Afspraken op je pensionstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bibo317

Afspraken op je pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 08:32

Wij hebben een kleine gezellige pensionstal met 14 paarden op stal. Het is een uit de hand gelopen hobby van mijn moeder en mezelf.
Inmiddels lopen wij tegen een paar kleine dingetjes. We willen graag het beste voor de paarden en behandelen de pensionpaarden alsof ze van ons zelf zijn.
Maar we merken nu ook dat er maar vanuit gegaan word dat wij het wel even doen. Bijvoorbeeld de smit komt en dan vinden ze het maar normaal dat een van ons het paard uit de wei gaat halen en zorgt dat het klaar staat als de smit er is en vervolgens ook weer terug in de wei of op stal komt. Ook als er een paard ziek is, zoals koliek, is het heel normaal op stal dat wij dan maar gaan wandelen en wachten tot de veearts er is. Zelf vinden ze het wel goed en kijken wel wanneer ze komen.
Graag zou ik wel eens met andere willen kletsen hoe het zij het doen met hun pensionstal en klanten en van andere stallen wat er gedaan word en wat niet.

Needje

Re: Afspraken op je pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:02

Op de stal waar ik sta was t ook een uit de hand gelopen hobby. Merkte dat doordat t nu zoveel groter geworden was er veel onduidelijkheid was en dingen niet altijd soepel liepen. Wat irritaties gaf. We hebben toen een gesprek gehad met pensionklanten en eigenaar. Daaruit hebben we regels opgesteld en een contract. Weet iedereen waar ie aan toe is. En wat zijn of haar verantwoordlijkheden zijn.
Misschien een idee voor jullie?
Tis van de zotte dat iemand een afspraak maakt met de smid en zelf geen vervanging regelt als ze zelf niet kunnen. En iemand die z'n paard met koliek aan z'nl ot overlaat mag van mij een andere stal zoeken. :o

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:24

Heel begrijpelijk dat jullie zo ver doorgaan in de verzorging. Logisch je ziet dat een paard iets mankeerd (bij koliek) je neemt de benodigde aktie. (maar dan wel totdat de eigenaar aanwezig is die direct komt als hij/zij gebeld is). De kwestie met de hoefsmid zou ik zeggen geen aktie ondernemen.
De eigenaar heeft die afspraak gemaakt en moet er dus ook voor zorgen dat de smid het paard kan doen.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:02

Bij ons hetzelfde. Ze letten super op de paarden en als er een veearts moet komen als jij er niet bent vangen zij die op. Maak je de afspraak zelf moet je er ook zelf zijn. Bij ons is de eigenaar ook gelijk hoefsmid. Je hoeft alleen maar aan te geven wie er gedaan moet worden. Dat is een extra luxe!! *D

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:08

op onze stal zetten de eigenaars de paarden zelf binnen en buiten
wat de hoefsmid betreft zijn de stalbazen er altijd bij, zij bellen hem op en dan komt ie ineens voor al de paarden waarvan hun naam op het bord geschreven staat.. vb als je gaan werken bent ofzo kan je er natuurlijk niet bijzijn
als je zelf een dierenarts regelt is het logisch dat je er bent als eigenaar van je paard
als er koliek is ofzo wordt de eigenaar van het paard opgebeld, tot dat de eigenaar aanwezig is houden de stalbazen zich met het paard bezig
qua opkuis en je douche ofzo achterlaten zal er nu een stalregelment opgemaakt worden, daar er mensen zijn die zich niet altijd aan de regels houden

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:10

FindingJack schreef:
Bij ons hetzelfde. Ze letten super op de paarden en als er een veearts moet komen als jij er niet bent vangen zij die op. Maak je de afspraak zelf moet je er ook zelf zijn.

Bij ons ook. Zowel voor de smid als de veearts. Of je spreekt af met je stalgenoten, zoals in mijn geval bij de smid. Maar de staleigenaar doet dit niet. Nou ja, als je het vraagt wel, maar het is niet vanzelfsprekend.

