Kudde gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Kudde gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:31

Even een topic gewoon om te praten over kudde gedrag. Ik heb hier al meteen een observatie waar ik graag meningen over wil horen (voor zover het kan vanachte de PC haha) maar voel je vrij je eigen kudde gedrag observaties neer te zetten.

Mijn Friese ruin van 6 staat in een kudde van ruinen. Omdat een deel ervan 24/7 buiten blijft en een deel niet is de kudde sinds gisteren gesplitst. De mijne blijft 24/7 buiten. Nu was ik vandaag in de kudde en er vielen mij 2 dingen op.

Het eerste valt mij elke keer weer op als ik in de wei bezig ben. Korte inleiding: ik kan tijdelijk niets doen behalve grondwerk door een schouderblessure. Door diezelfde blessure kan ik hem de wei niet uithalen als er geen hulp is, dus ik doe vaak grondwerk gewoon in de wei. Jippe is dan geheel op mij gericht. Maar (en nu komt het) de andere ruinen laten ons volledig met rust. Als ik de wei in kom, komt er misschien eentje naar me toe, die krijgt een aai over zijn neus en ik loop door naar mijn Jippe. Ze volgen mij dan nooit. Ook als ik bezig ben met Jippe en zelfs iets lekkers bij em heb, komen ze niet. Dat viel me al op, maar vandaag viel me op dat Jippe goed op mij gericht is, maar zodra een ander paard onze kant op komt gaat even zijn oor naar achter. De ander stopt dan vrijwel direct en komt niet dichterbij. Wordt dus schijnbaar duidelijk verteld niet dichterbij te komen.

Het tweede was een uitvergroting ervan vandaag. Ik was met mijn zoon in de wei met Jippe bezig. Jippe was weer op ons gericht (en liep zelfs met mijn zoon mee op juiste wijze). Een andere ruin kwam met vrij doelgerichte lichaamstaal en de oren wat naar achteren (zo loopt/kijkt/eet/slaapt deze altijd...) onze richting op. Ik hield hem wat in de gaten, want ik wil niet met mijn kind tussen kletterende hoeven komen. Jippe zag hem ook (zelf of mijn blik volgend???) en liep van mij weg wat hij normaal dus niet doet. Hij liep zeg maar een soort volte van 10 a 15 meter waarbij hij precies langszij kwam te lopen van die andere ruin. Op het moment dat hij naast hem liep gingen even de oren van Jippe naar achter met zo'n bekende knik van het hoofd. De andere ruin liep door van ons vandaan en Jippe maakte de volte vol door met oortjes naar voren weer bij (voor) ons te komen staan. Hij heeft daarna (we waren klaar met grondwerk en stonden hem te knuffelen en kroelen) wel enkele blikken naar die ruin geworpen.

Wat is jullie mening over dit kudde gedrag?
Kan dit hele gedrag (dus beide voorbeelden) erop wijzen dat hij de leider is in de kudde of in elk geval 1 van de ranghogeren?

Wat betreft het tweede verhaal (de volte zeg maar):
Is hij jaloers en wil hij zijn mensen voor zichzelf hebben? Geeft hij hiermee aan: dit zijn mijn mensen en ik bescherm ze? Als mens kunnen we nooit paard zijn. Wel kan ons paard ons als leider zien, maar je blijft daarin een mens, een ander wezen denk ik. Is het dan logisch dat hij die menselijke leider toch beschermd/ afschermd? Als leider zouden we dat toch ook zelf moeten kunnen? of werkt dat toch anders juist omdat we een menselijke leider zijn? Kortom: Is het jou als leider zien verenigbaar met jou beschermen/ afschermen als je in de paardenkudde aanwezig bent? Of kan het feit dat er een kind bij was bij hem een beschermend gedrag hebben uitgelokt?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:16

Je laatste vragen vind ik moeilijk te beantwoorden, maar ik herken het gedrag wel. Mijn paard is de hoogste in rang in zijn kudde van 5, naast hem nog 1 ruin en 3 merries. Als ik in de wei ben, volgt hij me voortdurend en de andere paarden mogen niet bij mij in de buurt komen. Naar mij toe gedraagt hij zich absoluut niet dominant, maar hij beschermt me wel.
Nu staat er een merrie in het land naast onze kudde, met de bedoeling om die volgende week bij de rest te voegen. Mijn paard wandelt voortdurend in de buurt van het hek om haar uit de buurt te houden bij de rest. Hetzelfde gedrag dus, alleen beschermt hij daarmee ook zijn kudde.
Ik geloof niet dat paarden jaloezie kennen zoals wij, mijn paard is de baas en hij duldt niemand anders om mij heen. Zo zie ik het tenminste, hij heeft nooit anders gedaan. Wat dat zegt over mijn leiderschap, geen idee, maar hij is in mijn handen altijd zo mak als een lammetje ;)

