Wie heeft er ook een jaarling tussen volwassenen lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Timmie2000

Wie heeft er ook een jaarling tussen volwassenen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:31

Mijn jaarling hengst staat tussen volwassen paarden, ik moet zeggen het gaat super de ruinen laten wel weten dat hij onder aan de ladder staat maar laten hem daarna ook weer met rust 1 ruin heeft hem onder zijn hoede genomen. Wie heeft er nog meer jonge dieren in een volwassen koppel lopen?

Wiepeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:04

Mijn haflingerjaarling loopt samen met een andere jaarlinghengst en een tweejarige hengst. Groot voordeel is dat hij al zijn energie kwijt kan want ze doen niets liever dan achter elkaar aanlopen en met elkaar vechten. Nadelen heb ik nog niet ervaren.

Veel mensen zeggen dat het beter is als je jonge hengsten bij oudere paarden zet, maar ik heb deze mogelijkheid niet. Ik heb wel twee oudere haflingerruinen (12 en 17) maar deze zijn allebei zeer dominant en mijn jaarling ook en dat zou volgens mij voor problemen gezorgd hebben.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:17

Wiepeke schreef:
Ik heb wel twee oudere haflingerruinen (12 en 17) maar deze zijn allebei zeer dominant en mijn jaarling ook en dat zou volgens mij voor problemen gezorgd hebben.

Juist daar is het goed voor: je jaarling eens tonen dat hij ook ondergeschikt moet kunnen zijn... Als hij dat nooit ondervonden heeft, kan het nog een leukerd worden om zelf de bovenhand op te halen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:20

Ik heb mijn jaarling (en nog twee veulens op dit moment) tussen de andere, volwassen paarden staan. Gaat prima. Zo wordt hij perfect opgevoed, zodat het later een leuk paard wordt.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:20

mijn jaarling loopt met nog 1 jaarling, 2 twenters en 1 3 jarige. de 3 jarige gaat waarschijnlijk binnenkort er bij weg. maar dat gaat allemaal prima!

volgend jaar komt ze dichter bij huis te staan en zal ze wel tussen 2 of 3 volwassenen staan.

Wiepeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:58

SuSEQ schreef:
Wiepeke schreef:
Ik heb wel twee oudere haflingerruinen (12 en 17) maar deze zijn allebei zeer dominant en mijn jaarling ook en dat zou volgens mij voor problemen gezorgd hebben.

Juist daar is het goed voor: je jaarling eens tonen dat hij ook ondergeschikt moet kunnen zijn... Als hij dat nooit ondervonden heeft, kan het nog een leukerd worden om zelf de bovenhand op te halen.

Ja ik weet dat er ook voordelen zijn, maar mijn twee oudere haflingers zijn op hun rust gesteld (liever lui als moe :D ) en bij hun in de wei zou mijn jaarling zijn energie niet kwijt geraken en dan denk ik dat ik ook problemen zou krijgen met hem. Bovendien zijn mijn beide haflingerruinen vierkant beslaan en mijn jaarling is wel stevig gebouwd maar ik neem dat risico liever niet.

Voorlopig is hij echt superbraaf, ik ben wel twee keer per week een uurtje bezig met hem (poetsen, wassen, hoefjes, wandelen,...) Hij kan zich de hele dag uitleven met zijn vriendjes maar dan verwacht ik ook van hem dat hij die twee uurtjes per week zijn manieren houdt. Ik denk niet dat ik echt problemen met hem ga krijgen. Dat kan natuurlijk later altijd maar zoals hij nu evolueert verwacht ik geen moeilijkheden. We zullen zien :D

Groetjes

Leo

Re: Wie heeft er ook een jaarling tussen volwassenen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:35

HA --> OPG

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:23

wij hebben ook een jaarling op stal die tussen zijn ouder zussen en zijn moeder loopt.

is juist een heel natuurlijke situatie. in het wild lopen de jongen paarden ook tussen de ouderen en worden ze mede opgevoed door tantes.

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:25

precies, kan toch prima, tenzij hij doordat het een hengstje is vervelend gaat worden.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:26

Mijn jaarling staat bij 5 volwassen paarden. Dat gaat echt super! Ze kan spelen met de ruinen en mijn merrie leert haar dingen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:31

bij ons op stal is een 1jarig ruintje mee gegaan in de ruinenwei. de dag dat ze met zijn allen de wei op gingen, was hij eerst bang, maar 1 van de ruinen (de leider) is erop af gerend en heeft m 'geadopteerd'. Hij joeg iedereen bij 'zijn' veulen weg.
Jaarling zelf was heel blij, die wijkte natuurlijk niet van zijn zijde. :D
Als het paard in kwestie de wei uit gaat, is er een andere ruin die dezelfde taak op zich neemt.
Nu is het rustiger, de jaarling is meer op zichzelf, maar heeft nauwelijks wondjes van beter, terwijl een ander paard, die ook voor het eerst de ruinenwei is in gegaan, wel soms een klap krijgt. De jaarling ligt denk ik wel onderaan de kudde.

