Alleen buitenrijden....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zoraspastie

Alleen buitenrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:45

Ik heb een mooie merrie en ze heet zora . Ze heeft nergens bang van behalve wind dan,, Maar nu wil ze niet meer alleen wandelen. Ik denk dat het is omdat ik vroeger altijd met een vriendin ging gaan wandelen maar nu is ze van wei verandert en zou ik graag alleen wandelen maar het lukt niet ze springt altijd met haar voorpoten en draait zich, het lukt ook niet als er iemand naast haar loopt. Hoe los ik dit op ?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-06-09 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:10

Ik herken heel goed je probleem. Mijn paard heeft dit een jaar lang gedaan. Ik kon nergens meer heen en zat vast op stal. Dit is denk ik een questie van respect. Ik weet niet precies hoe lang je je paard hebt maar het kan heel goed zijn dat ze in de uitprobeerfase is. Om dit probleem op te lossen heb je waarschijnlijk veel geduld nodig. Misschien is het handig om eerst op het erf grondoefeningen te doen. Als dit goed gaat neem je haar mee de weg op.. Je moet zorgen dat je altijd naast haar blijft lopen. Als jij sneller loopt moet zij jou tempo volgen. Jij moet de baas zijn en zij moet respect hebben en dus volgen. Eenmaal op de weg is het handig om tempo overgangen te maken. Soms laten stil staan dus en soms weer laten draven. Zorgen dat ze de aandacht bij jou houd en op je let. Zo heeft ze ook minder tijd om kattekwaad uit te halen. Ik weet niet precies wat het probleem is omdat je het niet heel duidelijk beschrijft. Maar misschien als ze gaat trillen ofzo is er iets op de weg gebeurt waar ze nu bang voor is. Dan is het handig om eerst dit probleem aan te pakken en haar dan de weg mee op te nemen. het belangrijkste is dus eerst om er achter te komen waarom ze niet gaat. Als het zoals jij zegt komt doordat ze altijd met een ander paard ging, is ze misschien heel onzeker en wilt ze niet alleen. Dan moet jij zorgen dat jij de leider bent en haar aanmoedigen(hier kan veel tijd overheen gaan) maar tijd word beloond. Het heeft denk ik geen zin om haar te gaan slaan ofzo, dit heb ik ook geprobeerd bij mijn paard maar dat werkt juist aferechts... Wat bij mijn paard heel erg hielp is gewoon 100 uit praten tegen je paard.(je loopt dan wel een beetje voor paal voor de voorbijgangers :Y) ) dan leert ze op je stem te vertrouwen...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

In iedergeval heel veel succes.

wolf359

Re: Alleen wandelen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 03:20

Ik heb het idee dat TS uit belgie komt, en dat het dus niet gaat om er naast te lopen maar gewoon om het rijden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:30

wolf359 schreef:
Ik heb het idee dat TS uit belgie komt, en dat het dus niet gaat om er naast te lopen maar gewoon om het rijden.

Dat idee heb ik ook; Dat houdt in dat je 'Wandelen' moet vertalen in 'Buitenrijden'.

Vraag iemand met een oude wijze (merrie) die dit soort grappen niet uit haalt mee te gaan naar buiten. Dan wordt jouw paardje snel rustiger. Ik weet niet; je vermeldt het niet hoe jong je paardje nog is, maar sommigen hebben te veel te zien dat ze niet ook nog de 'ógen van de kudde' kunnen zijn. Daar zijn ze veel te druk mee bezig!
Gaaf het eerst de kans gewoon mee te lopen met een ander paard, dat is al stressvol genoeg.

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:52

Had ik eerst ook met mijn verzorg pony, gewoon elke dag alleen met haar op pad gaan en door haar angst heen laten gaan,
ze zien vanzelf wel dat het niet eng is als ze het gewent zijn, mijn verzorg pony schrikt nu nergens meer van.

zoraspastie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:11

uhm ze is 10 en is voledig verkeersmak
dat van dat respect is wel waar ben nu met grondwerk bezig en mijn houding (lukt al tamelijk vlot)
met wandelen bedoelde ik buitenrijden,, srry
ze heeft ook snel stress van als ik opstap eigenlijk..

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:56

het is dus eigenlijk niet alleen een probleem met buitenrijden/wandelen, maar dus al een probleem ook met het gewone rijden.

ja dan is het goed om eerst goed met haar aan de gang te gaan, om haar respect voor jou bij te brengen. en haar te leren jou te vertrouwen

en jij hoeft je niet te verontschuldigen over het verschil van wandelen en buitenrijden, het is maar net wat je geleerd hebt op school. mensen moeten gewoon wat beter lezen, wat er bedoeld wordt. maar waarom noemen jullie het eigenlijk wandelen?

zoraspastie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 18:13

wolf359 schreef:
het is dus eigenlijk niet alleen een probleem met buitenrijden/wandelen, maar dus al een probleem ook met het gewone rijden.

ja dan is het goed om eerst goed met haar aan de gang te gaan, om haar respect voor jou bij te brengen. en haar te leren jou te vertrouwen

en jij hoeft je niet te verontschuldigen over het verschil van wandelen en buitenrijden, het is maar net wat je geleerd hebt op school. mensen moeten gewoon wat beter lezen, wat er bedoeld wordt. maar waarom noemen jullie het eigenlijk wandelen?

omdat het meestal gewoon stappen op straat is ,, niet draven of zoiets , doen we wel.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:41

even een stipje

Aurora3

Re: Alleen buitenrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:34

Ik zie dat je zelf ook nog niet zo heel oud bent. Helemaal alleen naar buiten lijkt me dan ook niet zo verstandig. Dat vind ik voor volwassenen ook niet verstandig, maar ik wil je er in elk geval toch even op wijzen.

Heb je les met je paard/pony?? Als je les hebt zou ik dit probleem samen met je instructrice aanpakken.

Mijn idee zou zijn om je paard eerst in de bak te rijden. Je schrijft dat ze al stress heeft als je opstapt. Dus zadel haar op je gemak op en poets haar lekker. Ga vervolgens lekker rijden in de bak totdat ze ontspannen is en helemaal op jouw gericht is.
Verander vervolgens niets, en stap de bak uit. Teugels dus gewoon even lang houden als tijdens het rijden, niet anders gaan zitten en goed opletten dat je zelf niet gespannen bent.

Stap een tijdje op en neer tussen de bak en de straat totdat ze ontspannen is en stap dan af.

De volgende keer doe je dit weer en dan ga je net een klein stukje verder.

In principe is het natuurlijk ideaal om de eerste keer dat je naar buiten gaat met een ervaren paard samen te gaan, maar uit jouw verhaal begrijp ik dat je vroeger altijd met een ander paard naar buiten ging en dat je paard dan wel braaf is.

Als volgende stap na het rijden samen met een ander paard zou je kunnen rijden samen met een fietser of wandelaar/hardloper. Na een paar keer zal je paard die dan ook als soort van kuddegenoot gaan zien en het voordeel is dat er altijd iemand bij is voor het geval er iets gebeurt.

Probeer zo dus steeds een stapje verder te gaan. Zorg ervoor dat jij bepaalt wat er gebeurt en nooit je paard. Jij bepaalt het tempo en jij bepaalt waar jullie heen gaan. Zoek in het begin zeker geen enge dingen op. En zorg er altijd voor dat je eindigt met een ontspannen paard. Als je het echt niet meer opgelost krijgt, ga dan terug naar de bak en rijdt weer net zo lang tot ze ontspannen is en je haar goed onder controle hebt. Daarna probeer je het opnieuw.