HELP mini shet is geruind, wanneer nemen de kuren af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeuntjeLola

HELP mini shet is geruind, wanneer nemen de kuren af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:04

Mijn mini shet van 13 maanden is geruind bij een paardenkliniek omdat hij vreselijk veel kuren kreeg: bijten, stijgeren etc. Alleen het trappen bleef uit. Hij is nu 2 weken geleden geruind, maar hij is nog steeds erg temperamantvol. Voornamelijk naar mij toe gaat hij zomaar stijgeren. Nou ja zeg! Ik vraag me dus af hoe lang (weken/maanden?) het duurt voordat dat gedrag waarschijnlijk wat minder wordt. Dan kan ik hem wederom gaan opvoeden. Hij staat in een ruime wei met 2 geiten en dat gaat heel goed. Ze spelen veel met elkaar.
Maar wie heeft dus een idee van de tijdsspanne?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:07

Tja, soms zit het gewoon in het paard. Denk dat het binnenkort (over een paar weken) wel gebeurd is.

Het verschilt ook per paard hoe en wanneer de streken afnemen ;)

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:07

meestal een week of 6

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:08

Ik zou zo snel mogelijk zorgen dat er een pony bij komt. Dan mag die hem gaan opvoeden. Geiten gaan voor volwassen paarden maar kunnen geen jonkies opvoeden. Dat gaat niet.

Anoniem

Re: HELP mini shet is geruind, wanneer nemen de kuren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:10

Opvoeden.

Mijn hengst heeft nooit kuren gehad en ook na het ruinen geen gedragsverandering (is geruint omdat er veel mensen een veulen van hem wouden, en als ik ergens een hekel aan heb is het wel in het wilde weg fokken)

Een ander paard er bij zorgt vaak ook wel voor gedragsveranderingen. Een jong paard (wat voor een paard dan ook) zou niet alleen moeten staan. Kun je behoorlijk vervelende en eenzame dieren van krijgen.
Na drie maanden zou hij niet meer vruchtbaar zijn, tegen die tijd moeten de hormomen ook wel weg zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:30

Tsja als je de pony niet opvoed zal hij weinig veranderen.

Het enige wat veranderd is door de casteratie is dat zijn hormonen weg zijn. Als hij voor die tijd niet goed opgevoed was is hij dat nu natuurlijk nog steeds niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:34

de kuren gaan pas afnemen als jij verteld dat hij zijn vriendje maar moet plagen maar jou niet.................

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:00

NOOIT :P idefix is met 10 maanden gekastreert, en hij beet, ging dr vandoor, trok, duwde, enz. hij heeft maar een keer gestijgert, maar toen heb ik hem zon oplawaai gegeven dat hij het nooit meer heeft gedaan :o :Y) hij is nu net 3 geworden, en bijt nogsteeds, denkt nogsteeds, en crost er soms wel eens vandoor.
hij is wel iets rustiger geworden, maar de streken blijven, alleen dan minder erg :+ dus nee, zonder goede opvoeding kom je er echt niet vanaf. maar ik denk dat je zoizo pas na een paar MAANDEN kan merken of hij verandert, dus nog ff geduld ;)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:22

Wordt langzaam minder maar het kan al met al makkelijk een half jaar duren.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:29

Kuren verdwijnen bij opvoeding!!!

De hormonen zullen na ongeveer zes weken uit zijn lichaam zijn.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:33

Hij zal vast wat rustiger worden en voor een drukke hengst kan het positief zijn te castreren.
Maar uiteindelijk leer je dit soort streken alleen maar af door opvoeding. Die van mij is nog hengst (15 maanden) en vertoonde ook dit gedrag, twijfel nog steeds hem te castreren, maar het stijgeren is al een stuk minder.
Bij mij was het overigens geen stijgeren, maar meer een soort dekken (je bespringen), wat veulens ook bij hun moeder doen. Hij doet het ook bij mijn pony.
Het bijten is ook niet alleen hengsten streek, maar een jaarling streek. consequent zijn!

Daarnaast leren ze veel van deze streken af door opvoeding van andere paarden... want daarbij doen ze dit ook. En die paarden zijn er de hele dag bij.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:42

Mijn shet heeft nog nooit gesteigerd (naar mensen) toe. Ook heeft hij mij maar 1 keer gebeten en getrapt. Heb hem flink verteld dat dat niet de bedoeling is :n
Hij is gecastreerd met 1 1/2 jaar, is inmiddels 3 en nog steeds een knuffelkont.
Hij heeft altijd bij mn fjord gestaan en andere grote paarden, daar mocht hij zijn energie op uitgooien :P

TS dit is gewoon een opvoedingsprobleem is en niet zozeer een hengstenprobleem.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:52

opvoeding en gebrek aan contact met andere paarden waar hij zich op kan uitleven en die hem opvoeden. Onontbeerlijk voor een jong paard.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:56

IndianLady schreef:
Mijn shet heeft nog nooit gesteigerd (naar mensen) toe. Ook heeft hij mij maar 1 keer gebeten en getrapt. Heb hem flink verteld dat dat niet de bedoeling is :n
Hij is gecastreerd met 1 1/2 jaar, is inmiddels 3 en nog steeds een knuffelkont.
Hij heeft altijd bij mn fjord gestaan en andere grote paarden, daar mocht hij zijn energie op uitgooien :P

TS dit is gewoon een opvoedingsprobleem is en niet zozeer een hengstenprobleem.

