Hengstengedrag?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RZDLover

Hengstengedrag?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 22:04

Sinds een aantal weken staat mijn vierjarige ruin (ruim een jaar geleden gecastereerd) overdag een paar uur met een merrie op de wei, met in de wei ernaast 2 ruinen en nog 2 merrie's. Dit gaat opzich prima, alleen gaat hij nu hengstengedrag vertonen. Hij heeft hiervoor altijd met een ruin gestaan en ook wel eens met merrie's, dit was nooit een probleem. Hij maait nu veel, hinnikt en schreeuwt continu de buurt bij elkaar en is ontzettend fel naar andere ruinen (al een keer bijna dwars door het hek gegaan + drie keer door het draad waar, geloof me ik heb het gevoeld :+ , genoeg stroom op staat). Sinds vandaag bespringt hij de merrie ook.

Ik heb dit met mijn andere ruin niet zo erg meegemaakt. Hij was wel attent op merrie's, nog een hele tijd nadat hij gecastereerd was, maar niet zo erg als deze. Met rijden is zijn concentratie ook lastiger vast te houden als er merrie's in de buurt zijn. Ik weet vrijwel zeker dat hij echt goed gecastereerd is.

Is dit herkenbaar voor iemand?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:48

Hoe zeker weet je het? Je kan hem altijd laten voelen door een DA om klophengst uit te sluiten. Deze zijn meestal qua gedrag zo goed als hengst..
Is de merrie waar hij bij staat hengstig?
edit: als hij klophengst is, heb je een kans dat hij ook nog vruchtbaar is..

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:36

De merrie was niet hengstig, nu inmiddels wel. Maar is het dan normaal, dat hij eerst nooit een kik geeft met merrie's, ook geen gedrag vertoont en nu wel?

Ik ga voor de zekerheid de kliniek nog even bellen om alles na te vragen, maar voor zover ik weet is toendertijd alles goed gegaan. Ook zie je niks meer 'hangen', kan het zijn dat er dan toch nog een bal niet ingedaald is, dat ze er wel twee uitgehaald hebben met de casteratie?

aslo

Re: Hengstengedrag?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:17

Tja, zo moeilijk te zeggen of dat ze er idd 2 ballen uit gehaald hebben. Wij hebben een tijd geleden een klophengst hier gehad, donders daar hadden we de handen aan vol. Zou ook geruind zijn, maar bleek dus dat ze 1 bal die niet ingedaald was, gewoon hebben laten zitten. Heb toen en bloedonderzoek laten doen en idd, testosteron gehalte was gelijkwaardig aan dat van een (complete) hengst.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:22

Nou ik moet inderdaad zeggen dat ik wel altijd al mijn handen vol heb gehad aan hem. Toen ik hem op ging halen van de opfok (was hij een paar dagen gecastereerd) werd mij ook al gezegd dat ik er nog een flinke hap aan zou hebben, aan dit paard. Ik ga dan denk ik toch maar een bloedtest af laten nemen. Kijken ze niet na of ze 'alles' hebben dan als ze gecastereerd hebben? Lijkt mij toch dat ze het even checken :?
Het is een lief paard hoor, met een heel goed karakter, maar het is wel een hele vlugge matcho, dat is hij altijd al geweest. Alleen de laatste weken wordt het wel een beetje erg.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:19

Ze behoren - voor zover ik me nog herinner - het zelfs te melden en een juiste operatie uit te voeren. Meen dat een DA die dit niet doet zelfs 'strafbaar' is.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:21

die van mij staat nu ook met de merries op de wei en is 2 maanden ruin en is sinds kort weer super hengst op de wei,dekt alles en is mega vervelend met rijden.
(moet zeggen dat ie als hengst braver was ,hihi).
maar heb zelf een idee dat dit aan de merries ligt hoor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:24

jahoor mij nu 8 jarige die al ruim 4 jaar ruin is............. slooft zich ook nog ontzettend uit voor de dames :)

