op strand en in zee (water) rijden.... veilig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

op strand en in zee (water) rijden.... veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 18:06

Wat een droom....
Jij en je paard, galop op het strand....Prachtige blauwe lucht..., azuurblauwe zee...., wapperende manen en haren...., roodgloeiende zon...., opspetterend water...

Maar... mijn vraag is... is dat wel veilig? Galopperen in het water? Ooit heeft een lesgever mij verteld dat dit gevaarlijk is voor uitschuiven van een paard.

In hoeverre denken jullie er bij na? En is dit waar of een fabeltje?

greetz!

Cooper en Vicky

ThatsHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:10

Ik denk dat hier wel een kern van waarheid inzit ;)
Want omdat er water over het zand heen zit, kun je niet zien of er toevallig kuilen in het zand zitten, of stenen onder water verborgen zijn. Hierdoor kan je paard best wel ernstig geblesseerd raken. Ik heb dit wel vaker gehoord, dus ik denk dat je er toch mee uit moet kijken. Maar ik denk niet dat omdat het gevaarlijk kan zijn, mensen het niet meer gaan doen. Want waarschijnlijk denken ze: dat overkomt mij toch niet ;)

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:13

Ik woon zelf aan zee, en rijd daarom regelmatig op het strand. Ik galoppeer nooit door zee, precies om die reden.
Heb zelf mee gemaakt dat een vriendinnetje dat wel deed. Was een kuil, die paard en zij niet zagen. Vlogen samen over de kop. Gelukkig allemaal goed afgelopen, maar het is dus niet helemaal een fabeltje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:14

Door het water galopperen is niet zo veilig als je het strand niet kent en niet weet wat je verwachten kunt. Wat je nog kunt doen is op de heenweg kijken en voelen hoe het strand is en dan op de terugweg een galopje door het water doen. Ik doe het zelf iig nooit.

_BLOEMPOTJE

Re: op strand en in zee (water) rijden.... veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:24

Toen ik in december op strandrit ging met Manege Poelenburgh mochten we absoluut niet in het water galopperen. Weet niet meer waarom eigenlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:42

Geen probleem mee, ik ken het strand als m'n broekzak, en sowieso verken ik altijd eerst de boel in stap of draf voor ik ga galopperen. Stenen heb je niet aan het strand, wellicht bij meren etc. meer, maar echt aan het strand niet.

Wel galoppeer ik bewust alleen in het randje van 10-20 cm water en het strand, en dus niet dieper, bijv. waar ze tot aan de buik in het water lopen. Dat vind ik gewoon echt te zwaar worden voor mijn paard.

Echte crosssprintjes doe ik overigens ook meer door plassen op het strand omdat je daar niet de stroming hebt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:43

Ik ga meestal niet dieper dan spronggewricht in het water. En dat alleen in stap.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:47

Vanmorgen nog gedaan :P
Was een mooi strand (was al ongeveer 2 uur eb)
Helemaal veilig is het niet, omdat je nooit weet wat er onder water zit..
maar mijn paard vind het zo leuk :o
Ik draaf vaak ook stukken in het water ,dat is goede krachttraining

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:24

ligt er aan inderdaad of je weet of er kuilen zijn of niet. denk dat uitgleiden zelf niet echt een reden is om het niet veilig te vinden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:54

Het is volledig afhankelijk van je kennis en inzicht van het strand waar je rijdt.
Ik heb het regelmatig gedaan en dat ging uitstekend, maar wel op een strand wat ik goed kende. Het maakt ook niet uit hoe diep je gaat, zolang je maar weet waar je mee bezig bent. Kortom, eerst denken, dan doen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:57

Is absoluut geen fabeltje hoor! Vooral de ondiepe stukjes zijn retegevaarlijk. Ik heb op een manege gewerkt waar we strandritten begeleidden en hebben een keer een paard van t strand af moeten halen met trailer, omdat ze was uitgegleden. Is nooit meer goed gekomen, paard kon nooit meer bereden worden.
Diepere stukken kan je de kuilen niet zien, maar vaak galopeerden we daar toch al niet, alleen stappen door t ondiepe.

Iedereen die daar werkte kende de stranden op zn duimpje dus we wisten wel wat we aan t doen waren en waar wat wel en niet kon.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:59

maariejellee schreef:
Volgensmij is dit gewoon een fabeltje hoor.

Een fabeltje? Zeker niet...

Stranden verschillen, maar er kunnen zeker onverwachte kuilen in het zand zitten, die je vantevoren niet kan zien....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:48

Ik draaf regelmatig door de binnenzeetjes als het water helder is en ik kan zien dat de bodem goed is.
Mijn paard is nl. op strand veel rustiger als ze door het water kan draven ipv gewoon op het zand... :+

Heel soms draaf en galoppeer ik wel eens door de zee, maar alleen als ik inderdaad al heb gezien dat de bodem goed is, dus als ik dat stuk al een keer gestapt hebt bijv.

Bij twijfel houd ik het bij stappen in ieder geval, en als ik zie dat de bodem erg slecht is, ga ik ook gelijk het water uit en pak ik een vlakker deel van het strand...

Afbeelding

voordat deze foto gemaakt werd had ik eerst al een aantal keren in het water op die plek gestapt en gedraafd, ben ik zeker van de bodem durf ik voor de foto wel een galopje aan... 8-)
(foto's die er voor genomen zijn staan in het topic in mijn onderschrift)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:49

Het is blijft een sprookjespaard Nouvel 8-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:15

unamie schreef:
Het is blijft een sprookjespaard Nouvel 8-)

:j

beetje off-topic, maar... thanx! 8-) :D