Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
petraaken schreef:ik sta verbaasd te kijken of te lezen dat jij een chip hebt gekregen van die veulencontroleur. In die tijd had ik ook een veulen dat gechipt moest worden. Moest eerst het formulier invullen en opsturen, DA kreeg dan de chip nadat hij die eerst betaald had en pas daarna kon hij het veulen komen chippen en registreren. Formulier met de benodigheden is daarna doorgestuurd naar het Nrps ter registratie in het paspoort.
Peterina schreef:Aangezien dat ik op de hoogte ben van paarden identificatie en registratie op Europese niveau en wat wel en niet mag wat betreft het Belgische Wet (en waar de BCP en BWP hun voeten aanvegen), laat ik mij NIET overdonderen door wat de 'ambtenaren' op BCP of BWP zeggen, ik verrek het om dubbel registratie kosten te betalen terwijl ik niet in de fout ben en ik ga zeker NIET de kost dragen voor duplikaat papieren aangezien IK niet ze kwijt gespeeld heb.
cappelstud schreef:Men kan inderdaad eerst de microchip laten plaatsen ... Het kan dus, maar het kost véél meer.
cappelstud schreef:BCP is inderdaad een onderdeel van BWP, maar is ook verwant aan de boerenbond. Men moet dan ook eens nadenken hoe het komt dat de paarden zulke regels in verband de mestproductie opgelegd krijgen ...
czar schreef:@ Suseq : De betreffende veulencontroleur was trouwens een dierenarts die én de chip heeft geplaatst, én het signalement van het veulen heeft opgetekend én het registratie formulier voor de registratie in de centrale databank heeft ingevuld en meegenomen én de bedragen voor chippen en registratie in de databank contant heeft geïnd. Zelfs op dit ogenblik worden deze formulieren nog steeds door de chippende veearts meegenomen en deze veeartsen worden door de BCP voor de registratie ook gefactureerd. Het is de veearts die de registratie dan doorrekent naar de fokker. Ik heb onlangs vernomen dat juist door de talrijke problemen die deze omslachtige wijze van werken met zich meebrengt, dat er tussen de BCP en de chippende veeartsen juist is afgesproken dat vanaf 1 juli van dit jaar deze facturatie niet meer via de veearts zal gaan, maar rechtstreeks naar de fokker.
Citaat:Dit terwijl een vreemd voorwerp in de hals (toch wel een zeer essentieel onderdeel voor een sportpaard) van een paard wordt gebracht zonder dat hierbij studies over de effekten op lange termijn zijn uitgevoerd. Er zijn nochthans alternatieven. In de USA zijn er al succesvolle testen op grote schaal gebeurt met de iris-scan (er zijn hier wel nog problemen bij de identificatie van reeds overleden dieren) maar dit is toch zekere een veel minder ingrijpende methode.
SuSEQ schreef:Citaat:Dit terwijl een vreemd voorwerp in de hals (toch wel een zeer essentieel onderdeel voor een sportpaard) van een paard wordt gebracht zonder dat hierbij studies over de effekten op lange termijn zijn uitgevoerd. Er zijn nochthans alternatieven. In de USA zijn er al succesvolle testen op grote schaal gebeurt met de iris-scan (er zijn hier wel nog problemen bij de identificatie van reeds overleden dieren) maar dit is toch zekere een veel minder ingrijpende methode.
Hoewel het vroeger gebeurde dat een chip in de halsspier terecht kwam (cfr. de Trovan chip bij Haflingers), zit die tegenwoordig in de manenkam, waar die dus niet voor problemen kan zorgen. Een iris scan (en daarbij alle biometrische identificatiemethoden) is niet 100% betrouwbaar, dus een foutieve identificatie kan optreden. Iets wat met een chip onmogelijk is: als je hem kunt uitlezen, komt er een uniek nummer uit. Bovendien kost een toestel om een iris scan uit te voeren hopen meer dan een chiplezer. Nu kun je wel zeggen dat dat een probleem is voor de overheid (die wij mee financieren), maar ook voor iemand die de chip zelf wil kunnen uitlezen is dit een belangrijk aspect. Ook het uitlezen van een chip is gemakkelijker dan het scannen van een iris. (handig, zo'n gestresseerd bloedpaard dat mooi in de camera moet kijken)
Peterina schreef:Ik heb wel niet een probleem met chip registratie maar wel met het krijgen van een passport. Deze geval dateert van 2004 ... ook van kast tot muur gestuurd met allelei smoesjes en na tiental telefoontjes blijkt dat mijn 'dossier', met nota bene Stamboek papier van merrie!!, niet meer te vinden is!! Dus geen passport, en vraag om aanvraag in te dienen voor duplikaat papier! $$$$$$$ ! Dit alles terwijl mijn aanvraag voor lidmaatschap in de oorspronkelijk brief wel 'gevonden' is!!
Kort versie: Ik heb om te voldoen aan de passport verplichting bij een andere stamboek een EU-passport aanvraagt en gekregen! Nu heb ik problemen met BCP omdat zij alles sturen naar de BWP, die opmerken dat volgens hun de merrie geen BWP passport heeft en dit moet voordat zij geregistreert kan worden in de chip databank! Gevolg: ik heb alles al betaald, heb een gechipte paard met een EU-passport, maar krijg geen mutatie formulier!! Wordt vervolgt!
Het is een pot nat: BCP, BWP en chip databank! Een grote MONOPOLY die fokkers en paardeneigenaren uitbuit.