Wat leer je iemand in zijn eerste les?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

Wat leer je iemand in zijn eerste les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 12:24

Beetje raar geformuleerd maar wist niet waar ik het moest zetten en hoe ik hem moest vragen
vriendlief wil heel krijgen rijden op charmeur, nou heeft die er vorige keer een rondje op gestapt maar dat zag er echt niet uit, en paard dacht luisteren wat is dat.

nou wou ik hem wat tips geven zodat die een klein beetje hoe en wat,

Nou dacht ik zelf aan om te beginnen met wat evenwichtoefeningetjes ( armen sprieden, teugels los,) en wat basis oefeningetjes zoals van hand veranderen, gebroken lijn en van a naar c om het sturen onder controle te krijgen.
en micchien een paar pasjes draf met mij er naast rennend. mar dat is maar heel misschien hoor.

wat zouden jullie doen?

corina21

Re: Wat leer je iemand in zijn eerste les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:26

op de manege word het lichtijden eerst geleerd in de stap,
aan de longeerriem,
en tussen door evenwichts spelletjes met de arme op de zij,

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:26

Hetzelfde als jij.Maar hem ook eerst een paar rondjes zijn zadel laten vast houden en blijven zeggen; recht op zitten. Verder denk ik iets van oefeningetjes zoals een volte ofzo?

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 12:30

Dan gewoon een aantal rondjes staan zitten, het zadel vast houden is inderdaad ook een goede tip *D

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:33

Ik zou als ik jou was beginnen met het "veilig voelen op het paard" dus alleen maar zitten. Paard aan de longe en ga maar voelen wat het paard doet. Ogen dicht, stappen tellen, liggen op het paard, tenen aanraken, kijken wat er allemaal te zien is. Dit een keer of 2 á 3 en daarna bezig gaan met hoe je netjes/lekker kunt zitten. Daarna bezig met sturen en miss een stapje draf. Erg rustig opbouwen, heb je later alleen maar profijt van!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:34

1e lessen meestal aan de longe
goed op de houding letten, vertellen waarom sommige dingen zo moeten, en leren lichtrijden. Als dat goed gaat, los rijden en leren hoe ze moeten sturen, figuren leren, en ook dan af en toe paar rondjes draf
niet te lang achter elkaar, is erg zwaar en vermoeiend

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:35

Wat wij ook wel doen is de kinderen in stap ' het vliegtuig' laten doen, ze moeten hierbij gaan staan in de beugels, hun evenwicht opzoeken(niet je benen te ver naar voren, niet te ver naar achteren bla bla) , en dan hun armen spreiden. En dan proberen in die vliegtuighouding te blijven. Het heeft nogal veel weg van de verlichte zit hoor, maar voor de kinderen noemen we het vliegtuig :D! . Verder beginnen ze bij ons aan de longe, en word de correcte houding uit gelegd, ook hoe ze moeten lichtrijden en dan langzamerhand gaan draven en ze laten proberen het goede ritme op te zoeken.. Hebben ze dat eenmaal onder controle, dan een keer een hand los met lichtrijden etc etc.. en zo uitbouwen..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:37

Kimberleij schreef:
Dan gewoon een aantal rondjes staan zitten, het zadel vast houden is inderdaad ook een goede tip *D

Zou ik eerder gaan voor een beugelriem om de hals, zodat ze die vast kunnen houden ipv het zadel.

Ik heb in m'n eerste lesje aan de longe gezeten. Eerst in stap en toen uitleg over hoe lichtrijden en daarna kleine stukjes draf. Verder veel uitleg gehad over hoe houding moet en waar je op moet letten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:38

ow ja, met lichtrijden leren heb laat ik ze bij het begin met 1 hand het zadel vasthouden
zo trekken ze niet aan de teugels om balans te zoeken
opok heb ik altijd de martegaal om, als ze iets verder zijn kunnen ze namelijk dat nekriempje erbij pakken als ze nog wat wiebelig zijn

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:39

Wat je iemand leert in de eerste les hangt af van wat de persoon wil leren en hoe de basishouding is. En of iemand bang is of zelf graag wil draven.

