Heeft er iemand tips? Nieuwe Haf bokt en stijgert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gra

Heeft er iemand tips? Nieuwe Haf bokt en stijgert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:53

Heb sinds 1 week een nieuwe aanwinst.
Een 3,5 arige Haffie die 7 weken geleden is gecastreerdt. Was voorheen ook als schouw en dekhengst gebruikt.
Toen die nog bij de vorige eigenaar stond was die altid heel lief naar ons toe. Hi staat nu 4 dagen op een nieuw adres.
Nu is het dus zo dat hij sinds 2 dagen gaat bokken en gericht met zijn voorbenen gaat trappen terwijl ik hem aan het hastertouw vast heb. :n
Was zo geschrokken de eerste keer dat ik alleen een flinke ruk gaf aan het touw en daar schrok hi wel van.
Gisteren deed ie het weer alleen bij elk hek of opening waar ik doorheen moet als ik hem vanuit de wei naar de bak wil brengen. En de binnenbak etc
Heb hem ook al wel gelongeerd en dat gaat super en is hij ook gehoorzaam. Borstelen gaat ook primal.
Heb wel gemerkt dat hij als ik zijn voorbenen doe hij gaat hangen/druk zetten met het uitkrabben.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Behalve als ie het nog een keer doet een flinke opsodemieter geven.
Ik heb kids en kan het dus echt niet hebben dat hij dat blijft doen.
Het is ook de bedoeling dat hun hem over een tijd gewoon uit de wei kunnen gaan halen.
Is het gewoon dominant gedrag? Of omdat hij nog jong is? Of gewoon streken om te kijken hoever hji kan staan.Castratie? Nieuwe paarden in de wei?
Ik was er echt door van slag en stond te rillen op mijn benen.
Wie heeft er een idee waar het vandaan kan komen en wat ik eraan kan doen?
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-06-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

wie_ben_ik

Re: Heeft er iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:08

Mischien heeft hij last van zijn benen?
ik zou het eigenlijk echt niet weten, ook omdatik het zelf niet zie.
Maar succes ermee. Heeft jou paard dat toevallig nooit gedaan bij zen vorige eigenaar?

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:23

met longeren enzo loopt hi gewoon soepel en kan niks opvallends zien.
De vorige eigenaar had hem maar heel kort. En die laat hengsten ruinen en verkoopt ze weer.(handelaar dus)
Heb ook al zitten denken of ie misschien niet boos wordt omdat er geen hengstige merrie staat te wachten als hi met mi meemoet.
Iig fin om een reactie hierop te krigen!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:26

Mss kan een ander paard (vb een pissige ruin) hem dit gedrag afleren?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:19

tja, pas gesneden, jonge leeftijd, aangepast aan nieuwe omgeving, nieuwe baas geobserveerd... en dan we vertrokken. Hij zal hiervoor ook al dingen getest hebben, maar daar zul jij niet zwaar aan getild hebben, waardoor hij nu zoiets heeft van: hier gaan we!! Dit is hengstengedrag , en dus dominantie, met puberale overmoed. En dan nog de koppigheid van een haf. Wat er vroeger van was, daar moet je je niks van aantrekken. Het is het nu dat telt, en dat is: hij is gevaarlijk. Hij schrok van je reactie, dus hij neemt je voor een mietje. hij blijft het doen, dus hij gaat je nog eens uitdagen ook. wat kan je doen: kordaat zijn!! duidelijke grenzen stellen, en hem hier aan houden. Veegt hij nog eens, gewoon kordaat achteruit doen gaan!! Rechte rug, duidelijke stem (niet roepen, maar strengheid in je stem leggen, net zoals met kinderen), je groot maken, en laat hem maar achteruit gaan! niet twijfelen, maar doen. je doet hem geen pijn (want je kan hem ook verrot slaan), maar je geeft hem in zijn taal aan van: ik ben baas! in het begin gaat hij protesteren, en mss nog kappen, maar na een paar passen geeft hij het wel op. en je laat hem pas staan van de moment dat zijn hoofd laag komt. Nu, dat hengstengedrag gaat er wel uit, maar zit in zijn pubertijd. En dat duurt wel eventjes. Hij zal wel altijd pittig blijven, maar dat maakt het leuk. maar probeer het zo eens. heb zo al veel "rotzakken" getemd. en je raakt hem met geen haar aan. succes!!

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:14

hoe zet ik hem dan in zin achteruit zonder dat hi weer gaat trappen of omhoog komt? Ik sta er dan wel erg kort op toch?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:41

Gra schreef:
hoe zet ik hem dan in zin achteruit zonder dat hi weer gaat trappen of omhoog komt? Ik sta er dan wel erg kort op toch?

