpn paard.
het is een ontzettend lief en aanhankelijk beestje en makkelijk te rijde in de bak.
maar tijdens buiten ritten is ze op zich rustig maar als er veel verkeer langs komt,tractors,vrachtwagens aanhangers met losliggend ijzer wat klapperd dan heb ik feest met haar.
het is niet zo dat ze steigerd ik rijd ook met martingaal dus dat kan ook niet maar schoppen doet ze ook niet maar springt echt met 4 benen tegelijk opzij of begint op 4 benen verschrikkelijk te dansen.
ik heb al van alles geprobeerd door haar bijvoorbeeld veel langs grote autos en zo te laten lopen en haar erbij te zetten zodat ze ziet dat het niks is maar ze blijft dit doen wie o wie kan me vertellen wat ik het beste kan proberen om haar wat meer gerust te krijgen tijdens een buiten rit?ik woon op texel dus erg veel kom ik het niet tegen en op het strand en in het bos is ze super braaf wel voorwaarts maar doet ze niks vreemds het is alleen bij groot en lawaaierig verkeer!
wie kan mij een goede tip geven of heeft het zelfde mee gemaakt met een eigen paard?

met vriendelijke groet
gerard ;(

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:34

Het heeft niks met het rijden opzich te maken, maar je kan aan je paard en voorjezelf rescue remedy van Bach proberen. Geeft mentaal en fysiek wat ondersteuning.
Zo te lezen ben je wat rijden betreft mi. wel op de goede weg, en het heeft tijd nodig. Vooral nooit straffen, want dan leert je paard dat het eng is en dat ie erna ook nog pijn moet ondergaan als ie op z'n falie krijgt.
Laat je paard echt voelen dat wanneer jij zegt het is safe, is het dat ook!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:46

Ga je wel eens met je paard langs de weg lopen om het wat te laten grazen? Dat kan ook wel helpen ,dan went het misschien wat eerder aan druk verkeer en je leert heel goed de reactie kennen. Vinden de meeste paarden erg lekker, het gras is toch ook voor hun groener aan de overkant. ;)
Uiteindelijk is schrikken en dribbelen niet zo erg, als het er maar niet vandoor wil of volledig in paniek raakt.

gerardv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:45

heey,

dank je voor je tip maar ook dat heb ik geprobeerd heb haar gewoon aan het halster met een 10 meter lange lijn mee ui wandelen genomen 4 dagen per week 2 uur lang voor 3 maanden maar het verbeterd niet het gekke is dat ze het dan ook wel doet maar in vele mindere maten!
het rare is dat ze bij de vorige eigenares wel makkelijk was buiten en er zelfs mee ging zwemmen en al kan het mischien frustratie zijn dat toen ik haar op haalde dat ze eerst 3 maanden in eindhoven heeft gestaan op een manege en toen mee is verhuist naar texel?dat ze voor haar gevoel nog aan het wennen is ?ze staat nu 7 maanden op texel.
verder is het echt een pracht paard super aanhankelijk lief en gehoorzaam.
in de bak is ze ontzettend relax maar buiten gopoit ze ook contstant haar hoofd de lucht in vandaar dat ik met martingaal ben gaan rijden .ik zelf zit er erg rustig en ontspannen op ik rijd nu een 18jaar paard ben nu 24 er rijd al vanaf mijn 6e dus aan mij zal het denk ik niet zo snel liggen.
maar ik vroeg me dus af of het ook niet gewoon frustratie kan zijn vanwege een nieuwe eigenaar en een grote verhuizing in een korte tijd?

groetjes gerard :z

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:54

Kan best hoor, maar duurt wel lang. Mijn paard moet altijd erg wennen aan een nieuwe situatie en is dan ook erg moeilijk buiten. Is er een grote verandering geweest in de voeding ofzo? Dat er bv meer energie uit komt?

gerardv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 22:37

heey,

echt een verandering niet alleen staat ze nu mits het natuurlijk mooi droog weer is 24/7 buiten en krijgt ze brok erbij die een hoog gehalte aan vitaminen en mineralen heeft dit heb ik gedaan omdat ze nu wat ouder word en ik denk zelf iets te kort had aan vitaminen en mineralen.verder krijgt ze geen havers ofzo wand dan word ze wel erg heet in het rijden en heel erg druk ze krijgt ook geen extra proteine toegediend maar gewoon normale brok 1 kilo per dag en een kilo extra na het rijden als ik bijvoorbeeld een strandrit van 3 uur heb gemaakt.
maarze zegen dat een boot overtocht voor een paard een enorme impact heeft en dat ze dat niet snel vergeet maar ik ben echt op zoek naar een goede diervriendelijke manier om haar tot rust te krijgen en haar meer op haar gemak te stellen allen heb ik hier nog nooit ervaring mee gehad dus weet niet zo goed hoe.

maar hopen dat we het als nog voor elkaar krijgen maar wel erg bedankt voor je tips en alles valt te proberen mits het zonder geweld is natuurlijk wand daar ben ik niet zo voor.

met vriendelijke groet.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:51

Hallo, ik denk dat het er toch wel wat mee te maken kan hebben, het gras is nu nog erg energierijk. Zo rond begin juli is dat wel weer over. Ik weet niet of de boot er wat mee te maken heeft. Hier in de buurt woont iemand die haar paard regelmatig van Texel naar hier vervoert en naar mijn idee gaat dat gewoon goed.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:56

Mijn paard heeft dat dus ook, vind het heel eng als iets groots hem snel benadert. Voorheen al bij een fietser, toen nog bij auto's, nu eigenlijk alleen nog bij groot verkeer, tractors, vrachtwagens en dergelijke. Ik denk dat alleen heel veel ervaring helpt ;) Lekker rijden dus :D

Ik geef mijn paard magnesium bij, dat helpt tegen nervositeit. Maar de mijne is in de bak ook vrij nerveus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:03

Hoe oud is je paard en wat is de achtergrond van dit dier? Hoe lang komt ze al buiten?