siskeh

Re: Kudde gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:28

ik herken hier niet zozeer dominant gedrag in, er zijn heel veel paarden die hun baasjes voor zichzelf "opeisen"
en veel paarden reageren ook op wat jij denkt, of zegt...
(zeker als je flink 1 op 1 met ze bezig bent)

ik kan met mijn 2 ponnies in de bak werken, en als ik de een aandacht geef, zie ik de ander niet, geef ik de ander dan weer aandacht dan zie ik de een niet.
dat zegt niet veel over hun dominantie, maar meer over die van mij.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:03

ik vind het altijd erg leuk om te kijken hoe het gaat in een kudde. :D
mijn paard staat vrij hoog in rangorde, dat zie ik nu al terwijl hij pas een maand in deze kudden staat.
de merrie die de leider is staat al heel veel van hem toe en ook zijn voortdurende aanwezigheid bij haar in de buurt.
ook is het grappig om te zien dat als of mijn paard of die merrie uit het land is dat de kudde een beetje uit elkaar valt en dat als lester of die merrie weer op het land komt dat de kudde binnen een minuut weer bij elkaar staat.
het land waar ze nu staan is ong 3 hectare groot en ere staan 12 paarden op, en de werkelijke kudde bestaat uit 7 paarden, die anderen 5 staan er een beetje omheen of aan de hele andere kant van het land, niet zozeer bij elkaar maar ze dulden elkaar wel, als een van deze paarden te dichtbij de kudde in de buurt komt dan word die er weer bij vandaan gejaagt maar als ze zeg maar buiten een straal van 20 meter blijven worden ze met rust gelaten, dus er word niet steeds op gejaagt.
als ik op het land kom word ik door de andere paarden met rust gelaten en als er een ander te dicht in de buurt komt dan word er even door lester gedregen en is die ander meteen weer weg, wel is het grappig dat een van de paardjes duidelijk lester zijn maatje is terwijl dit paardje volgens mij wat lager in rangorde staat, deze mag zelfs bij mij komen en van mij een knuffel krijgen, maar als ik lester zijn halster om heb gedaan dan gaan letser zijn oren even naar achter en is die ander weer weg.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:43

(hey ing :D)
De mijne is ook de baas in de kudde.
Het wordt niet getolereerd als er een ander in mijn buurt komt. Eigenlijk proberen ze het ook nooit, maar mocht het voorkomen, wordt deze acuut weggejaagd.
Ik haal wel eens een ander paard uit onze paddock, er is een deel wat snachts op stal gaat. Dit gaat niet zonder slag of stoot.
Zodra ze in de gaten heeft, dat ik een ander paard vastpak om op stal te zetten, jaagt ze hem weg.

Denk dat het gewoon een soort opeisen van de aandacht is. Als ik soms een stalgenootje les geef in de bak en dan hard praat, hoort mijn paard het op de paddock en hoor ik haar met haar been ongeduldig tegen de deur aan slaan.
Mijn mens moet mij aandacht geven, zo denk ik dat het in ieder geval bij die van mij zit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:10

@Def: waarom is jou paard de baas in de kudde als hij paarden bij jouw wegjaagd?
(het enige wat ik daarbij kan bedenken is dat hij jou als gevaar ziet, want dat is de enige reden van de leider om paarden ergens weg te jagen)

ik ken een leidende merrie, bij mn oom.
en ik kon het gewoon niet goed met haar vinden.
als ik dan met de andere paarden aan de gang ging, ging zij ergens anders staan(heeeeel ver weg)
dit was wel na een partijtje dreigen en ruzie maken de eerste keer, maar daarna wisten we allebei onze plek.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:56

@siskeh, natuurlijk ziet mijn paard mij niet als een gevaar. Ze komt iedere dag vrolijk naar mij toelopen en we werken altijd goed samen (op een ruzietje na :D).

