welke kosten komen er nog meer bij een trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimJenda

welke kosten komen er nog meer bij een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:49

Binnenkort wil ik een trailer gaan aanschaffen. Welke kosten komen er nu nog meer bij het hebben van een trailer?

In ieder geval:

aanschaf, onderhoud en stalling.

Welke kosten komen er nog meer bij (verzekering, wegenbelasting etc.)?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:30

wegenbelasting hoeft niet meer, gewone verzekering is aan jezelf of je die apart wilt afsluiten. WA zit bij het trekkend voertuig in mits die een groene kaart heeft en de chauffeur een geldig rijbewijs. Als je geen geldig rijbewijs hebt ben je niet verzekerd. (ik bedoel uiteraard E bij B en de regels daarvoor vindt je in de FAQ bovenaan dit forum)
Er bestaan speciale trailerverzekeringen, mijn trailer is all risk verzekerd bij Interpolis, kost me 7,- per maand geloof ik.

Verdere kosten, elk jaar een beurt, af en toe eens nieuwe banden, goed slot anders krijg je m niet verzekerd.

KimJenda

Re: welke kosten komen er nog meer bij een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 18:03

Bedankt voor de info Cissy. Ben nu zelf bezig met rijlessen voor mijn E bij B. Dus als ik die ook daadwerkelijk gehaald heb, ben ik iig wel goed verzekerd.

koene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:50

tip voor een goede niet te dure trailer: Weijer, instapmodel vanaf 2900 euro excl btw(3500 incl btw). De meest voordelige trailer met een ALKO frame, de rest is veel duurder voor nagenoeg hetzelfde. Verder heb je natuurlijk nog Westfalia en Ifor Williams, maar die zijn behoorlijk duurder.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 19:04

Ik ben van plan om een 2paards Ifor Williams over te kopen van een stalgenoot, zo'n trailer waar ook aan de voorkant een laadklep zit. Deze trailer mocht ik altijd gebruiken als ik op wedstrijd ging, maar nu gaat zij hem verkopen en kom ik zonder trailer te zitten. Dus vandaar dat ik nu het idee heb deze trailer over te nemen.

koene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:14

Na een uitgebreide inspectie van oa. de bodem een goede keuze :D

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 19:25

ja daar was ik al voor gewaarschuwd, mijn vader zit in de auto's etc en die gaat hem helemaal grondig bekijken. Heb op de site van het rwd gekeken en daar staat 04-10-2004 als datum van het eerste kenteken. Dus het is niet zo'n hele oude trailer, denk dat het daarom wel een goede keuze is.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:26

verzekering kost me rond de 90,- per jaar. Maar dit is afhankelijk van de nieuwwaarde van de trailer.
En inderdaad een GOEDGEKEURD slot erop zetten.
Verder als je met de trailer naar het buitenland gaat moet je er ook een groene kaart bij hebben. Deze kun je dan ook zo bij de verzekering opvragen.
Je doet er verstandig aan de trailer ieder jaar (of 1x per 2 jaar) na te laten kijken en een beurt te geven.
Wat betekent dat de remmen worden nagelopen alles wordt gesmeerd etc etc.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:27

dat hoeft niets te zeggen.
had een trailer van 2000 en die had in 2006 ook al rotte wanden

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 19:33

Dat van dat slot is een goede tip annastasia! Daar zou ik zelf al niet zo snel aan denken en er vanuit gaan dat alles wel goed is. Ik laat hem igg even goed nalopen als ik hem heb gekocht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:19

KimJenda schreef:
Ik ben van plan om een 2paards Ifor Williams over te kopen van een stalgenoot, zo'n trailer waar ook aan de voorkant een laadklep zit. Deze trailer mocht ik altijd gebruiken als ik op wedstrijd ging, maar nu gaat zij hem verkopen en kom ik zonder trailer te zitten. Dus vandaar dat ik nu het idee heb deze trailer over te nemen.

