Bang voor pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Aranka

Bang voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 13:52

Ik vind het nog steeds wat eng om het land in te gaan bij mijn pony's. En ik vind het helemaal eng om een weiland of bak in te gaan waar allemaal paarden in staan. Ik durf ook niet alleen mn pony uit het land te halen. Ik ben nu al 16 en vroeger had ik daar veel minder last van. Waardoor zou dat komen en wat kan ik daar aan doen?
Zijn er hier nog meer mensen die daar ook last van hebben of hebben gehad?

santaju

Re: Bang voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:02

Waar ben je dan precies bang voor? Ben je dan ook angstig als jouw pony alleen staat? Of is het de kudde in zn geheel? Want als het de kudde is dan zou je kunnen oefenen door te beginnen je angst te overwinnen met een kudde van bijvoorbeeld 3 paarden en zo langzaam op te bouwen... Misschien ook slim om je meer te verdiepen in het gedrag van paarden.

_Aranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:23

Ik heb 3 pony's, 2 daarvan, als die 2 alleen in het land zouden staan zou ik zo het land in lopen. Maar die andere pony niet. Die is heel lief, maar nieuwsgierig en komt dan naar je toe lopen, en vooral als ze op me af zou komen draven zou ik het heel eng vinden.
Ik ben dan bang dat ze me omver gaat lopen, terwijl ik weet dat ze dat heus niet zal doen. Toch denk ik dat steeds. Dat heeft die pony dan ook wel door.

En in een kudde ben ik bang dat ze ik per ongeluk een trap van een paard krijg.

Damiiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:57

Het klinkt als een vriendelijke, Nieuwsgierige pony.
Ik denk niet dat ze/hij je veel kwaad doet.
Misschien kun je een band opbouwen ?
Of jullie band sterker maken?
Dan ben je niet meer zo snel bang, Omdat je hem dan vertrouwt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:10

Ik kan me voorstellen dat je dit hebt, wij hebben een Tinker die in galop op je af komt en dan heel dicht voor je stopt of, nog enger, langs je heen scheurt!

Kun je niet een zweepje meenemen om haar op afstand te houden? Werkt bij die Tinker ook...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:03

Een zweepje meenemen is een optie, maar het dier doet niets fout en komt alleen nieuwschierig aanlopen, dus ik vind die methode hier niet bij passen!

Je moet inderdaad proberen een betere band met de pony te krijgen misschien helpt dat, en probeer boven je angst te staan! Het is heel moeilijk maar ook dat kan helpen dat je uiteindelijk niet meer bang bent omdat je gewoon echt helemaal zeker van die pony bent :)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:09

Ik heb het ook niet zo op het door een druk bewoond weiland lopen,
maar ik zorg gewoon dat ik bij alle billen vandaan blijf. Ik ga er niet vanuit dat ik zomaar een trap krijg.
Zorg in een weiland gewoon dat je ze op een manier benadert dat ze je zien aankomen,
dan hoef je ook geen verrassingsaanval te verwachten.
Op een manege waar ik ooit gereden heb kwam er altijd een paard aanstormen zodra je de weide binnen liep,
dat was gerust angstaanjagend te noemen.
Niemand wilde zich laten wegjagen, dus iedereen die de weide binnen liep maakte zich gewoon groot:
armen in de lucht, iets weider staan, en 'hoo' roepen.
Dan stopte hij vlak voor je neus, maargoed. Je stond nog.
En anders neem je een zweepje mee, of een halster. Dan kan je 'm even met het halster aantikken,
als hij voor jouw gevoel te snel te dichtbij komt.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:19

heidiLOVER schreef:
Een zweepje meenemen is een optie, maar het dier doet niets fout en komt alleen nieuwschierig aanlopen, dus ik vind die methode hier niet bij passen!

- Zou echt geen zweepje meenemen, zou erg zonde zijn voor jou en de pony als de relatie verslechterd omdat hij misschien bang is van het zweepje. Dan zijn jullie beide bang..

- Probeer iemand mee te nemen die wat minder bang is. Als je een paar keer met diegene bent meegelopen en je ervaart dat de pony niets doet ben je misschien wat vertrouwder.

- Wacht bij het hek tot de pony bij je is. Dan kan ze ook niet op je af komen want ze is al bij je.

- Probeer zoveel mogelijk een relatie op te bouwen met de pony denk dat het dan in ieder geval thuis bij je eigen pony's beter word.