Iedere gek die je in onze wei zal plaatsen, zal je binnen 10 minuten kunnen vertellen dat mijn paard de absolute leider van de kudde is. Ze is daar zeer duidelijk in. En niet alleen omdat ze paarden bij mij wegjaagd.
Ieder paard in onze kudde weet zeer duidelijk zijn plek en die van mij staat (helaas vind ik soms) bovenaan. Zij bepaald wat er gebeurd.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:11

Leuk topic.

Ik heb 2 maanden geleden mijn 2jarige welsh bij een groepje van andere gezet (1 moeder met veulen, en 2 jaarlingen)

Toen ik haar losliet gaf ze meteen een showtje weg, heel grappig omdat ik had gelezen dat ze op die manier ook bepalen welke plaats zij krijgt in de kudde. Dat duurde ongeveer 20 minuten. Constant liepen de andere achter haar aan te draven/galopperen. Na de 20 minuten gingen ze wat op onderzoek uit naar haar, maar steeds vlogen ze dan met zn allen weer weg. Ik wist meteen dat ze opgenomen werd in de groep. Mijn welsh kan een tikkeltje dominant zijn, maar ze is vooral wat druk waardoor ze soms over je heen wil lopen. Maar ik heb thuis heel veel grondwerk met haar gedaan, wat erg goed heeft geholpen.

Na een week ging ik kijken hoe het erbij stond, ik floot en ze kwam kei hard aangegaloppeerd, was zo gaaf! Maar toen kwam de rest toch ook maar even kijken, dus ik deed een stapje terug om te kijken of zij weggejaagd zou worden. En jahoor, de 'moeder' joeg haar weg en 1 (redelijk dominante) jaarling ook.

Vorige week ben ik met een paar man gaan kijken, die wouden haar even zien. Nu stonden wij aan de andere kant van de wei, waar nooit mensen komen. Dus de mannen begonnen te roepen, ik hield me eigen stil en liet me niet veel zien.

De moeder kwam als eerst aangelopen, hield wel afstand want ze kenden ze mannen niet. Daarna volgde de ene dominante jaarling en daarnaast mijn pony.(en daarachter stonden ergens de andere jaarling en het veulen van de merrie).

Ben ergens wel blij dat de mijne in het midden staat, dan houdt hij toch een beetje karakter, omdat hij weer boven 2 andere staat, maar is hij niet helemaal baas omdat hij zelf onder 2 andere staat.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:19

@Def: oke, dat is duidelijker, want alleen van wegjagen bij de baas is namelijk maar een heel klein gedeelte van dominantie...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:38

de dames uit "onze" kudde, mogen van mijn merrie allemaal bij me komen, totdat zij bij me is. Ik word eigenlijk altijd door 3 anderen begroet, stuur ze weg, loop naar mijn pony en samen lopen we dan verder. Vanaf het moment dat ik bij haar ben, stuurt ze de anderen weg.

haar positie is op moment wat onduidelijk, ze had schijnbaar de tweede rang, maar is momenteel goed aan de knok met een nieuwe dame die zich ook niet makkelijk laat kennen. (helaas heeft mijn pony al wat aardige schaafplekken opgelopen tussen de benen, waarop de pensionhoudster zegt; ja, ze begint toch zelf...waar ik dan hard om moet lachen, omdat dit zo'n menselijke reactie is.). Ik zie wel dat ze moet knokken voor haar positie omdat ze altijd met wat aardige lichaamtaal tussen de groep doorbanjert; ze gebruikt niet simpel 1 oor, maar als ik haar de wei in zet, loopt ze met twee platte oren, zwiepend hoofd door de kudde naar achter. dan is alles weer ok. als ik dat zie dan vraag ik me ook wel weer af, of ze niet veel lager in rang staat, want dan zou ze dat gedrag toch niet nodig hebben????

Ze heeft wel bij een paar andere paarden sterk de behoefte om ze in bescherming te nemen(tenminste zoals ik het vertaal). bij mij alleen in extreme mate als ze samen met haar vriendinnetje in de paddoch sta en ik er dan bij kom. dan word het schopwerk naar haar maatje....Ik moet eerlijk zeggen dat ik van alles zie, maar nog niet alles kan verklaren.

