Voltige met een cap, andere helm of zonder hoofdbescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lidwien_Walf

Voltige met een cap, andere helm of zonder hoofdbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 14:32

Mijn zoon heeft onlangs voltige gedaan en vond dat helemaal fantastisch.

Bij het rijden in de les is een cap verplicht, bij voltigeren mag de cap niet op omdat die teveel in de weg zit.

Zijn er voltigeurs op Bokt! die ervaring hebben met het voltigeren met cap? Ik kan me voorstellen dat vooral het klepje aan de voorkant niet handig is.

Toch laat ik mijn kind liever niet zonder hoofdbescherming, zonder zadel en met losse handen op een galopperend paard zitten, Hij stuitert bij elke galopsprong nog 15 centimeter de lucht in.

Kunnen valhelmen zonder klepje voldoen?

Ik vind het een dilemma. Hij vindt het hartstikke leuk om te doen maar ik sta met het zweet in mijn handen aan de rand van de bak.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:33

Tja het is niet echt ' officieel' maar als jij er echt bezorgd over ben, dan kun je dat toch vragen aan degene die les geeft aan je zoon?

Dani

Re: Voltige met een cap, andere helm of zonder hoofdbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:14

Misschien een fietshelm? Die hebben niet zo'n klepje volgens mij..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:31

Als je een fietshelm wilt gebruiken goed oppassen dat je er eentje koopt die ook echt past en blijft zitten als je zoon 'vliegles' krijgt. Veel van die helmpjes zijn gewoon gammel qua pasvorm.
Als je toch wat wilt zou ik voor zo'n crosshelm gaan, die hebben geen klep maar beschermen wel goed.

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:31

Ik heb op wintersport snowboarders gezien met een helm. Zonder klepje en aanluitend op het hoofd zeg maar. Weet niet of dat dan wat is?

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:34

Ja die snowboard helmen zijn goed! Had er een voor mn vriend gekocht, zelf gepast en dat zit echt uitstekend! Blijft netjes zitten ook.
Snowboarders vliegen zelf natuurlijk ook soort van, als ze trucjes uithalen..

Ze zijn te koop bij de Perry. Ik had hem gekocht voor dacht ik 40 euro.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:36

Fietshelmen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:48

In de betere ruitersportwinkels zijn ook gewoon helmen te koop zonder klep oid. Dan heb je eigenlijk gewoon een eierdop op je kop ;) Ik heb geen idee voor wat voor tak van sport ze officieel bedoeld zijn, weet wel dat ze oerlelijk zijn maar geen klepje hebben ;)
Of misschien moet je eens kijken bij een westernshop? Ik meen (maar misschien heb ik dit wel helemaal verkeerd) dat hun ook een soort helmen hebben die je ín een hoed kan doen? Omdat veel westernruiters een hoed op willen maar wel goed beschermd willen zijn?

Kijk 's op www.westernstore.nl ?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:49

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:43

voor het crossen zijn er ook speciale caps zonder klepje :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:45

Inderdaad wat loulou zegt. Kijk maar eens op eventingshop.nl of canter-equiment.nl

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:46

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:35

een cap zonder klepje zal zeker voldoen.
en dat zit sowieso niet in de weg.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:27

Afbeelding
Dit lijkt me nou niet echt in de weg zitten.. en mooier dan de standaart cross helmen. Maar kan me voorstellen dat de cap met wedstrijden af moet voor de mooi.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:07

Ik heb ook aan voltige gedaan en wij moesten met cap omdat dat verplicht was op de manege.
Persoonlijk vond ik het heeeeeel vervelend, dat klepje zit echt in de weg, zeker met de moeilijke oefeningen.
Daarnaast is het ook heel gevaarlijk, als je op je gezicht valt breekt meestal de klep af, wat nogal eens resulteert in blauwe en/of gebroken neus of erger!
Zo'n jockeyhelm zonder klep kan dan wel uitkomst bieden, maar echt fijn zit het toch niet naar mijn mening.

Overigens, als je kind je lief is doe je het geen fietshelm op met paardrijden!!