Bijzonder, dat had ik nog nooit gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:37

Toen mijn jonge merrie jaarling was, heeft ze ook een tijdje in een volwassen kudde gelopen. Dat ging hartstikke goed, ze kon het met alle paarden goed vinden en er was altijd wel een paard dat in was voor een groom- of renpartijtje met haar. ;)

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:40

Mijn 1-jarige shet staat bij mijn 4 jarige, en bij nog 2 merrie's van rond de 9 en 6 jaar oud,
De shet wordt vaak wel even weggejaagt door de andere, maar het is ook een erg bijdehand shetje ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:41

bij ons op stal lopen ze ook gewoon tussen de kudde
zowel de shettie als bij de manege kudde
gaat super de kudde voed ze wel op en er zullen altijd paarden zijn die ze kleineren en beschermen, maar zo gaat het ook in het wild dus ik denk dat je er gewoon goed aan doet ;)

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:45

Ik heb ook 2 jaarlingen en we hebben geprobeerd om hun samen te zetten samen met een haflinger van iemand anders op stal maar dat ging helemaal fout....
Hij jaagde 1 van me jaarlingen dwars door de omheinig en liep een wond op van 25 a 30 centimer en veel hechtigen en een week op de kliniek en het is niet zeker of hij voor de 100% gaat herstellen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:48

Mijn jaarling kleine maat appaloosa staat op het moment samen met mijn 11-jarige Haflinger, gaat heel erg goed en ze zijn ook maatjes (heel uitzonderlijk voor mijn Haflinger trouwens).

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:05

Timmie2000 schreef:
Mijn jaarling hengst staat tussen volwassen paarden, ik moet zeggen het gaat super de ruinen laten wel weten dat hij onder aan de ladder staat maar laten hem daarna ook weer met rust 1 ruin heeft hem onder zijn hoede genomen. Wie heeft er nog meer jonge dieren in een volwassen koppel lopen?

Ik moet zeggen het gaat echt super er is 1 ruin die hem opgeeist heeft, en met de andere gaat het ook super ze liggen ook bij elkaar met slapen. Hiervoor heeft hij een aantal maanden met 2 jaarlingen gestaan wat ook super ging.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:25

Cynthia24 schreef:
Ik heb ook 2 jaarlingen en we hebben geprobeerd om hun samen te zetten samen met een haflinger van iemand anders op stal maar dat ging helemaal fout....
Hij jaagde 1 van me jaarlingen dwars door de omheinig en liep een wond op van 25 a 30 centimer en veel hechtigen en een week op de kliniek en het is niet zeker of hij voor de 100% gaat herstellen

Dat is niet zo mooi??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:19

Wij hebben een kudde op stal in de leeftijd van 2 tot 21 jaar en die van 2 plakt regelmatig aan eentje van 18.
Binnenkort wordt er (hopelijk in kudde verband) een veulentje geboren.
Mijn haf is al dikke maatjes met de zwangere dame en van anderen hoor ik al dat ie haar aan het beschermen is... :+: Dus dat gaat helemaal goed komen.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:47

Timmie2000 schreef:
Cynthia24 schreef:

Dat is niet zo mooi??

We blijven hopen......

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:48

Mijn jaarling stond tot voor kort samen me 2 volwassen paarden, nu is het er nog maar eentje.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:22

Toen mijn pony een jaarling was, stond hij met paarden van verschillende leeftijden. Oudere volwassen paarden en ook een jonkie van 3. Ging altijd prima. Ik ben heel erg voor gemengde kuddes. Dan hebben ze speelkameraardjes én opvoeding (want i.m.o. kunnen jonkies elkaar niet opvoeden).

Nu staat ze samen met een oude shet en dat gaat ook prima. :j

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:16

vorig jaar liep mijn jaarling bij een groep volwassen pony's en dat ging heel goed maar nu is die 2 jaar en hij is nu nog hengst dus hij kan nie meer bij de merries en die groep kan niet uitelkaar dus nu staat dat jonge beesie mt een ander ruintj in het land en daar speelt hij heel vaak mee ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:23

de haf hier op stal is nu net twee en staat nu een half jaar tussen een groepje van 7 tot 22 jarige dieren,
de eerste paar maanden met drie ijslander waarvan de jongste nu net vijf is
ze heeft er veel van geleerd moet ik zeggen :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:26

mijn fries heeft heel lang bij oudere merrie gestaan die zette hem niet op zn plek omdat er gewoonweg geen rangorde was.

nu staat er een jaarling bij hem ze spelen en doen maar hij zet dr ook op der plek als et em niet aanstaat