met 3 jarige 1ste x het bos in, TIPS zeer welkom!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

met 3 jarige 1ste x het bos in, TIPS zeer welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:31

heb dus een 3 jarige die nu ongeveer 6 weken onder het zadel loopt. nou wil ik graag met haar het bos in. we hoeven maar een heel klein stukje langs de weg dan zijn we al in het bos.
op de stal waar ze staat zijn wel meer mensen die regelmatig op buitenrit gaan. dus ik zou zo een x mee kunnen.
maar ik hoor om mij heen allerlei tegenstrijdige verhalen. want ik wil ook graag een x alleen weg, en het schijnt dat als je eerst met andere paarden meegaat dat ze dan niet meer alleen weg zou willen.
nou vraag ik mij af wat nu de beste manier is, eerst aan de hand alleen een stukje weggaan, of er direct op en dan iemand mee op de fiets??

wie heeft er goede tips voor mij??

Anoniem

Re: met 3 jarige 1ste x het bos in, TIPS zeer welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:36

Zelf ga ik met jonge paarden altijd de eerste keer alleen. Dit om idd te voorkomen dat ze niet meer willen omdat ze gewend zijn aan een ander paard.

Doe dit op je gemak. Ga rustig die kant op en als hij het eng op spannend vind, neem dan je tijd. Normaal ben ik niet zo van het afstappen en ernaast lopen maar mocht hij nou echt bangig worden halverwege (dit hebben veel jonge paarden), stap dan rustig af, ga als leider voor hem lopen en wanneer hij weer rustig wordt, stap er dan weer op. Dit moet je niet bij elk wissewasje doen want anders zul je er in de toekomst te vaak af moeten.

Maar vooral, neem je tijd.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:39

ik liep eerst aan de hand een heel stuk het bos in, tot dat ze daar niet meer van op keek. Daarna aan de hand het eerste stuk, en dan opstappen en een klein stukje verder stappen. zo rustig uit bouwen. Als je merkt dat ze braaf is, dan kun je zo proberen op te stappen en weg te rijden. Maar hou het in het begin kort. (half uurtje is lang genoeg) als je alleen gaat.
Verder heb ik nooit een probleem gemerkt als je met een groep op alleen gaat. Met meerdere paarden liep ze juist harder (haantje de voorste idee) Dus denk dat het totaal afhankelijk is van wat je paard zelf aangeeft!]
Hoe is ze in de bak?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 11:35

danamuts, ik heb nog niet met andere paarden in de bak gereden, maar dat staat deze week op het programma. alleen in de bak gaat prima, ze hinnikt af en toe wel even naar de andere paarden maar verder kan ik goed alleen met haar rijden in de bak.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:41

Ik zou gewoon mee gaan hoor, het hoeft niet altijd zo te zijn hoor dat ze daarna niet meer alleen willen! Ik ben ook langs de weg voor het eerste met een ander paard gegaan en nu rij ik gewoon heel vaak alleen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:28

Ik heb vroeger veel zadelmak gemaakt en ging al na weekje met de jonge paarden naar het bos. Is juist goed, leren ze heel veel van. Ik ging wel altijd met zijn tweeen. Mijn advies, ga met iemand samen en ga met een braaf paard. Zo is het een goede leer ervaring. En als je paard iets eng vind kan je achter het andere paard aanrijden.
Veel plezier!!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:32

Ik ben met die van mij na een week onder t zadel gewoon het bos in gegaan. Ik zou met 1 ander heel braaf paard gaan.
Niet met een groepje gelijk en ook niet met paarden die snel schrikken of rennerig zijn.
Het moet een relaxte ervaring zijn.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:15

dus toch wel met een ander braaf paard naar buiten gaan, dat was mijn gedachte dus ook al

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:18

ik zou inderdaad ook met een ander paard gaan.
Wat ook altijd handig is om ze te laten wennen, zeker als je alleen wilt gaan is wandelen.
Ik vind zelf dat je dan meer controle hebt dan wanneer je erop zit!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:24

ik ben met mijn jonkie de eerste keer met een ander braaf paard meegegaan. Het is een beetje afhankelijk van het paard, maar vooral als je inschat dat het paard wat onzeker gaat zijn dan is het heel fijn als ze zich achter een ander paard kunnen 'verstoppen' :) Ik heb als voorbereiding inderdaad gewandeld, en naar buiten met iemand op de grond met paard aan de longe en ruiter erop. Alleen komt later wel, als ze eenmaal weten dat buiten leuk is :) En dan begin je weer gewoon opnieuw, eerst klein rondje enz.