Verder hebben we weinig regels. Iedereen ruimt zijn eigen rotzooi en mest op. En dat is het eigenlijk wel.
Niemand is te beroerd om even aan te pakken, dus we helpen allemaal wel eens een handje mee, bijvoorbeeld met de bak harken, uitmesten, opstrooien of de paarden buiten zetten of binnen halen. Maar regels zijn dat niet. Dat is een stukje fatsoen :)

recrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:59

IK heb zelf een pensionstal met 18 paarden. Wat ik zo knap vind van andere pensionstallen is "dat iedereen zijn eigen mest en rommel opruimt". ik vraag me weleens af hoe ze dat voor elkaar krijgen. Hier is het zo dat het altijd dezelfde mensen zijn die de mest in de rijbak of longeerbak laten liggen....

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 22:19

Nou recrea, dat is ook zoiets :))
Bij is dat precies hetzelfde. We hebben dan de luxe dat we de klanten "uitzoeken" op leeftijd enzo.
Geen kinderen die altijd begeleiding nodig hebben. Maar de volwassenen die bij ons staan kunnen er ook wat van!
Ook sta ik er van te kijken, hoeveel mensen ervoor willen betalen en vervolgens komen ze gewoon een week ( ben ik nog krap) niet bij hun paard. Oh een wond, dat komt vanzelf wel goed.
Koliek, ach nee, dat is een verzamelnaam.
Hoe hebben jullie het allemaal geregeld? :list:

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:35

bibo317 schreef:
Nou recrea, dat is ook zoiets :))
Bij is dat precies hetzelfde. We hebben dan de luxe dat we de klanten "uitzoeken" op leeftijd enzo.
Geen kinderen die altijd begeleiding nodig hebben. Maar de volwassenen die bij ons staan kunnen er ook wat van!
Ook sta ik er van te kijken, hoeveel mensen ervoor willen betalen en vervolgens komen ze gewoon een week ( ben ik nog krap) niet bij hun paard. Oh een wond, dat komt vanzelf wel goed.
Koliek, ach nee, dat is een verzamelnaam.
Hoe hebben jullie het allemaal geregeld? :list:

Stalregels + heel goed communiceren.

recrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:30

Wij hebben stalregels, en als mensen hier op stal komen staan houden ze zich in het begin netjes aan de regels. Maar het grote probleem blijft "mest opruimen na het rijden of longeren". Als ik er dan wat van zeg, dan krijg ik als antwoord: Bewijs maar dat het van mijn paard is; heb je een DNA onderzoek laten doen?; mijn paard poept nooit onder het rijden...

Ik zou weleens willen weten hoe andere pensionstallen daarmee omgaan.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:45

Ook wij hebben stalregels en ik moet zeggen, ze houden zich er over het algemeen netjes aan. Mocht het toch een keertje fout gaan wordt de persoon in kwestie erop aan gesproken. Over het algemeen is het geen kwade bedoeling als ze de mest een keer vergeten of iets anders nalaten.
Maar wij zouden het niet accepteren als ze ons zo aanspraken als ze bij Recrea doen. Verder regelt iedereen zelf de hoefsmid ed, en is zelf dan ook aanwezig als hun paard/pony bekapt word.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:52

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:59

recrea schreef:
Wij hebben stalregels, en als mensen hier op stal komen staan houden ze zich in het begin netjes aan de regels. Maar het grote probleem blijft "mest opruimen na het rijden of longeren". Als ik er dan wat van zeg, dan krijg ik als antwoord: Bewijs maar dat het van mijn paard is; heb je een DNA onderzoek laten doen?; mijn paard poept nooit onder het rijden.

Ik zou weleens willen weten hoe andere pensionstallen daarmee omgaan.