Ik heb ook een angsthaas, maar het wordt vanzelf beter, gewoon doorzetten, veel moed in praten en bij enge dingen ook even je hand op de hals leggen en moed in praten, zodat ze weet dat je er bent. Altijd weer belonen als ze ergens langs gaat.

Ervaring en loutering, op een gegeven moment durven ze alles, als ze maar op hun baasje kunnen vertrouwen, dus zelf absoluut niet bang, gespannen worden of denke, Ooo daar komt weet wat aan, gaat ze weer..... Niets denken, gewoon hard op praten of zingen en blijf met je kont in het zadel, kom niet een ietsje uit het zadel, want dat wordt jouw paard oplettend op jouw dat het kennelijk toch best wel spannend is.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:09

Ja russel klopt, en niets "ineens" anders doen, want de kleinste verandering in je merken ze al op. En dat maakt ze allert, wat is er zo anders dat m'n baas z'n kaak spant? Flink uitblazen, zodat je lekker zwaar in het zadel zit.

Ragebol1977

Re: wat te doen bij een angstig/zenuwachtig paard tijdens buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:28

Mijn merrie was ook zo. Ik denk nog wel een tandje gekker.
En onvoorspelbaar ook, die kon langs tien auto's stappen en niet reageren en bij de elfde auto helemaal uit haar plaat gaan.

Ik heb me er op een gegeven moment maar bij ner gelegd. En als ze begon te dansen of wilde uitbreken haar gewoon tussen 2 benen en 2 teugels gehouden. Verder helemaal niks! Niet in paniek raken, niet straffen, gewoon op mijn krent zitten en wachten tot de bui overgewaaid was.

Door deze manier van rijden merkte ik dat ze minder heftig ging reageren. Ze vond sommige dingen op haar manier nog steeds heel spannend maar doordat ik helemaal niet reageerde of zelfs een beetje minder druk op de voorkant gaf, herstelde ze sneller van haar schrikreactie.

Bij mijn merrie is het nooit helemaal over gegaan maar door deze manier van doen viel het wel te controleren.

Tja, wij wandelden ook langs de drukke weg, ze stond aan een drukke weg, heeft regelmatig tractoren op het erf gezien. Dan was er niks aan het handje. Tot je erop zat, dan was het allemaal heeeeeel erg spannend en eng.

Vanaf het moment dat ik dacht van "je gaat maar even dansen en snuiven en gek doen, zolang je maar wel bij me blijft" werd het echt minder.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:46

Mijn paard vond de trekkers op Texel ook niet zo... en de schapen (lekker op Texel) en die knalvogelverschrikker dingen al helemaal niet. Ik neem hem nu ook maar niet meer mee naar Texel.

Ik heb er nog niet echt een oplossing voor anders dan veel aan blootstellen en wellicht buitenritjes maken met een betrouwbaar maatje die er niet warm of koud van wordt, dan kan ze zich daar een beetje aan optrekken.

gerardv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:43

ze is in de bak erg ontspannen en goed te rijden en op de weg ook alleen bij groot verkeer dus niet ze is erg voorwaarsts van zichzelf al maar buiten helemaal en als er dan zon groot ding voorbij komt heb je even feest.ik heb op aanraden van de veearts aquigel gehaald om haar ligt te sederen of te wel te verdoven en dan veel langs groot verkeer af om haar te laten zien dat het niks is ook dit probeer ik maar en veel liefde geven en rustig handelen mischien dat het dan wat beter gaat.
mocht iemand toch ineens zoiets hebben van dit werkt super bij angstige paarden hoor ik het graag ik ga dat spul gewoon eens halen wat jolin al zei wie weet werkt dat.

groetjes gerard

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:49

lees in je profiel dat ze 17 is? dat noem ik niet oud en die extra dingen heeft ze denk ik ook niet zo hard nodig..

heeft ze brok nodig om dik genoeg te blijven? of voor de energie?

heb je wel is geprobeert gewoon hooi en wortelen te geven en lekker geen krachtvoer? te veel energie hoeft zich namelijk niet te uiten in druk worden, maar in angstig zijn voor dingen..
misschien dat is proberen?

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:49

Het is misschien ook wel handig om eens een rustig niet angstig paard mee te nemen ;) help ook wel eens,

gerardv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 06:17

heey dat heb ik deze week gedaan en dan is ze minder druk als er een ander paard mee gaat!was erg leuk en fijn om eens zonder problemen een buitenrit te maken.
ook die aquigel werkt super word ze mooi rustig van en reageerd minder heftig dan normaal ik probeer nu 4 dagen in de week met haar naar buiten te gaan om haar zoveel mogelijk blott te stellen aan groot verkeer wie weet word het nu beter!

groetjes gerard