En verder gewoon relaxt rijden, niet te kort houden, laat hem maar lopen en kijken. komt dan meestal wel goed :)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:27

Ik moet sowieso naar de bak al 5 minuten langs de weg, dit deed ik eerst altijd naast het paard en later stapte ik er op.
Dat moest wel omdat ze in het begin niet ingereden was. Hierdoor ging het wel heel makkelijk naar het bos.
Mijn ervaring is ook dat de meeste paarden in het bos heel rustig zijn, en vooral langs de weg spookdingen gaan doen. Ik heb trouwens de eerste keer dat ik ver ging rijden en naar het bos ging wel met een ander paard gereden, maar de tweede keer dat ik alleen ging, ging dat ook prima.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:34

Wij zijn dus juist nooit direct met een ander paard gegaan. (De andere aanwezige paarden zijn buiten toch nog wel zenuwachtig en daarvan kan je jonge paard alleen maar slechte dingen leren, dachten wij).
In plaats daarvan is er de eerste keren altijd iemand mee geweest op de fiets.
Op momenten dat ze iets eng vond, mocht ze achter degene op de fiets aanlopen, of als dat niet ging, nam degene met de fiets haar mee aan een touwtje. (Dat touwtje zit dus de hele buitenrit al aan haar hoofdstel, dat houd ik zelf losjes vast als er niets is. In noodgevallen scheelt het echt tijd als dat touw er al aan zit. Die paar seconden die je nodig hebt om het touw aan te klikken kan soms net genoeg zijn om zelf niet 100% rustig te zijn als er wat engs aankomt. Nu laat ik het touw vallen en mijn fietser heeft dan direct wat in te brengen.)
Zo kun je er toch zelf opblijven, terwijl je paard wel vertrouwen krijgt omdat ze achter een leider aan kan.
Ondertussen is het hier genoeg dat de fietser bij enge dingen in de buurt is. Aanpakken is niet meer nodig, ik hoef er zelf ook nooit af. Beetje aanmoediging soms en het gaat als een tierelier, zonder rare fratsen.

Als ze straks buiten op d'r gemak is, kunnen de andere twee wel weer mee. Dan kunnen die leunen op het uberbrave jonkie :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:36

Het ligt zeker ook aan het andere paard.
Wij hebben hier een superbomproove ijslander die al jaaaaren alle jonkies mee op stap neemt!
Ik reed met die ijs en mijn paard als handpaard al toen die van mij 2 was. Erg fijn zo'n paard erbij.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:14

Als we een jonkie hebben dan rijden we de eerste ritten samen met ons oudste paard (nu 19 jaar - onze paarden zijn het gewend om op de weg te gaan, ze zijn dus niet extra nerveus of gaan niet gek doen of zo). Als het jonge paard schrikt, zal het oude wel blijven staan of de "plaats des onheils" voorbij gaan. Intussen leert het jonge paard de weg kennen. Vroeger ging mijn man ook wel eens mee met de fiets; het paard volgt dan de fietser (tenzij de fietser bewust een eind achterop blijft, om het jonge paard "alleen" te laten lopen), maar ik vind een 2de paard toch handiger, zeker in schrikmomenten (de fietser kan meestal toch niet tijdig ingrijpen, een een paard zal eerder naar z'n soortgenoten kijken en wachten). Als ik weet hoe ie reageert in bepaalde situaties en het gevoel heb dat ik hem kan vertrouwen (mag wel eens schrikken maar mag er niet hals over kop vandoor gaan) dan ga ik alleen.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:32

Ik had al veel aan de hand gewandeld met mijn paard voordat hij onder het zadel kwam en dit zowel alleen als met een ander (ouder/ervaren) paard. Daardoor was de stap om onder het zadel naar het bos te gaan, alleen of samen met een ander paard, vrij klein. Had ik dit niet gedaan zou ik iig de eerste keer er voor kiezen om samen met 1 ouder ervaren paard te gaan en heb je dat niet voor handen dan is, zoals eerder gezegd, iemand op de fiets ook een optie. Het alleen weggaan is iets wat ze leren door zelfvertrouwen te krijgen en dat wordt niet gedwarsboomd doordat je af en toe samen met een ander paard gaat, dit is wel het geval als je altijd met 1 of meer andere paarden gaat en dan plotseling alleen.

xxNoLimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:34

Ik heb een keer een trektocht gemaakt in Noorwege op een 3 jarige. Je moet gewoon rustig blijven en als zei ergens van schrikt haar weer gerust stellen maar raak zelf nooit in paniek want dan raakt het paardje ook in paniek en dan kunnen er wel erge dinge gebeuren :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:38

de reden dat wij ze de eerste keren altijd alleen meenemen is omdat als je met een ander paard gaat en die schrikt, bokt, peert eruit of noem maar wat op. Dan is meteen jou hele paard verpest voor buiten rijden.
Als je alleen bent en hij vind iets eng, gaat hij op jou vertrouwen. Dan stopt hij meestal, en door jou overtuiging, beloning/duidelijkheid, lopen ze meestal gewoon door. Ik doe dit nou al 5 jaar zo, en altijd alleen. En er is nog nooit iets fout gegaan. Wel met andere paarden erbij, vandaar dat we dit niet meer doen. maar ik denk dat iedereen daar zo zijn eigen ervaringen in heeft.