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:24

Stappen en draven aan de longeerlijn, als de ruiter eenmaal een beetje op het paard kan zitten kun je hem zelf rondjes laten rijden door de bak, als dit ook goed gaat, kun je hem laten sturen en later tempo-wisselingen aan leren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:31

De eerste les.. alleen maar voelen wat er onder je gebeurd. Mee laten gaan met de beweging, oogjes dicht dan een keer de armen spreiden als een vliegtuig. Jij loopt ervoor en maakt zo bochtjes en het paard draait mee hij hoeft alleen maar te voelen wat er onder hem gebeurd.

Met de draf heb ik heel lang gewacht, eerst balans en vertrouwen daarna pas de rest. Zonder beugels en teugels.
De les erna wat gymnastiek oefeningen (alles moet kunnen op een paard ;) ).. rondjes draaien, beenrol, achterste voren zitten en noem maar op! Die breid je steeds meer uit (en jij neemt ook steeds meer afstand van paard en ruiter) en daarna ga je met de beugels en de teugels aan de slag (ik niet maar dat komt omdat ik meer van het optomingloosrijden ben, vooral in het begin) en mijn paarden ook bitloos bereden worden.

Maar werk aan de ontspanning, balans en vertrouwen een goede basis moet er zijn :) ..

nou zo te lezen denken Balli, Mariska_D en ik er hetzelfde over haha ..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:37

:D een hektor maken. Dat is een houten paard die je zelf in elkaar kunt knutselen. Daar kunnen ze op leren opstappen en lichtdrijven en lichtzitten en hoe ze de teugels moeten houden. Eerst zonder bit en pas later met bit.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:38

Hoi

bedankt voor jullie tips :j
Gisteren zijn eerste 'les' gehad.
En wonderbaarlijk pikte meneer het best goed op en deed charmeur zijn best.
We hebben het voornamelijk bij stappen gehouden, met en zonder beugels, en dan wat evenwichtdingetjes gedaan. omdat zijn evenwicht heel slecht is gaan we de komende tijd hier nog op oefenen. ook een klein stukje verlichte zit gedaan maar dit ging ook niet omdat de basis van de evenwicht er niet inzit. De goede teugelhouding aangeleert en tja nu op naar het rechtzitten. buikje in, schouders naar achteren en recht zitten. maar geloof niet dat dat de juiste manier is om hem goed te laten zitten O:)
Maar heb mijn instructrice gevraagt hem ook een keertje les te geven.
ben beniuwt waarneer de volgende les plaats vind wss pas over 2 maanden :=
beetje jammer dat er zoveel tijd tussen zit

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:31

ik geef les aan kinderen op een manege en het hangt natuurlijk altijd een beetje af van degenen die het moet leren, maar sturen in het begin leren is heel belangrijk en evenwicht zeker ook. Dus je hebt wel goede ideeen. Ik doe meestal aan de longeerlijn die evenwichtsoefeningen. En ik laat ze ook draven aan de longeerlijn en leer ze dan lichtrijden. Dit doe ik meestal ook al gelijk bij de 1ste of 2e les. Dan leer ik ze gelijk waar de rem zit zeg maar, haha. Dat ze zich van de draf naar stap lang moet maken en terug moeten gaan zitten. Dit is ook heel goed voor het evenwicht.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:17

Verplaatst van TAO naar JI.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:36

Inmiddels aantal lessen verder en het gaat zowaar goed. gisteren begonnen met het doorzitten ( in draf)vmaar dit ging niet echt lekker, meneertje weigert zijn hakken goed uit te drukken en zodoende verliest die ze beugels. dus eerst hier nog even op oefenen. Maar hebben jullie tips om em goed te leren door te zitten?
het is toch hakken uitdrukken, rug reht schouders naar achter en blijven zitten...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:54

Eerst harder laten stappen. De passen worden dan al sneller en groter waardoor ze al iets gaan 'stuiteren' laat ze de beweging opvangen met hun bekken en zo mee laten zitten. Als hun lichaam ontspannen is laat je hem meegaan met zijn bekken (wijs er telkens op als er spanning in de knieen/bovenbenen zit, daardoor trekken ze hun benen omhoog en kunnen ze hun hakken niet goed uitdrukken). Schouders naar achter en zonder teugels harder stappen. Dat is echt les 1 bij het doorzitten bij mij, balans zoeken bij het harder stappen.

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:44

beginnen met netjes te laten zitten. Daar het je als je later meer gaat rijden nog wat aan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:06

Oud topic.