deken in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paatie

deken in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:26

HOI,
mijn paard is een kruising tussen draver en kwpn, ze heeft niet echt een hele dikke vacht...
nou weet ik niet, zou ze in de winter met een warme winterdeken op de wei kunnen blijven staan?
mij lijkt het zo koud, maar nu hoorde ik weer van een ander dat een paard het gewoon lekker warm heeft mits hij een deken om heeft...
graag jullie mening!

Daantje1981

Re: deken in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:28

Ligt eraan wat je met het paard doet?

Ben je een wedstrijd ruiter, rij je recreatief, word hij geschoren??

Als hij niet geschoren word en je bent geen wedstrijd ruiter dan zou ik hem niet zo snel een deken omdoen. Paarden maken van nature een dikke vacht aan als de dagen korter worden en ze hebben het niet snel koud.
Als je een wedstrijdruiter bent en je paard is geschoren dan moet je wel een deken omdoen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:18

ik zou het gewoon even aankijken. laat je paard zo lang mogelijk zonder deken staat dattie voldoende vacht aanmaakt. en als je merkt dat ie t toch wel koud gaat krijgen kan je hem altijd nog een dekentje omdoen. maar je moet er wel goed omdenken qua poetsen enzo, dat je niet de hele vacht weg borstelt. want die heeft ie wel echt nodig.

miloujanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:25

Het ligt er natuurlijk aan wat je met je paard doet, fokken, berijden of andere mogelijkheden. Wat dat deken betreft ligt eraan hoe je paard zich voelt. Als je ziet dat hij zonder deken zich niet op zijn gemak voelt, zou ik eerder een deken om hem heenslaan, maar meestal zijn de wintervachten dik genoeg om de winter mee door te komen. Als jou paard een dunne wintervacht heeft, zou ik een dun dekentje kopen die dan prima is als goede temperatuur.

Hopelijk genoeg tips ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:20

als je niet scheert kun je ook prima je paard zonder deken buiten laten staan. ze maken zelf hun wintervacht aan. wel genoeg ruwvoer geven! door het verteren daarvan houdt een paard zich warm...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:34

als jij lekker wil rijden, adviseer ik wel een deken.. ik ben absoluut geen fan om een paard met dikke natte vacht terug te zetten.. Dan liever dekens om en een kortere vacht :j

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:03

Alledrie mijn paarden staan 24/7 buiten en ze zijn nog nooit ziek geweest(afkloppen).
Dus ik zeg ja.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:36

mijn paarden staan swinters gewoon zonder deken buiten alleen snachts binnen.
en ze komen niet dik in de wintervacht. en hebben het ook niet koud.
dit jaar krijgt er 1 voor het eerst een deken op omdat die nu hoger in de sport loopt.