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:32

2 maanden is zijn hengsten gedrag er nog niet uit duurt een tydje zo is mijn paard vorig jaar gecastereert en kon niet de wei op tussen de andere paarden jaar later wel en geloof dat het nog minimaal in zijn lichaam zit

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:38

Mijn paard is nu 11 en is vorig jaar gecastreerd, en is nog steeds erg fel, en reageert (te) veel op andere paarden met name hengsten.
Mijn andere paard is nu 17 en ook met zijn 10e gecastreerd, die wel een stuk relaxer maar vertoont zo nu en dan vooral in het voorjaar nog wel wat hengsten streken. Zo is hij vorige week nog op de oude merrie van 26 gesprongen. Shame on you.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 10:57

KiWiKo schreef:
jahoor mij nu 8 jarige die al ruim 4 jaar ruin is............. slooft zich ook nog ontzettend uit voor de dames :)

Bespringt hij ook merrie's en valt hij andere ruinen die in de buurt komen aan?

@Elliebellie; misschien zou dat kunnen komen, omdat ze zo laat geruind zijn.

@Miloujansen: Ik begin toch wel te twijfelen de laatste tijd, maar de kliniek waar hij toendertijd gecastereerd is gaat het nakijken en als het goed is horen we het maandag.

Toch hoor ik ook van diverse mensen dat hun ruinen ook zo attent zijn op merrie's en zich als hengsten gedragen (dat zijn wel allemaal jonge ruinen, die net gecastereerd zijn).

Bedankt voor de reactie's tot nu toe! Daar heb ik veel aan ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:46

yep :D :D hij vind zichzelf nog zo vent dat ik zelfs heb getwijfeld of zijn castratie wel goed gegaan is :D :D

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:36

Bij ons op stal zijn er verschillende ruinen die bij bepaalde merrie's gevoelens krijgen .. ;) en kan heel veel ruinen die zich bij mijn merrie weer helemaal hengst voelen en hengsten gedrag vertonen terwijl ze dat normaal nooit hebben gedaan!

1 ruin van 22 jaar,is het "sulletje" van stal betreft merrie's,nog nooit hengsten gedrag of iets vertoont,is nu "verlieft" op een paardje een paar stallen verder.. als dat paardje bij hem op de wei staat (zetten ze nu weleens samen) springt ie er ook op :+
Voelt zich volgens mij net een hengst van 4 jaar als hij samen met dat paardje staat!

Misschien vind jou ruin deze merrie ook helemaal het te gek en had hij dat gevoel bij die andere merrie's niet ;) ze kiezen namelijk ook echt zelf hun vriendjes en vriendinnetjes uit,vandaar dat hij het nu pas uit .. maar ik denk dat jou paardje verder gewoon ruin is,aangezien hij dit gedrag nog niet eerder bij andere merrie's vertoonde sinds hij ruin is..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:34

Onze ruin doet het ook, alleen nog erger als jouw ruin TS. Hij bespringt, hij "raakt" ook echt en ejaculeert!! De ruin jaagt sinds kort ook de kudde op, en er is 1 ruin waar ie helemaal de pik op heeft, die jaagt ie weg en de rest moet dan bij elkaar staan. doen ze dat niet dan vliegt ie ze aan. Ons vooralsnog niet, heeft ie wel 1 keer gedaan omdat "zijn" merrie uit de wei werd gehaald. Ik heb bij hem een bloedtest laten doen en hij is 100 % ruin, normaal hormoongehalte. Dus ik zit ook met mijn handen in het haar, weet echt niet wat ik moet doen. Ik ben volop aan het zoeken naar iets wat m helpen zal, een of ander supplement ofzoiets, dus als iemand tips of ideeen heeft?? Het heeft voor ons in ieder geval geen zin om de boel te splitsen want daar hebben we te weinig land voor, en een lijntje ertussen heeft ook geen zin want daar dendert ie ook doorheen. Dus ik volg dit topc ook even mee.
Groetjes

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:07

Die van ons hebben we wel gesplitst omdat het zo erg werd dat de andere ruinen bijna door het schrikdraad vlogen. De buurman heeft ze net op tijd uit elkaar kunnen halen..
Het is de natuur en soms kan het helaas niet anders dan scheiden..

