Hoe wedstrijdsjabrak/rijbroek weer helemaal wit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ocorde

Hoe wedstrijdsjabrak/rijbroek weer helemaal wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 23:10

Hallo allemaal,

Wie heeft de gouden tip om mijn wedstrijdsjabrakken (en dus ook mijn rijbroek) weer helemaal wit te krijgen. Ik probeer mijn zadels altijd zo goed mogelijk te onderhouden en deze laten erge zwarte sporen achter op mijn witte rijbroek en sjabrakken. Meteen na de wedstrijd spray ik alles in met vlekkenverwijderaar en was ik met waspoeder voor witte kleding, maar ondanks dit blijven er zwarte sporen achter. Wie o wie heeft de gouden tip om dit weer heerlijk schoon te krijgen :-)
Alvast bedankt.

Groetjes Jinke

EllyC

Re: Hoe wedstrijdsjabrak/rijbroek weer helemaal wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:26

helemaal schoon lukt mij niet maar heb je al steradent tabletten geprobeert?
ik denk altijd maar als ik op mijn zadel zit en mijn zadel op mijn shabrak ligt dan zie je er niets meer van.

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 10:27

jury schreef:
helemaal schoon lukt mij niet maar heb je al steradent tabletten geprobeert?
ik denk altijd maar als ik op mijn zadel zit en mijn zadel op mijn shabrak ligt dan zie je er niets meer van.

Steradent heb ik inderdaad al geprobeerd, het wit wordt dan ook erg mooi wit, maar de zwartevlekken blijven...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:42

Allereerst poets ik de bovenkant van mijn zadel nooit. Ik maak het alleen schoon met zadelzeep. Alleen de randen (achterkant lepel) en voorkant maak ik wat glimmend met een ledermelk. Als je het zadel invet, dan geeft hij veeeel meer af en piepen de laarzen op het zweetblad. Erg irritant. Vervolgens wrijf ik de vieze vlekken in met ossengalzeep (met water) en laat dit een paar uur inweken. Daarna met voorwas in de wasmachine (30 graden) en ik moet zeggen, ik ben erg tevreden hoe het er dan uitkomt.
Succes. ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:45

2 weken voor wedstrijd zadel niet meer poetsen

smeer de zwarte vlekken altijd in met ossegalzeep even laten intrekken en wassen op 60 graden als het heel erg is dan nog wat vanish erbij. werkt perfect.

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 13:50

haha heb nog ossegalzeep liggen, dus dat ga ik zeker proberen. Zelf poets ik de bovenkant van mijn zadel ook nooit, alleen was ik deze met zadelzeep. Maar de zweetbladen wel, dus ja de knieën willen wel eens een kleurtje krijgen.
En 2 weken vantevoren zadel poetsen is in mijn geval ook niet altijd een optie, omdat we wel eens last hebben van een regenbuitje :-)

Bedankt voor de tip!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:09

Ik maak mijn zadel ook alleen maar schoon en zet hem ver voor een wedstrijd in de olie als het nodig is. Maar het is niet nodig om je zadel iedere maand te olieën, dus dat kan je dan prima tussen de wedstrijden inplannen. Doe het bijvoorbeeld de dag na een wedstrijd.
Ik heb dan ook helemaal geen last van een zwarte rijbroek, ondanks dat ik ook al regelmatig in de regen heb moeten starten.

Maar de truc is natuurlijk: Welke delen worden zwart? De delen die tegen je zadel zitten. Die delen kun je dus niet zien en kan een jury dan toch ook niet zien? Alleen in de lagere klasse kan je nog een zwarte kont zien. Maar vlekken op de knieën of op je shabrak zie je toch helemaal niet?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:12

ossengal zeep, en echt witte dingen kan je ook wel eens in bleekmiddel laten weken :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:01

WD V-> RUI

zorro2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:33

Groene zeep van het merk tricel.
Zwarte plekken insmeren en dan in de wasmachine.
Ik heb zo mijn broek en zadeldek altijd schoon gekregen.