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je bent, maar je moet je groot maken. Desnoods hou je je armen in de lucht, en zwaai je ermee. Er is een punt, wanneer hij neer aan het komen is, dat hij eigenlijk machteloos is. Dan moet je hem dwingen achteruit te gaan. Dwingen met je lichaam. Je wijst als het ware met je lichaam naar achter . ik doe het ook met mijn vinger, zoals een klein kind terechtwijzen :P. Het is zelden dat hij je echt gaat raken hoor. Je moet ook niet onder hem gaan staan. Een paard heeft een mooi evenwicht. Als je iets verder af wilt staan, kan je een touw of zweepje gebruiken. Niet om op hem te slaan, maar gewoon als verlengde van je arm en jezelf. Moest hij je echt raken, met opzet, dan is het een gevaarlijk paard (met alle respect). Dan zou ik hem wegdoen naar iemand die werkt met probleempaarden. maar denk niet dat het zo ver gaat komen. dit is gewoon even orde op zaken stellen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:57

Gra schreef:
Heb sinds 1 week een nieuwe aanwinst.
Een 3,5 arige Haffie die 7 weken geleden is gecastreerdt. Was voorheen ook als schouw en dekhengst gebruikt.
Is het gewoon dominant gedrag? Of omdat hij nog jong is? Of gewoon streken om te kijken hoever hji kan staan.Castratie? Nieuwe paarden in de wei?
Wie heeft er een idee waar het vandaan kan komen en wat ik eraan kan doen?

Dit gedrag komt van alle door jou genoemde redenen.

Hij is nog jong, gebruikt als schouw- en dekhengst, net gecastreerd, dus reageert nog als een hengst. Hij is nieuw op stal, alles is nieuw, paarden, mensen, geluiden, omgeving, regelmaat, regels, alles.
Hij is jong dus soms wat overmoedig. En je weet niet hoeveel opvoeding hij al gehad heeft.
Hij moet gewoon nog heel veel leren. Het is geen machine, maar een jong dier dat nog veel moet leren en zich nog moet aanpassen aan alles en iedereen om hem heen. Maar ook jij moet wennnen aan het dier. Heb je ervaring met jonge paarden?
Verder is het ook nog een Haflinger en over het algemeen erg brutaal, stoer en niet bang aangelegd. Mega eigenwijs. Dat vraagt om geduld en humor van de eigenaar.

Vooral heel consequent en duidelijk zijn. Heb je hulp in je omgeving van ervaren paardenmensen, die jou kunnen helpen duidelijke en consequente regels voor meneer te maken? En als je bang bent, kan je hem beter door iemand laten beleren die weet wat hij doet.

Succes.

liljebo

Re: Heeft er iemand tips? Nieuwe Haf bokt en stijgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:08

Zie al goede verklaringen en tips. Idd geloof ik ook dat het deels nog aanwezige hormonen zijn, overmoed, puberteit, dominantie, testen van de nieuwe eigenaar (doen de meeste paarden als ze eenmaal over de schrik van het verhuizen heen zijn enz)

Tips staan er ook. Aanvullend zou ik zelf zeggen: Hou hem voorlopig uit je eigen ruimte, voor je eigen veiligheid. Gebruik een lang touw om hem aan te leiden, trek een circel om je heen (denkbeeldig uiteraard) en hou hem daar buiten. Een dominant paard laat etters ook niet in de buurt komen. Je kunt hem daar buiten houden door te zwaaien met een touw (komt ie binnen de cirkel, dan wordt hij geraakt. Jammer dan, eigen schuld,... stevig doorzwaaien, maar niet achterna gaan. Als hij buiten de cirkel staat, wordt hij niet geraakt) of met stick met string, zweep of whatever. Hou hem gewoon, ten koste van alles, uit je ruimte, want dan blijf je zelf veilig.
Dat is dan de eerste manier om respekt te krijgen.

En vanuit die positie kun je met hem op de grond gaan werken. Achteruitsturen vanaf afstand kan ook, maar reken in het begin zeker op protest, dus ben er wel eerst van overtuigd dat je kunt doorzetten.

Als dat niet lukt of als je onzeker wordt, kun je het beste hulp vragen hierbij. Onzekerheid kun je op dit moment echt niet gebruiken, want dat heeft hij feilloos door. Onzekerheid kun je voor een paard niet verbergen, al doe je nog zo je best.

Ik vrees dat je met hem wel een heleboel paard in huis hebt gehaald en dat is niet voor iedereen weggelegd. Zelf heb ik zo'n haflinger gehad, gecastreerd, maar een deskundige die ik heb gevraagd om ermee te werken meende dat hij wel eens klaphengst kon zijn vanwege overduidelijk hengstengedrag. Ik heb het verder niet laten onderzoeken omdat ik inzag dat het voor mij teveel paard was.
Maar dat kun je alleen zelf beslissing.

Dorindaikke

Re: Heeft er iemand tips? Nieuwe Haf bokt en stijgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:56

als een paard heel erg hangt moet je de hoef een keertje hard op de grond laten vallen, bij somige paarden helpt dit.