De vraag van TS vind ik ook moeilijk om te beantwoorden. Vanuit menselijk oogpunt lijkt het jaloezie, maar dat is toch een begrip wat paarden niet zouden moeten kennen. ik vind het helemaal moeilijk omdat onze inmenging ook weer helemaal niet natuurlijk is. (zo hebben ze bij ons ruinen en merries apart gezet, vraag me niet waarom eigenlijk..)
wie heeft een geweldig onderzoek of boek wat over dit soort dingen meer duidelijkheid geeft?? Ik merk dat ik nog steeds moeilijk vindt om niet te vervallen in menselijke verklaringen voor dierlijk gedrag.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:47

@celticpony: over dat plekje in de kudde als er een nieuw paard inkomt, daarvan kan een kudde echt helemaal overhoop liggen.
en idd, het allerhoogste paard gaat niet vechten.
maar volgens mij doet de rest dat wel...

ik weet van een kudde als daar een nieuw paard inkomt zal de leider eerst bepalen of het paard in de kudde mag, en als dat mag zal deze vervolgens met de andere paarden de rangorde gaan bepalen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:54

ik weet dat het dan puinhoop kan zijn, sterker nog, het gedoe begon niet nadat nieuweling erin was, maar dat twee maanden later een merrie eruitging (bevallen en op andere wei met merrie). daarna is mijn pony herrie aan het maken is met deze (inmiddels alweer 3 maanden) nieuweling. want probeert de nieuweling door deze verandering te groeien want de mijne niet pikt??? hoe werkt dat nou precies...zo interessant!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:02

Ja vermenselijken moeten we mee oppassen. Maar ik vind het dus leuk om dit alles te observeren.

Nu staat Jippe aanstaande zaterdag pas 4 weken op deze stal. Zijn introductie ging gelijkmatig. Eerst op de paddock met zijn buurman, een heel relaxte ruin. De dag erna met diezelfde ruin op het voorstuk van de ruinengroep. Konden ze over het draad elkaar besnuffelen. De dag erna de groep in. 1 paard, een wat kleinere ruin, kwam meteen inspecteren, wilde een trap geven. Jippe trapte 1 keer van zich af en het was goed. Sindsdien staat hij in de kudde alsof hij er altijd al was.

Nu is de originele groep dus net opgesplitst in buitenblijvers en stalgangers. Er staat als het goed is nu 1 merrie bij de buitenblijvers en die wordt door alle buitenblijfruinen geaccepteerd. Zal zij dan automatisch de leidster zijn? Als enige merrie?

En wie weet dit: Als je als mens dus de kudde inkomt: Wordt je dan als eerste altijd door de leider begroet of is dit per kudde anders?

Ik merk dus wel elke keer dat andere paarden weggehouden worden. Jaloezie zal het niet zijn idd (vermenselijking). Maar wat het ook is (dominantie over de andere paarden, een bescherm-idee naar zijn mensenkudde/mensenleider), het geeft mij op zich een goed gevoel dat na de krappe 4 weken dat hij van mij is, de andere paarden al bij mij (en kinds) weg houdt terwijl hij mij in de wei/paddock dus keurig volgt, mijn persoonlijke ruimte niet inkomt en ik het idee heb dat hij mij momenteel leiderwaardig vindt voor zichzelf. Moet er nog even bij vermelden dat Jippe van geboorte af aan in een kudde opgegroeid is en ook altijd in een kudde/groep gestaan heeft.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:16

ik vind het ook altijd geweldig dat paarden de ruimte hebben gekregen om zich te ontwikkelen in kuddeverband(de mijne is geboren en getogen in kudde) . Ik vind paardjes die op mensen afstormen wel typisch. Zo te lezen gaat het dus met Jippe de goede kant op! maar zegt ook wat over jouw rol in deze denk ik. Hij weet waar jij staat in het verhaal. het grondwerk ligt daar vast aan ten grondslag.het fenomeen anders bij kidneren vind ik dan ook lastig, maar ook bijzonder. kinderen zijn in principe niet leiderwaardig; maar het respect wat ik sommige paarden zie hebben voor kleine kinderen. Zou dat dan te maken hebben met de lichaamstaal die wij op zo'n moment hebben. wegwezen als je ook maar iets te dicht in de buurt komt...hahahaha.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:34

Gister heeft onder mijn begeleiding en toeziend oog mijn zoon van 7 grondwerk met hem gedaan. DWZ uitnodigen bij hem te komen en los met hem wandelen. Ging echt super. Paard sjokte dus achter mijn zoon aan met zijn hoofd heel laag. Zoon stopt, hij stopt.

