Zo AANGENAAM mogelijk maken op trailer voor 3 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Zo AANGENAAM mogelijk maken op trailer voor 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 09:51

Tot nu toe is mijn paard braaf op de trailer tijdens de rit. Met laden gaat het goed. Met uitladen gaat het ook goed. En dat wil ik graag allemaal zo houden. Hij is nog maar een paar keer op pad geweest met de trailer. Toch is een wedstrijdterrein een drukke bedoening en absoluut niet vergelijkbaar met thuis, zeker niet voor een 3 jarig paard.

De laatste keer hoorde hij voor het eerst andere (vreemde) paarden vlak langs zijn trailer lopen waardoor hij on-rustig werd en begon te trappen. Knabbelen aan zijn hooi zat er niet meer in. Met wat slijmpraatjes van mij in de trailer werd hij iets rustiger en even daarna waren wij aan de beurt voor de hoefsmid en mocht hij de trailer uit. “Gered door de bel” ;)

Over niet al te lange tijd moet mijn 3 jarige er ook aan geloven om wat langer op de trailer te blijven op leslocatie en op wedstrijd terrein. Dan moet hij dus wat langer op de trailer staan.

Hij wordt vervoerd in een tweepaards-trailer maar moet in zijn eentje op wedstrijd zonder een ander paard in de trailer. Hier thuis maakt hij zelden wat mee om nieuwe indrukken op te doen van (geluiden) van andere paarden op de trailer.

Wat voor bruikbare tips hebben jullie om het zo leuk en aangenaam mogelijk te houden voor een 3 jarig paard die op een druk wedstrijdterrein op de trailer moet blijven wachten?

Hoe hebben jullie het met een jong paard opgebouwd om zo praktisch mogelijk in je eentje te laden zonder hulp van anderen en zonder een zij-muur voor trailer? (stang erachter, etc.)

Ik streef ernaar om het zo aangenaam mogelijk op de trailer te hebben voor m’n paard dus alle tips zijn welkom voor een goed begin. :-)

Alvast super bedankt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:04

http://www.youtube.com/watch?v=C7W63irnlB8
http://www.youtube.com/watch?v=hmhVDmxf ... re=related
Dit vind ik de makkelijkste manier van laden als je alleen bent: zelf naast de trailer staan en je paard vragen erin te gaan. Dan kun je de stang vastmaken en dan het paard aan de voorkant vastzetten. Uitladen: eerst het paard losmaken, dan de stang eruit en het paard eruit vragen.

Om een paard te laten wennen aan het reizen in de trailer: korte stukjes rijden en langzaam uitbouwen. Geef regelmatig ontbijt of diner in de trailer en zorg voor wat te knabbelen in de vorm van een hooinet.
Om te laten wennen aan geluiden van buitenaf: de trailer open laten, zodat het paard eruit kan als hij wil. Vastzetten en voorkomen dat hij eruit kan heeft een averechts effect. Paard vragen om in de trailer te gaan staan en als hij daar op z'n gemak is zal hij daar ook blijven. Ik begin meestal tijdens het eten, maar dat hangt ervan af of je paard veel van z'n voer houdt. Loop om de trailer heen en maak wat lawaai; sla tegen de wanden (begin zachtjes!), wapper met een plastic zak etc. Als je paard uit de trailer stapt, stop niet met herrie maken totdat hij rustig is (een helper is handig). Vraag hem daarna weer in de trailer en begin van voren af aan.
Doe dit in korte sessies van max 15 minuten en herhaal zo vaak als nodig is. Als je paard rustig in de trailer blijft staan zonder stang en met de klep open, dan is dat het bewijs dat hij zich lekker op z'n gemak voelt daar.