Ik mag hopen dat je voor die Ifor ook een passende auto gaat zetten? Bedenk dat een beetje leuk aangeklede Ifor ruwweg 1000kg weegt, leeg! Bovendien heeft Ifor er een handje van een forse kogeldruk te hebben, reken op 150kg.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:29

ik heb de trailer vandaag gekocht. Ledig gewicht is 800 kg.

Wij hebben een audi a6 en een grote bestelbus, die beiden de trailer kunnen trekken. Er gaat trouwens maar 1 paard in.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:01

Met die Audi zul je dan ook maar net aan zitten qua trekgewicht denk ik, afhankelijk van het type mag je volgens net geen 2 ton trekken.

Maar de kogeldruk zal bij beide onvoldoende zijn denk ik, laat het bij die bestelbus nog eens 100 kg zijn, maar dan nog heb je te weinig.
Oftewel ben je overbeladen en niet verzekerd.

Loop dit alles dus even goed na, hoeveel mag de auto trekken en hoeveel kogeldruk maximaal?

Zet je trailer ook even op de weegbrug, want deze willen nog wel eens meer wegen dan er op papier staat.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:26

Wat voor auto moet daar dan wel niet voor?

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:31

ja als onze bestelbus het niet zou redden.....wat moet er dan nog voor. Want de bus werd gebruikt in de bouw om heel wat vracht te trekken.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:47

Dat dacht ik dus ook wat voor een auto moet er dan wel niet voor?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:51

KimJenda schreef:
ja als onze bestelbus het niet zou redden.....wat moet er dan nog voor. Want de bus werd gebruikt in de bouw om heel wat vracht te trekken.

Waar ze ook heel vaak worden 'misbruikt'. Een paar pallets stenen, een kar vol met een stalen steiger en ga zo maar door. Dat weegt allemaal behoorlijk door, zelf kom ik ook regelmatig op bouwplaatsen en wat ik daar soms voorbij zie komen achter die busjes wil je niet weten. Vanachter helemaal in de veren gedrukt, en met goed veel toeren optrekken :D
Een VW transporter mag maar 2 ton trekken, sommige versie's misschien 2,5 ton, en een Sprinter mag 2800 kg trekken, maar bij beide heb je maar 75 of 100 kg kogeldruk, en dat is dus niet voldoende.
Persoonlijk vind ik een trailer achter een busje ook niet zo lekker rijden, daarmee bedoel ik dat je de trailer niet kunt zien(/in de gaten kunt houden). Afhankelijk van de breedte van de bus en trailer zie je hem net wel of net niet, maar meestal dus niet.

Het is niet voor niets dat een Ifor in de folders altijd wordt afgebeeld met een terreinwagen ervoor. Dat is dan eigenlijk ook de enige juiste auto voor een dergelijke trailer. Dit zijn namelijk de enige auto's die zo'n kogeldruk mogen hebben en zijn er ook op berekend zware trailers te trekken. Zowel qua motorvermogen als constructie.

Dan zul je nu misschien zeggen, zo'n auto kost geld. Dat klopt, maar dat doet een 'hobby' altijd. Dit zijn dingen die je ervoor over zult moeten hebben.
Tenzij je er zeker van bent dat je huidige combinatie toegestaan is qua gewichten (weegbrug!) zou ik het risico niet nemen. Want hoewel de kans op een ongeluk klein is, als het gebeurt, ben je de rest van je leven aan het betalen bij een serieus ongeluk.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:58

Dus je zou voor een ifor een auto moeten hebben die 3000 kg mag trekken of meer?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:01

Niet alleen het trekgewicht, ook de kogeldruk, zoals al enkele keren is vermeld. Je vind dit op het plaatje bij de trekhaak. Inderdaad komt je dan bij de terreinwagens uit, for example: Mijn Jeep Grand Cherokee mag 3500 aan de haak hebben met een maximum kogeldruk van 150. Dan zit je al snel goed.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:04

Ik heb een Hyundai galopper,ga kijken wat er op het plaatje staat.
140 kg staat er bij en de auto mag 3000 kg trekken.