Daarnaast is het natuurlijk ieder voor zich maar ik zou me niet TE druk maken, dat galopritme hebben ze vrij snel door, en dan is dat gestuiter ook snel weg ;)

Voltige is trouwens een prima sport voor kinderen, ze worden er een stuk zelfverzekerder van en gaan meer in balans zitten, wat ook weer een positieve uitwerking heeft op het gewone rijden :j

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:14

Feetje schreef:
Daarnaast is het natuurlijk ieder voor zich maar ik zou me niet TE druk maken, dat galopritme hebben ze vrij snel door, en dan is dat gestuiter ook snel weg ;)

Ben het toch wel met de TS eens hoor..... Zelfs voor een B-proefje dressuur is een cap verplicht (en terecht). Dan is het toch op zijn zachtst gezegd vreemd dat voltigeren zonder cap mag of zelfs moet onder de vlag van de KNHS?

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:24

Voltige MET cap kan ook heel gevaarlijk zijn. Je doet toch andere dingen op je paard dan tijdens een B proefje (als t goed is :)) )

Met turnen heb je ook geen valhelm op en daarmee kun je ook vies hard vallen als t mis gaat.

Maargoed, dat is ieder voor zich.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:07

wat is er volgens jou dan gevaarlijk aan voltige met cap?

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:26

Oa. de klep eraan.
Daarnaast er zijn ook bepaalde oefeningen waarbij je bijv. langs het paard af hangt met je hoofd, je kunt met de bandjes van je cap aan de voltigesingel blijven hangen.
Je bent vaak met meerdere personen te paard waardoor er weleens een armd/voet/buts tegenaan komt en de cap verschuift.
Als je valt kan de cap ook heel raar gaan schuiven, zelfs als het een goed passende cap is.

Voltige is nu eenmaal niet te vergelijken met "gewoon" paardrijden

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:58

Ik ben het met Feetje eens. Vroeger werd er ook heel makkelijk gedaan over paardrijden zonder cap en met hoedje op wedstrijden. Dit is allemaal veranderd omdat er relatief veel ongelukken met hoofdletsel zijn geweest, waardoor de regels zijn aangescherpt. Ik heb vroeger ook veel aan voltige gedaan, maar kan mij niet herrineren dat er een (ernstig) ongeluk is geweest in de afgelopen X aantal jaren.

Je kan dus zeggen (naar het verleden kijkend) dat voltige een minder risicovolle sport is dan springen / dressuur / eventing / mennen.

Daarbij zijn de meeste voltigepaarden niet te vergelijken qua karakter met het gros van de rijpaarden, is het paard tijdens de voltige bijgezet en de longeur heeft het paard vast. Ik weet het, garanties zijn het niet, maar als je de cijfers bekijkt gebeuren er veel minder ongelukken met voltige.

Maar TS: de klep is het grootste probleem, dus een crosshelm zou kunnen. Kan je niet overleggen met de vereniging, wat zij van het hoofddeksel vinden?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:33

Ik heb ongeveer 6 jaar voltige gedaan.
Altijd zonder cap.
Het is namelijk ook zo dat het niet vaak gebeurt dat er iemand op zijn hoofd valt.
Als je een cap aanhebt is je hoofd natuurlijk wel veilig.
Maar je ziet niet veel door het klepje,
waardoor je nog sneller valt.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:32

Bedankt voor de reacties. Ik vind het ook nogal tegenstrijdig dat een cap bij het rijden de meeste verenigingen verplicht is en bij voltige verboden.

Het argument dat de bandjes van de cap aan de singel kunnen blijven hangen vind ik een sterke. De kinderen hangen idd nog al eens met hun hoofd langs de schouder naar beneden.

Een argument dat ik van de club kreeg was dat een helm met een harde buitenkant gemakkelijk letsel bij mede-voltigeurs geeft: de drager merkt niet dat hij tegen het gebit van de ander botst en knalt er harder in en een haardos is altijd zachter dan een kunstofhelm. Dat maakt het gebruik van cross en snowboard helmen dan weer lastig.

Ik heb nog op google gezocht maar er bestaat wel hoofdbescherming met een zachte buitenkant en deze wilde ik jullie niet onthouden:

http://www.plument.com/

Enig toch? :wow:

"Love to wear" , volgens de fabrikant.

Ach, ondertussen zit hij al veel beter in de galop. Het voltigeren doet hem echt goed, hij gaat er beter van zitten en hij zit met meer flair op zijn pony.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:57

Oohwja, de cap van iemand anders in je gezicht doet inderdaad best pijn. :))
Heb er wel eens een donkerblauw jukbeen aan overgehouden.

Die zachte helmen, hihi :D