Zoals ik al zei, heel goed communiceren.
Soms heb je inderdaad mensen die denken giga bijdehand te zijn, maar daar moet je mee leren omgaan. Als je ervoor kiest om een pensionstal te runnen weet je dat je te maken krijgt met erg veel verschillende mensen. En mensen zijn nu eenmaal lastiger dan paarden. Communiceren is heel erg belangrijk en vaak moet je gewoon een grapje maken ipv kwaad worden en bevelen geven; dat laatste werkt meestal averechts. Ik kan me voorstellen dat er een kleine groep 'onmogelijke mensen' bestaan, heb er zelf ooit 2 gekend die ik uiteindelijk heb weggestuurd, maar die groep is echt heel klein; krijg je wel te maken met zo'n persoon, dan zit er vaak niets anders op dan die persoon wegsturen, en daarvoor is een contract zo belangrijk. Verder biedt een contract + stalregels je houvast om ellenlange discussies te voorkomen; een goed contract + stalregels geeft duidelijkheid, ook over het opruimen van poep.

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:05

Op zich als we er wat van zeggen van die mest dan ruimen ze het wel op en gaan er dan niet tegenin van wie het is. Maar je moet er wel achteraan. Dat is hetzelfde met poetsen en daarna vegen. En het zijn altijd dezelfde.
Het ligt er ook wel aan hoe je zelf ermee omgaat, maar het blijft moeilijk. Ook hoe ze met de paarden omgaan, veel mensen gaan zo op hun paard zitten trekken de slof goed aan en vol gas.
Mijn hart wil er wat van zeggen maar ik weet dat het niet gaat.
Hebben jullie voorbeelden van stalregels? Wij hebben ze ook wel maar ben nieuwsgierig of wij er nog van kunnen gebruiken.
Zeker als ze straks naar binnen toe gaan aan het einde van de zomer.
Wat staat er dan bijvoorbeeld in jullie contracten? Die hebben we nog niet. Het is wel een goed idee. Aan het einde van het zomerseizoen kunnen we dan een vergadering inplannen en het iedereen in een keer goed uitleggen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:17

Ik vind het al raar dat als de DA moet komen de eigenaren er niet voor zorgen dat ze er zelf bij zijn. Uiteraad kan het voorkomen dat je echt niet kan komen. Maar als het een gewoonte is op een stal is dat een vreemde mentaliteit.

Zelfde als hoefsmid, vele hoefsmeden werken flexibel kan me niet voorstellen dat je daar nooit bij kan zijn.

Bibo, kan me voorstellen dat het hobbyachtige er een beetje vanaf gaat als mensen zo makkelijk hun paard aan de staleigenaren overlaten. Wat sommige een luxe noemen vind ik misbruik maken van. Je kan voor extra diensten ook geld gaan vragen. Hoeft niet veel te zijn, symbolisch bedrag, zal je zien hoeveel mensen er ineens wel kunnen plannen ;)

Er zijn ook stallen die het gebruik van slof verbieden :+

recrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:15

Sleeper heeft gelijk over het symbolisch bedrag. Ik vraag ook een kleine vergoeding van een paar euro voor: uitmesten, paard binnen zetten, hoefsmid... ineens kunnen ze het zelf plannen of wordt het door stalklanten onderling geregeld.

Bibo, hoelang heb jij je pensionstal, ik ben ook wel benieuwd
naar jouw stalregels.