Succes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:54

Ik denk dat de beste optie is om je echt te verdiepen in het gedrag van paarden. Als je precies weet wat ze doen, waarom en wanneer, gedrag kunt aflezen ed. dan kun je er beter mee omgaan. Er zijn veel goede boeken hierover, dus wandel eens de bieb in en neem een stapel mee.

Dwing jezelf niet tot dingen te doen waar je bang voor bent, maar bouw het stapje voor stapje op. Ga zo ver als je durft, blijf evt bij het hek, zodat je de wei uit kunt (geeft een veiliger gevoel) en iets meenemen is geen slecht idee. Misschien geen zweep, maar bv een touw. Niet om de pony weg te jagen als hij komt, maar voor je eigen gevoel van veiligheid, dat je paarden kunt wegjagen als je dat zou willen (bv als ze ruzie maken bij jou in de buurt. Dan mag je ze best wegjagen dmv zwaaien met het touw)

Verder kan grondwerk ook helpen, vooral als het uiteindelijk wordt uitgebouwd tot werken met een vrij lopend paard (wel opbouwen,dus liefst eerst aan de lijn)
Daarvan leer je zelf de signalen die nodig zijn om je paard te sturen en ze te gebruiken en je ziet de reacties van het paard. Dezelfde signalen kun je ook in de wei gebruiken

Verder hoef je je nergens voor te schamen en jezelf gewoon serieus nemen. Veel leren over paardengedrag en je eigen invloed daarop is een goede hulp omdat juist onzekerheid over alles angst opwekt.
En laat je nergens toe dwingen. Neem de tijd.

Overigens... in een grote wei met veel onbekende paarden stap ik ook niet zomaar naar binnen. En als het nodig is, dan zorg ik ook dat ik in de buurt van omheining blijf en een touw bij mij heb. Vreemde paarden laat ik niet meteen in mijn ruimte komen.
Ik kijk eerst hoe ze zijn. Niet ieder paard heeft respekt voor mensen

Verder is het een stap in de goede richting dat je toegeeft dat je bang bent, want alleen daardoor kun je eraan gaan werken.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:00

Ik heb er ook last van gehad. Nu loop ik zo elk land in. Je kan altijd een halstertouw meenemen, als er echt iets gebeurd kan je ermee zwaaien als je snapt wat ik bedoel. Lijkt mij ook een goede om je te verdiepen in het gedrag van paarden. Of jezelf afvragen: waarom zouden ze iets doen? Succes!

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:42

Als je inderdaad even met je armen zwaait of met een touw is al voldoende, daar schrikken ze meestal wel van. En je hoeft er niet vanuit te gaan dat ze je iets doen. Ze zijn nieuwsgierig en wil even weten wat je komt doen en of je iets je iets lekkers bij je hebt. Je moet duidelijk aangeven dat ze niet in jou space mogen stappen zonder jou toestemming en aanmoediging. Als je niet wilt dat ze in jou cirkel stappen moet je dat duidelijk maken door even met je armen te zwaaien en 'ho' te roepen als je pony dan stopt, stap je in zijn cirkel om hem te aaien als je dat wilt en anders moet ie gewoon uit je cirkel blijven. Je groot maken schouders naar achter, het gaat ook een beetje om wat je uitstraalt. Het in ieder geval niet uit de weg gaan en door het te doen en elke keer dat het goed gaat is een positieve ervaring en daardoor krijg je steeds meer vertrouwen. Succes!!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:29

je hebt een fantastische pony!! hij komt naar je toe, en hij loopt je niet omver, ondanks je angst. hij maakt geen misbruik van de situatie, dus hij heeft een heel goed karakter. Als hij komt, blijf je gewoon staan. nooit achteruit weggaan van een paard, want dan geef eigenlijk aan dat hij de leider is. Als je bang bent voor stampen, laat op tijd merken dat je er bent. zodat ze niet ineens verschieten. anders zouden ze wel eens kunnen trappen, uit reflex. als je zelf heel rustig bent, gaan ze niks doen hoor. paarden zijn niet agressief. Ik zou af en toe eens in de wei gaan zitten met een boek, of hen observeren. dan zul je zien dat het goed meevalt. soms kunnen ze onder elkaar wel eens badderen, maar daar is altijd een reden voor :P

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:10

Bedenk eerst de reden waarom je bang bent, en waarvoor precies ;)
Zo is het makkelijker om een oplossing te vinden.

justlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:33

zelf heb ik er geen last van en ik heb niks toe te voegen aan deze tips.
ik hoop dat je er snel vanaf komt want het lijkt me heel iritant om daar bang voor te zijn.