trailer laden is een drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

trailer laden is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:36

Ik rijd al een jaar op een Friese merrie die net 5 jaar is geworden. Sinds een week rijd ik wedstrijden en de laatste tijd begint ze te klieren met trailer laden. Zodra ze de trailer ziet, trekt ze haar hoofd om en gaat ze rennen. Nou........een fries van 1.70 kun je dan echt niet meer houden. De trailer staat altijd op het oprit en er staan ook nog 2 andere paarden in de bak. Ze gaat dan ontzettend hard naar de anderen toerennen (vluchten). Vandaag had ik ook een wedstrijd en begon ze vanochtend al te klieren. Ze zag de trailer en draaide haar hoofd om en sleurde mij zo mee. Ik heb toen losgelaten. Ik ben toen naar haar toegegaan en probeerde haar weer te pakken. dat lukte, alleen kreeg ik haar niet meer richting trailer. ze zette haar hoofd er weer op en begon weer te rennen. Uiteiendelijk de trailer maar naar achteren gereden en haar bij de bak ingeladen. Lukte wel, maar ook niet van een leien dakje. Naar de wedstrijd gegaan en toen ik klaar was, wilde ze daar ook niet de trailer in (dat had ik nog nooit gehad dat ze de trailer de terugweg niet in wilde. Op het wedstrijdterrein begon ze dus ook weer te rennen en moest ik haar wel los laten. Liep ze dus los tussen alle andere paarden. Kon haar gelukkig wel weer snel pakken, want ze ging wat verderop gras eten. Toen ik nog een keer naar de trailer liep heb ik haar er rustig voor laten staan en uiteindelijk liep ze erin. Thuis aangekomen heb ik haar uitgeladen en vervolgens zet ze haar hoofd er weer op en wil ze weer rennen. Kon haar nog maar net houden. Ik weet zeker dat ze dit volgende x weer gaat doen. Snoepjes/ brokken/ wortels, longeerlijnen, zweep.......niks helpt. Je kunt heel rustig blijven, helpt niks. Ze ziet de trailer en sleurt je mee. Boos worden heeft ook geen zin, want dan wordt het alleen maar erger.

Nu is mijn vraag of jullie nog goede tips hebben om haar de trailer op te krijgen en hoe ik voorkom dat ze haar hoofd erop zet en weg gaat rennen. Ik heb het gevoel dat het een spelletje van haar is, want een jaar lang heeft ze gewoon op de trailer gewild. Soms wel eens geklier, maar de laatste paar dagen is echt drama. Ze weet dat ze nu alleen weg moet en heeft daar geen zin in.

Dani

Re: trailer laden is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:38

Is er iets vervelends gebeurt, wat je kan bedenken?

Ga ook eens oefenen met de trailer zonder weg te gaan. Dus gewoon erin, even laten staan, er weer uit, en het land weer op. Zoiets. Of ga een keer een buitenritje met de trailer maken, of gewoon een stukje rijden en weer terug naar stal. Dat ze weet dat trailer niet altijd wedstrijd betekent, maar ook gewoon ontspanning.

Als je erheen loopt, probeer dan zelf al te stoppen voordat ze jou meesleurt - dan ben je al te laat, omdat ze weg is. Ga rondjes lopen, of zet haar steeds achteruit en dan weer een stukje vooruit. Focus niet op de trailer, probeer haar er ongemerkt dichterbij te krijgen. Zodra ze op/bij de trailer komt, belonen. Kennelijk heeft ze nu toch negatieve associaties met dat ding, dat moet je omzetten naar iets positiefs.

Hoe reageer je nu zelf trouwens? Ben je een keertje goed boos geworden, ben je nu zelf gespannen wat betreft de trailer, loop je er voorzichtig op af of juist kordaat?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:20

ik weet wel wat je allemaal kunt doen maar dan ben ik een halve dag aan het typen ;)
het lijkt me een dikke vinger paard en zorg is dat je haar weer aan het luisteren krijgt en voorkomt dat ze weg kan bij de trailer. Is geen makkelijke opgave zeker niet als ze door hebben dat ze weg kunnen.
Heb je een touwhalster toevallig en een leadrope? daarmee kun je net wat meer dan met een gewoon halster en ze gaan er niet zo tegenin omdat dat niet prettig voor ze is.

Kun je de ruimte om de trailer kleiner maken zodat ze als ze gaat rennen tenminste niet ver weg komt? bijvoorbeeld met de kont vd trailer in de bakopening zodat ze alleen de bak in kan rennen?