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 22:01

Ik heb mijn ruin nu weer met een ruin staan en houd ze beide gescheiden van de merrie's. Buiten dat hij af en toe nog wat praatjes heeft bij het langslopen gaat het wel al stukken beter.

muizke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:48

cocochanel schreef:
Bij ons op stal zijn er verschillende ruinen die bij bepaalde merrie's gevoelens krijgen .. ;) en kan heel veel ruinen die zich bij mijn merrie weer helemaal hengst voelen en hengsten gedrag vertonen terwijl ze dat normaal nooit hebben gedaan!

1 ruin van 22 jaar,is het "sulletje" van stal betreft merrie's,nog nooit hengsten gedrag of iets vertoont,is nu "verlieft" op een paardje een paar stallen verder.. als dat paardje bij hem op de wei staat (zetten ze nu weleens samen) springt ie er ook op :+
Voelt zich volgens mij net een hengst van 4 jaar als hij samen met dat paardje staat!

Misschien vind jou ruin deze merrie ook helemaal het te gek en had hij dat gevoel bij die andere merrie's niet ;) ze kiezen namelijk ook echt zelf hun vriendjes en vriendinnetjes uit,vandaar dat hij het nu pas uit .. maar ik denk dat jou paardje verder gewoon ruin is,aangezien hij dit gedrag nog niet eerder bij andere merrie's vertoonde sinds hij ruin is..

Waarschijnlijk zit die 22 jarige ruin van je in een midlife crisis ofzoo haha:P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:55

Interessante topic, bij mijn ex paard is het nadat hij gecastreerd was, gelijk al in een week rustig geworden, maar ja hij is dan ook op zijn 2 jaar geholpen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:19

wij hebben nu dan toch ook maar de paarden gescheiden gezet, de onze dominante ruin staat met mijn niet dominante andere ruin in de wei, en een oude welshmerrie waar ie kennelijk niks op uit haalt, en dat gaat ook goed. Hij hinnikt wel een keertje naar de anderen, maar dat was het dan ook weer. Weliswaar wel met een groot hoog henra hekwerk ervoor, maar hij blijft nu braaf staan.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:06

daarom staan bij ons de ruinen en de meeries apart

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:55

onze paarden hebben altijd bij elkaar gestaan zelf met hengst ertussen....
onze tinker is op 7 jr leeftijd geruind hij laat zich nog wel zien maarzelfs hij delft het onderspit voor de ruin van maggie_eddy terwijl hij jaren lang de "leider"is geweest..
Maggie_Eddy heeft wel te horen gekregen via second opinion dat haar ruin het in de opfok waarschijnlijk al moeilijk heeft gehad en zich een plekje heeft moeten vechten...op 3jr geruind en als ruin nooit sociale contacten heeft kunnen leren maken.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:58

uniong schreef:

vind dit trouwens wel een kortzichtige opmerking..
niet iedereen heeft 20 weides achter het huis!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 19:04

prints schreef:
uniong schreef:

vind dit trouwens wel een kortzichtige opmerking..
niet iedereen heeft 20 weides achter het huis!

Nou inderdaad. Dan daarbij.. paarden kunnen in principe ook prima gemengd staan hoor, alleen soms niet. Zoals nu dus.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:53

en helaas heeft hij nu dus ook onze andere ruin te pakken genomen, en kan ie dus blijkbaar helemaal niet samen staan met welke andere van onze stal dan ook. dus dit is knap balen. Wat prints al zei, hij is waarschijnlijk vroeger in de opfok erg dominant geworden, waarschijnlijk doordat ie voor een plekje heeft moeten vechten. En daarna is ie denk ik nooit meer op zijn plek gezet door een ander, en daar maakt ie nu dus misbruik van. Helaas zit er waarschijnlijk niks anders op dan hem weg te doen... :(

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:25

misschien is het tijdens de castratie niet helemaal goed gegaan en
is er wat overgebleven?