Eigenlijk alle paarden op stal hebben "iets" met onze zoon en veel ook met onze dochter van 4, maar die is nog erg jong. Maar onze zoon ja, die heeft "iets". Zo laat een chagrijn zich door hem aaien met de oortjes naar voren en liet een vrij eigenwijs paard zich zo door hem op stal zetten. (Papa liep vlak achter hem hoor, we zijn zuinig op onze kindjes). Maar die tweede was misschien wel overdonderd door Stefans houding (Jij moet naar stal? Dan breng ik jou naar stal. Punt) Nu is onze zoon ook super met geiten. Die gaan meteen naar hem toe en als je hem dan kwijt bent zit Stefan ergens op de grond met 3, 4 geiten tegen hem aan liggend...

Maar goed dat was effe off topic...

Vanmiddag weer naar stal. Jippe krijgt een vaccinatie. Dus ga weer eens lekker gedrag observeren in de kudde. Dus wie weet vanavond weer wat nieuws te melden.

Iemand vroeg om een boek... ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:39

Goed, korte observatie vaccinatie. Jippe stond te grazen, ik met DA en co-ass de wei in. Nader tot enkele meters en nodig hem uit. Paard komt naar me toe (en geen enkel ander paard). Even aan het touwtje gedaan, controle, naald erin, vacc, klaar (geen spiercel bewoog, DA zei: waren ze allemaal maar zo.... :D )

Paard weer los en wij lopen weg. En Ja hoor, Jippe loopt mee, heel rustig, hoofdje laag. Ineens merken we dat meneer de oren naar achteren doet en wegdraait. Ik vond het gek want normaal loopt ie mee tot het hek, dus we kijken om. Blijkt de andere friese ruin (die dus altijd wat met de oren naar achter loopt) achter ons aan gekomen te zijn en die werd dus even vakkundig (zonder slag of beet, maar met oren naar achteren) helemaal de andere kant op gejaagd (wegwezen jij! :Y) ) Zodra Jippe tevreden was over de afstand, draaide hij zich om, oortjes naar voren, drafje... en hij was weer bij ons. DA zei: Nou je kunt wel zien wie hier de baas is van die 2. Co-ass zei: Ja en hij komt ook meteen terug naar je toe he. Heb je hem al lang? IK: euh... nog geen 4 weken. Co-ass: Nou dan heb je d'r een hele goeie aan. Dat zit wel goed met jullie 2. Hahaha :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:46

haha, ja zijn leuke dingen.
er kwam trouwens iets bij mij op wat ik best raar vond: de dag dat ik hier nieuw op stal kwam waren de paarden net weer op het land gezet, dus een prima dag om een nieuw paard in te scharen, ik had mensen al gewaarschuuwd dat lester best dominant is en had net zoals andere mensen gedacht dat lester zich wel even zou laten zien, dus ik zet hem op het land en dacht nu komt het, nou er kwam dus helemaal niets, meneer loopt ontspannen de wei op, doet zijn hoofd naar beneden en gaat eten.
binnen en uur had hij al drie andere paarden om zich heen verzameld tewijl er niets was gebeurt (ik was mijn kast aan het inruimen dus ik heb niet alles gezien).
zo heeft hij een paar dagen met die andere drie paarden gelopen en de leidende merrie ook met een aantal paarden.
op een dag kwam ik op stal en waren de twee groepjes opeens samen gevoegd, en stond lester met de leidende merrie van een graspol te eten. :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:19

Was liefde op het eerste gezicht dus :)
Het heeft vaak ook te maken met merrie, ruin of hengst.
De leeftijd speelt ook mee en of een merrie op dat moment hengstig is.
Ook de wijze waarop dat paard de wei in komt, qua lichaamstaal, speelt mee.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:19

euhm en natuurlijk eten he :D
Als ze net op het land staan en gras hebben kan ik me er iets bij voorstellen dat dat het belangrijkst is, op dat moment :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:37

maar het is wel grappig dat er ogenschijnlijk niets is gebeurt, vanaf minuut een al niet.
en zijn houding (niets kan me schelen houding) dus ook al genoeg is om binnen een uur al drie aanhangers te hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:41

@barbar: ik kan dat gedrag prima verklaren :j
het komt bij de kudde die ik ken ook regelmatig voor.
lester geeft dan een voorbeeld, en het andere nieuwe paard moet dit dan volgen om ook in de kudde te mogen.
het komt ook wel voor dat het andere paard zijn hoofd niet omlaag doet, deze komt dan ook niet de kudde in.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:43

Ik heb hier nog even een vraagje over, ik verzorg een Tinker die onder een ander paard staat in de rangorde. Echter is hij vrij jaloers en reageert hij dit af op 2 andere (oudjes) in de wei. Is dit normaal gedrag?