Doe eerst wat grondwerk met haar zodat ze weer gehoorzaam is en op lichte hulpen naar je luisterd en ga dan pas richting trailer. Maak er zelf geen issue van en gaat ze rennen, probeer haar tegen te houden en begin gewoon weer opnieuw.
Als je nog meer wilt weten stuur me een PB dan geef ik je mn telefoonnummer, live praat makkelijker ;)
Kijk ook eens op mijn site voor een andere dikke vinger paard oplossing.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:41

Het paard moet weer gaan begrijpen dat kracht niet werkt en nu weet ze dat haar gedrag haar iets oplevert, dat heet conditionering en in dit geval negatief. Gewoon hoofdstel er in, halster eronder, leadrope gebruiken aan het bit klikken, rent ze weg, schrap zetten, hals buigen, om laten draaien en terug naar je oorspronkelijke gekozen plek. Niet vechten, alleen het gedrag afbreken en het positieve (landje pik dus) belonen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:00

Toevoeging: bovenstaande tips van de anderen bedoelde ik met 'keertje goed boos worden' - echt even op je strepen gaan staan, geen gezeur, maar hup die trailer in!

Als dat óók niet werkt, moet je 't ergens anders in gaan zoeken. :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:14

Ja ik zou toch eens flink boos worden en staat ze erin pas goed belonen, maar zorg ervoor dat het bij de plek van aankomst ook leuk is paarden voelen de stress van de wedstrijden maar al te goed, ga anders eens iets doen wat hij echt leuk vind naar het bos ofzo dan ziet hij het misschien niet zo als een straf??

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:19

Dikkevingerpaard _O- _O-
Die houden we erin.. Ik zal morgen op stal even vertellen dat ik een nieuw woord heb ontdekt. Prachtig..

Ik ga met de anderen mee. ZOrg ervoor dat ze niet meer letterlijk een loopje met je neemt.
De oplossingen staan hierboven al beschreven....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:19

je hebt ook nog de variant, hele dikke middelvinger paard, die zijn pas erg! ;)

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:31

miss moet je eens parelli trailertraining gaan proberen, gegarandeerd succes en je hebt nooit meer een angstig paard. Je moet er wel de tijd voor nemen, dat is het enige. :-)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:20

Wij hebben een Andalusier op stal, die hebben we letterlijk de trailer in moeten TILLEN... Toen zijn we op het idee gekomen op te paard op vakantie te gaan... Deze zomer gaan we weer :D Van Dordrecht naar Oosterhout met 'n stuk of 8 paarden en 17 man :D

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:19

Je moet eerst even uitvinden of het angst is of gewoon geen zin hebben, als ik je verhaal lees denk ik het laatste :D .

Misschien kun je een hoofdstel indoen, dan heb je meer te zeggen als met een halster, of vraag iemand die sterker is om hem beet te houden. Als ze eenmaal weten dat ze aan de wandel kunnen, dan blijven ze dat proberen, dus het is belangrijk om niet los te laten (of iig zo lang mogelijk proberen vast te houden).

Verder zou ik (zoals volgens mij al eerder gezegd) de boel rond de trailer afzetten, dan hij niet zover weg kan en verder gewoon veel oefenen en geduld hebben. Vaak duurt het wel een tijdje voor ze er weer oplopen, maar blijf volhouden! Succes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:30

Heb je al een oplossing gevonden?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:33

gebruik even de zoekfuncties..hier zijn zoveel topics over

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 19:55

Ontzettend bedankt voor alle reacties! Ik heb de dag na de wedstrijd meteen geoefend met laden. Ze heeft toen 4 keer in de trailer gestaan. Gewoon erin en er weer uit.We hebben haar met bit in de trailer gezet. zo konden we haar beter houden.

We zijn die dag van de wedstrijd wel goed boos geworden, maar dat helpt echt niet, want dan wordt ze echt nog sterker. Het is niet te beschrijven, maar er is echt niemand die haar dan kan houden.

Gelukkig gaat het nu weer wat beter met trailer laden. Ze heeft nog wel de neiging om er twijfelend in te lopen, maar ze gaat wel. En dan belonen we haar heel goed door haar biks te geven. En we wisselen het werk een beetje af.... de ene keer komt ze de trailer uit en zijn we bij de manege. Het andere moment zijn we op concours en vandaag zijn we naar de bossen geweest. Zo blijft het ook een beetje leuk voor haar.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:45

Als je nog meer bevestiging zoekt of een terug val krijgt: www.2moons.nl

Ik heb een week cursus gehad van Petra, zij krijgt je paard erin, en jij daarna ook. Dat laatste vond ik erg belangrijk en goed: jij krijgt de handvaten aangereikt om het thuid/op wedstrijd ook zelf te kunnen.

Ik had -dacht ik- ook een 'middelvinger-paard' , boos worden helpt dan echt niet hoor, ze schopt je zo aan de kant.

Ik heb echt geleerd en gezien dat wij als mens veel te ongeduldig zijn, met rust en de juiste techniek krijg je een paard best snel in de trailer (uitzonderingen daargelaten die bij hett zien van een trailer al rechtsomkeerd maken bijv.)