Ik heb mijn jaarling op 1-jarige leeftijd gekocht (shet), hij was toen nog een in zijn schulp gekropen verlegen mannetje. Hij is helemaal opgebloeid, maar ook lekker etterig geworden.
Hij is iedereeen en alles gaan uitproberen, ook mijn ruin. Die veel toelaat. Ondertussen toont hij dan ook wel weer zijn onderdanigheid.
Wij denken ook zeker dat hij door zijn hormonen wel mensen en paarden is gaan bespringen, de natuurlijke drive. Je moet het alleen direct de kop in drukken.
En deze kuren zijn ook bekend bij merrie's. Vooral het happen.
Het ligt ook aan het paard.

Ik wil dus ook niet ontkennen dat er bij de TS een opvoedprobleem ligt, maar begrijp er zijn genoeg jaarlingen die er mee beginnen, hoe goed je ook ben begonnen met de opvoeding. Ze proberen je gewoon uit, aan jou is dan goed te reageren en je leiderschap te laten zien.
zet hem op zijn plek!

TeuntjeLola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:35

Dank jullie wel voor de reacties, super. Ik weet nu wat jullie ervaringen zijn en dan heb ik een idee wanneer die hormonen een beetje eruit moeten zijn.
Onder degenen die denken dat ik het paardje niet opvoed: dat doe ik wel degelijk!! jammer dat men daar direct de oorzaak bij legt. Elk paard heeft een ander karakter, en deze is gewoon nogal pittig geworden. Heeeeel groot ego in een klein ponylijf. En hij is natuurlijk nog jong wat allerlei dingen met zich meebrengt. Ik heb er goed vertrouwen in dat hij weer zo gehoorzaam wordt als hij was. Vandaag leek het er op dat de scherpe kantjes er af waren. Ik zal ook eens kijken of ik hem weer eens bij andere shets kan laten staan. Dat is ook gebeurd, alleen niet bij mij thuis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:41

sorrie............ maar ik heb veel met hengsten gewerkt, ook dekhengsten......... en die waren gewoon druk maar zoet.

en de dingen die jij meemaakt met dit dier heb ik ook meegemaakt met ruinen die gewoon niet opgevoed waren......

dus het ligt echt, echt aan de opvoeding.............. kan er niks meer of minder van maken

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:23

Sorry, maar KiWiKo, een hengst, maar ook een merrie of een ruin, kan op jonge leeftijd gewoon kuren hebben.
Je moet dit alleen in de kiem smoren.
Zeker als je de pony pas op 1-jarige leeftijd krijgt, zoals bij mij het geval was. Sommige proberen je gewoon erg uit.
En de TS moet gewoon doorgaan met goede opvoeding, dat is de oplossing, maar je hoeft niet te zeggen dat ze niet kan opvoeden, of het niet goed doet!
Aangezien de pony waarschijnlijk nog niet zoveel opvoeding heeft gehad (jonge leeftijd). Gewoon streng en consequent blijven, maar ook lol maken.
Wij hebben nu meer het probleem van geen respect voor de stroom en dus door t hek door gaan... maar we hebben al wat schuine draden gespannen. Het ontsnapmonster.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:36

precies gewoon opvoeden dus............

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:29

zijn we het toch eens :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:37

Tja dat is gewoon zelf vragen om problemen, een jonge pony alleen zetten. Hij gebruikt jou nu dus als vriendje om mee te klieren, en als ik dit zo lees staat hij ergens dik boven jou in de rangorde. Niet erg slim dus. Gooi hem zo snel mogelijk bij andere paarden en opvoeden die handel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:46

Ik ben het met Kiwiko eens. Toen mijn shethengst nog geen ruin was heeft ie weleens wat geprobeerd maar dat heb ik meteen aangepakt en later was ie ook als hengst braaf. Dus daarna heb ik geen verschil in gedrag gemerkt na het ruinen.

Maar goed zoals je al aangeeft met consequent zijn komt het vast wel goed. Ik zou hem bij een wat ouder paard zetten, dat scheelt echt zoveel qua opvoeding.

Justrenee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:42

het duurt 6 weken tot hij weer bij een merrie mag staan maar dat hengstengedrag kan nog wel een tijdje duren ;)