Irritant gedrag in weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Irritant gedrag in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 11:31

Hallo,
Mijn pony Turbo is dus 6 jaar.
Nou liep ik laatst de wei en hij kwam me in draf achterna met zijn oren in zijn nek,
dus ik heb hem even op zijn lazer gegeven zodat hij weet dat hij dat niet mag.
Heb ik het juiste gedaan??
Wat zouden jullie doen?
Groetjes

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:47

Ja dat heb je goed gedaan hoor.
Als ik in de wei bezig ben (bv. mest ruimen) en er komt een paard met zijn oren in de nek op me af of komt opdringerig bij me staan stuur ik ze ook streng weg.
Als ze niet luisteren krijgen ze de bladhark tegen de kont :D . Ze moeten respect hebben.
Als ze zich zo gedragen naar een dominante kuddegenoot krijgen ze er ook van langs hoor.

Bon_charmeur

Re: Irritant gedrag in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:51

jah ik had hetzelde gedaan.Die van mij wil echt de baas zijn van de merrie's maar er staat ook een ruin in. En die was de baas, en de mijne zijn er nieuw bij gekomen. en maar vechten om die kudde!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:10

Oke ik hem uit reactie een klap op z'n kont gegeven.Ik dacht bij mijn eigen bekijk het met je achterlijk gedoe.
Dat heeft hij nu al 1,5 jaar niet meer gedaan.Nu begint hij er weer mee.De dierenarts zei dat hij gewoon gek wordt van de jeuk.
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 01-06-09 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:13

Ja maar hij kwam toch met de oren in de nek op je af?
Als hij agressief wordt door de jeuk heeft hij wel enorm veel last.
Wordt er al iets aan de jeuk gedaan?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:45

Ja hij heeft sinds gister zijn eczeemdeken weer op.
Hij is merkbaar weer rustiger.Hij stond te slapen tijdens het poetsen en masseren van zijn nek en staart.
We hebben zijn stal beschermd zodat hij niet kan schuren in de wei heeft hij een speciale schuurplek.
Maar die gebruikt hij niet.
Hij bijt! met zijn mond zijn eigen staart open en krabt met zijn achterhoef zijn voorhoofd en maantop helemaal open grrrr:@.
Groetjes

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:09

wij hebben ook een paard op stal met exzeem. tegen het schuren kun je een bezem aan de muur doen ,
dit helpt tegen schuurplekken en toch gaat de jeuk weg.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 13:13

Ja dat hebben we nu dus ook alleen hij gebruikt hem niet

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:45

Wij hebben bij ons in de wei een behoorlijke rangorde. Er staan 2 oudjes, en mijn verzorgpaard is daar de baas over. Echter staat er nog een paard boven hem in rangorde. Uit pure nijd reagaart hij dit af op de 2 oudjes.... Valt hier iets aan te doen?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:55

voor eczeemdeken is het nu al vrij laat, de mugjes hebben zich al genesteld. ik zou hem helemaal wassen met een zeepvrije shampoo, hem op de ergste plaatsen insmeren met verzorgende etherische oliën, en dan zijn deken terug opleggen. je gaat hem ook nog geregeld moeten insmeren, vermits het zo fel is dat hij agressief wordt. kan er wel inkomen hoor, ik word ook soms raastig van jeuk van muggen, moet niet vragen hoe het met hem is, ocharme.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:58

denise04 schreef:
Wij hebben bij ons in de wei een behoorlijke rangorde. Er staan 2 oudjes, en mijn verzorgpaard is daar de baas over. Echter staat er nog een paard boven hem in rangorde. Uit pure nijd reagaart hij dit af op de 2 oudjes.... Valt hier iets aan te doen?

jij denkt dat je paard nijdig is omdat hij niet de hoogste in de rangorde is? en dit uitwerkt op de 2 laagsten? ik denk niet dat paarden zo rationeel kunnen denken, dit is puur mensengedachten overbrengen op een paard. hij houdt de oudjes gewoon in het gareel. hij zal een paard zijn met een lage tolerantie die niks verdraagt dat niet strekt met zijn goesting. kan je weinig tegen doen, behalve als dit gedrag constant is,en ook in zijn algemene omgang. dan heeft hij toch wel een mentale onbalans, en kan je dit rechttrekken door bachbloesems. want voor hem is dit ook uitputtend: constant alles willen controleren zoals hij het wilt, omdat hij niet anders weet in zijn gedachten. mentaal zeer zwaar voor hem...