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 17:14

We hebben de stal nu een jaar of 7.
We begonnen met 5 paarden en toen in een zomerseizoen waren er 3 eigenaren die er een paard bijkochten en ineens ging het heel hard. Die winter, 4 jaar geleden of zo, gingen we nieuwe stallen bouwen en hebben we een kant van de grote landbouwschuur vol gezet en hadden we plaats over. Het volgende voorjaar kreeg ons eigen paard een veulen die bij ons bleef en als laatste kreeg een pensionklant op haar andere stal ruzie en haar andere paard stond bij ons. Dus ja, een stal leeg brengt niets op.
Maar het is zo raar, soms zie je een hele week niemand, nou ja op 2 personen na die komen elke dag. Maar 2 eigenaren van de 9 eigenaren is wel wat weinig. Maar ja, je kan ze niet dwingen.
Soms voel je je wel vereerd want ze zeggen dan steeds; we hoeven niet te komen want ze worden goed verzorgd!!
Zelf denk ik daar anders over, je betaalt best veel voor een paard en er dan geen verzorging aan geven......?
En af toe word het je gewoon wat te veel.
De stalregels zal ik even opzoeken. Het zijn van die standaard dingen, mest opruimen uit de bak, stappend van het erf af, vegen als je gepoetst hebt, gevonden voorwerpen kan je terug kopen ( vervolgens als er iets slingert gaan ze naar de ruitersportzaak om nieuwe dingen ipv bij ons te vragen)

Hoe gaat het bij jullie?
18 Paarden is nog al wat, doe je dat helemaal alleen?

recrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:29

bibo , ik heb je een pb gestuurd.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 01:49

Bij ons is het heel simpel, hard soms, maar simpel.
Mest in de bak en je zooi niet opruimen?
Daar krijg je waarschuwingen voor, blijf je het doen kan je op een goede dag gewoon wegwezen, zeker als je bijdehante opmerkingen gaat maken in de trant van bewijs maar dat het mijn paard is.

Als de dierenarts uit nood komt zijn de mensen niet te beroerd om even het paard aan te wijzen, de smid kan zijn gang gaan met het paard, maar ik vermeld mijn smid altijd gewoon waar mijn paardje staat, hij pakt haar en doet haar en zet haar terug.
Niemand is te beroerd om even je paard aan te wijzen, maar niemand blijft er bij staan en de smid helpen, die afspraak maak je met je smid.

In jullie geval als de smid komt kan je naar het land wijzen en haalt de beste man het paard er niet uit wordt het dier ook niet gedaan, of je laat hem doen en gooit het dier daarna zijn stal in.

En ik zou even een brief de deur uit gooien waarin staat dat met het groeien van de stal het voor jullie niet meer handelbaar is om iedereen zijn paard maar even te doen en iedereen uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen paard en jullie hulp er alleen is voor noodgevallen.
EN RUIM JE POEP OP ANDERS GAAT ER EEN SLOT OP DE BAK.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:12

Wij hebben bij op de stal, waar mijn paard staat, 2x per jaar een staloverleg met alle pensionklanten en de eigenaar. Zo kan iedereen zijn wensen en eisen aangeven en worden er afspraken gemaakt. Op die manier kan je elkaar ook op gemaakte afspraken wijzen en is het voor iedereen duidelijk wat er van elkaar verwacht wordt.
Naar mijn idee is het niet raar dat jullie je handen er wat meer vanaf trekken, aangezien het aantal paarden toch behoorlijk veel wordt. En ik neem aan dat de mensen ook zullen begrijpen (al heb je natuurlijk overal uitzonderingen) dat ze wat meer onderling moeten gaan regelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:59

Goed selecteren wat voor klanten je binnenhaalt, de enkele die je verkeerd inschat is dan meestal ook zo weer weggewerkt :P
Dit soort problemen heb je vooral op stallen waar iedereen die zich aanmeldt ook welkom is. Zorg voor een goede selectie voordat ze op stal mogen komen, dat geeft een hoop rust. Bij ons (ik ben klant) op stal wordt er altijd navraag gedaan bij de pensionklanten of ze een potentiele nieuwe kennen en zo ja, wat voor persoon het is. Daarbij heeft de stalbaas zelf ook de nodige mensenkennis om in te schatten of iemand "past".
Dat je voor een ziek paard zorgt totdat de eigenaar (of vervanger) arriveert is logisch, maar de smid mogen ze mooi zelf regelen of ze betalen maar voor jouw tijd.

