bodyprotector vs hit air opblaasvest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

bodyprotector vs hit air opblaasvest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:13

omdat ik een beetje angstig ben om op een paard te stappen, zit ik er over te denken een bodyprotector aan te schaffen. Nu zie ik dat ze bij de paardendrogist ook van die hit air bodywarmers verkopen. Die lijken mij comfortabeler zitten. Heeft iemand er ervaring mee? ik vind het een beetje eng, straks val je er af en laat het riempje waarmee je aan je zadel vast zit niet los, wordt je dus meegesleurd en heb je een nog groter probleem.

Ik twijfel tussen de gewone BP en dat air vest. Wie kan mijn mij voor en tegens geven? Bieden ze beide een gelijke bescherming? of is de een beter dan de ander?

Alvast bedankt!

ilonatjuuh

Re: bodyprotector vs hit air opblaasvest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:22

Ik zou bodypotector nemen want als je met die air vest valt hem je geen berscherming meer en bodyprotector wel.
Maar dat is iets wat ik vindt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:27

een meisje bij onze vereniging heeft zo'n bodyprotector en op zich werkt het prima. Maar heeft toch ook wel wat nadelen.
De eerste keer dat ze hem droeg was tijdens de sgw. Na het springen moest ze naar de veterinair en bij het afstappen vergat ze dat ze nog vast zat met de bp. Dus dat ding blaast op, paard ook helemaal druk van de vreemde geluiden. Een nieuw gaspatroon was niet direct voorhanden, dat moest ergens verderop uit een winkel gehaald worden, dus ze moest opschuiven in het programma. En tijdens de cross viel ze eraf bij het heksenoog en "werd ze dus weer opgeblazen". Die patronen kosten 15 euro per stuk. Dus tel maar uit. Nou is veiligheid en bescherming natuurlijk best een paar stuivers waard, maar dat kan misschien ook anders. Als het ding opgeblazen is, kun je ook niet meer opstijgen. Het loopt door tot over de onderkant van je rug. Super safe natuurlijk, maar in het gebruik niet altijd even handig.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:42

Geld maakt niet zoveel uit. Bovendien rijd ik geen crossen, ik hobbel simpel wat in de bak rond. Ik heb mijn paard nu 3 jaar en ben er 1x afgevallen, dus dat valt wel mee. Ook het afstappen vind ik niet zo'n probleem dat ik op moet letten. Het gaat mij meer om de veiligheid, welke van de twee is het veiligst?

Ik heb gehoord dat het airvest geen keurmerk heeft? maar wel weer TNO gekeurd?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:45

ilonatjuuh schreef:
Ik zou bodypotector nemen want als je met die air vest valt hem je geen berscherming meer en bodyprotector wel.
Maar dat is iets wat ik vindt

Hoe bedoel je dat je met de hitair geen bescherming hebt als je valt? daar zijn ze toch juist voor gemaakt? Ze blazen toch op als je valt?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:45

Ik heb beiden: een bodyprotector en een Hit air. De hit-air draagt veel comfortabeler, geeft hetzelfde idee als een bodywarmer en een bodyprotector is een compleet stijf pakket ahw, dat is verre van soepel. Nu is mijn patroon vorig jaar dus wel afgegaan vanwege een val en momenteel krijg ik de nieuwe patroon er niet goed in bevestigd, ben er echt nu mee bezig, de gebruiksaanwijzing is in het Engels en verre van duidelijk, hier baal ik enorm van want ik wil de hit-air met de vakantie meenemen naar mijn idee zijn ze toch verplicht in NL gekochte artikelen te voorzien van een NL gebruiksaanwijzing en de plaatjes van de gebruiksaanwijzing komen niet overeen met de werkelijkheid, je hoeft niet bang te zijn dat het draadje niet los laat tijdens een val want hij gaat in werking vanaf een bepaalde snelheid en laat dan los van het patroon, tijdens het opblazen, alleen mij heeft het niet geholpen want de onderste flap sloeg om en ik klapte dus nog keihard met mijn lendenpartij op een loeihard zandpad.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:54

oei, das minder! ik had een mailtje terug van hit air waarin stond dat ze beide voor andere doeleinden zijn. Onderstaand een stukje uit hun mail.. Ik heb alleen voor mijzelf nog niet duidelijk welke ik wil, de activiteit waar ik een vest voor wil is buitenritjes..

Het airbagvest heeft als eerste doel de ruiter te beschermen in geval vaneen val of het uitwerpen uit het zadel. Het is dus gecertificeerd om deschok te breken, de hals te beschermen en om de torso in zijn geheel teverstevigen. Het airbagvest is niet volgens de EN13158-normeringgecertificeerd omdat deze norm specifiek wordt toegepast op eenbodyprotector en biedt met name bescherming tegen eventuele hoefslagen. Men moet dus een duidelijk onderscheid maken tussen deze 2 soortenbescherming en deze kiezen die het beste past bij de beoefende activiteit.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:29

Ja en dan heb ik er 2 een zwarte en een oranje en de oranje heeft op zeker een reflecterende steep op de rugzijde, die zwarte ben ik niet zeker van. Maar met het rijden met een bodyprotector kan het gebeuren dat je ook met de onderkant tegen het zadel kan klappen, de mijne zit we goed op maat anders is dat ook niet zo'n prettig gevoel.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:11

ik neig toch naar het airbagvest, denk ook dat het wat comfortabeler zit..wat jij zegt van de onderkant, hoor ik vaker..

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:17

Nou en zojuist krijg ik een mailtje van de importeur en ik krijg per omgaande een gebruiksaanwijzing toegestuurd en tevens de mededeling, dat er op hun site een instructie staat + een begeleidend filmpje, nou super toch!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:22

oh dat is wel mooi! hopelijk krijg je hem nu wel snel vervangen!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:40

hoe doe jij dat trouwens in de winter, omdat je dan natuurlijk wat dikker gekleed bent en vaak ook een jas aanhebt, past hij dan gewoon over je jas?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:39

Wij hebben een bak aan huis dus idd ook in de winter gewoon naar buiten, mijn jas krijg ik er wel onder, pas het type jas natuurlijk wel een beetje aan, maar op zich is een jas totaal geen probleem.

kido123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:17

ik zou een bodyprotector nemen die heeft meer bescherming ookal zit het minder lekkker..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 22:28

dat vraag ik me af of een bodyprotector meer bescherming bied? daar wil ik juist achterkomen, wat biedt meer bescherming. Kido123: kan je dat onderbouwen?