Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zorg dat je het paard ver genoeg bij je vandag houdt zodat je niet binnen berijk bent. Als hij toch een poging doet, niet agressief worden en uithalen maar direct een paar passen achteruit zetten. Bij mijn paard werkte het ook (beet niet uit narigheid, maar omdat hij onzeker was); met een paar dagen was het gedrag verdwenen.
.
MysticTinker schreef:In dat geval, als hij het niet met opzet doet, zou ik gewoon extra voorzichtig zijn, en eventueel met de stem laten weten dat hij in iets verkeerds hapt, dus gewoon even "EEJ!!" of "AU!!" schreeuwen.
En wat je ook nog zou kunnen doen, is proberen dat hij zichzelf straft, door hem bijvoorbeeld "per ongeluk" op iets te laten bijten wat ontzettend vies of heel hard is ofzo, zodat hij de volgende keer uit zichzelf beter oplet waar ie in bijt. Zo heb ik die van mij wel eens in een tomaat laten bijten, vond ie vreselijk haha, en hij heeft eigenlijk vanaf die tijd altijd eerst aan het eten geroken voordat ie erin beet
manueeltje82 schreef:Ik heb een half jaar geleden een manegepaard gekocht. Type dat je bijtend begroet om je uit zijn stal te jagen. Niet gek he als er 2 jaar lang mensen alleen maar in je stal komen om vervelende dingen te doen. Sinds een paar weken is hij gestopt met bijten. Hij hapte trouwens ook alleen maar naar mij en heeft nooit echt gebeten. Alleen velletjes en kleren vastpakken.
Ik heb in elk geval in dat half jaar meerdere manieren geprobeerd om hem van het happen af te krijgen. Van geweld (helpt toch niks dus tips met geef hem een dreun kan ik je absoluut afraden. dat hebben vast al genoeg mensen gedaan) tot negeren. Uiteindelijk hem gewoon altijd bij het happen in de achteruit gezet. Paarden die bijten mogen niet in mijn persoonlijke ruimte komen. Ik ben ook begonnen met parelli natural horsemanship. O.a. een hoop oefeningen/spelletjes waarbij je je paard van je wegdrijft in allerlei richtingen. Nu is hij dus helemaal gestopt met naar mij te happen en toen ik hem een half jaar geleden kocht ging er geen dag voorbij dat hij het deed.
Verder zou ik als jij denkt dat het paard je met eten associeert hem niks meer uit de hand voeren. Je kan hem best belonen maar in zijn voerbak.
Kortom:
-eten in de voerbak en niet uit de hand
-Als hij hapt een paar passen achteruit zetten of ga jumping jacks doen zodat hij achteruit moet om niet geraakt te worden.
? MysticTinker schreef:Je zegt dat hij niet uit onaardigheid bijt.. Maar hoe bijt hij dan precies? Gericht om je pijn te doen, of meer naar je jas of mouw? Bijt hij echt door, of alleen even aanraken als dreigement?
Wat voor soort bijten het ook is, bij een manegepaard is het heel moeilijk of zelfs onmogelijk om helemaal af te leren omdat er steeds andere mensen bij komen die het wel weer toelaten of verkeerd straffen..