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:17

We proberen altijd wel hier en daar navraag te doen over iemand. Maar soms kom je wel eens een hele verkeerde tegen. Op dit moment hebben we een leuke club maar niet iedereen kan met iedereen opschieten.
We merken ook dat het heel normaal word van wat we voor iedereen doen, ze gaan de grenzen verleggen en wij waren er niet op berekend.
Maar zo'n staloverleg is ook een heel goed idee.
Hebben jullie ook een stalcontract moeten tekenen? :list:
Aan de andere kant willen we ook niemand tegen het hoofd stoten omdat het ook onze schuld is.
In september gaan we met zijn alle een weekendje naar de bossen met de paarden, is misschien een handig tijdstip om ons eerste overleg te houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:25

De paarden worden bij ons (kleine pensionstal waar ik sta) binnen en buiten gezet, 2x per dag voeren hoort erbij. En tegen betaling kun je je stal laten doen.

Op zondag moet je de paarden zelf buiten zetten en binnen halen. Dat wordt onderling geregeld.

Een paard dat ziek is of een wond heeft: afspraak de pensionhouder belt bij spoed de dierenarts eerst en dan mij. Anders eerst mij. Ik woon op ca 20 km afstand en ik werk overdag. Ik kan niet altijd zomaar weg en ik kan er ook niet eerder dan binnen 20 minuten zijn.

Er zijn individuele afspraken over voer. Eén van mijn twee paarden krijgt Subli zonder. Dat voert de pensionhouder wel, maar ik haal het voer.

Meestal is er iets te regelen met andere pensionklanten. Maar de ene keer dat mijn paard acuut naar de kliniek moest omdat hij 41 graden koorts had, heeft de pensionhouder mij gebracht omdat er geen trekauto voorradig was bij de anderen.

Hoefsmid: meestal zijn we er zelf bij, maar soms kan ik echt geen vrij krijgen, mijn vriendin (eigenaresse van twee andere paarden ook niet). Dan wordt in overleg wel gevraagd of de pensionhouder dit kan doen. Alternatief is dat de paarden nl veel later aan de beurt zijn (kan zo 3 weken duren) omdat de hoefsmid heel erg vol zit.

Aan de andere kant zijn wij ook niet te beroerd om te helpen als nodig. Om te voeren e.d. als de pensionhouder weg wil of even mee te lopen de paarden op te halen als je er toch bent. Dat is niet meer dan normaal.

Dus als het nodig is loop ik met het koliekpaard van een ander. Regelen we bij een pasgeboven veulen dat niet zelf kan staan nog dat er voldoende mensen zijn om het veulen te laten drinken. Helpen we elkaar met wonden verzorgen of een paard beweging te geven als iemand op vakantie is.

Is geen overleg voor nodig geweest, gaat allemaal redelijk vanzelf.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:09

Ik vind het wel asociaal dat de pensiongasten denken dat jullie het wel even doen :o

Op de pensionstal waar ik begin augustus komt te staan zijn er wel afspraken over. Zij doen eigenlijk alles qua verzorging (Dus voeren, uitmesten, naar de wei, en weer terug op stal) Maar de echte persoonlijke verzorging is gewoon voor jezelf. Je geeft dus zelf de wormenkuur (Alleen houden de eigenaren wel bij dat het 8 weken geleden is, en zetten dat dus op het bord!) Ze hebben een stalsmid, die iedere maand komt. Als je wil dat jou paard dan gedaan word, dan schrijf je je naam op het bord, en dan zorgen de eigenaren dat je paard gedaan word! Heel erg luxe dus :D
Alleen ik zou er nooit vanuit gaan dat dit zo gaat. Nu zijn er afspraken over gemaakt, als dat niet zo was, dan was ik er juist vanuit gegaan dat ik het allemaal zelf moet regelen.