Pony flipt bij vlechtje in de voorpluk..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Pony flipt bij vlechtje in de voorpluk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:14

Ik weet niet of het hier goed staat, ik wist niet waar het anders moet. Mocht het verkeerd staan, graag temmen. :)

Sinds anderhalve maand heb ik een New Forest pony van 9 jaar. Super leuk beestje, heel braaf, schrikt nergens van.
Heb ook een paar keer over en weer gePB't met een meisje die hem bij het meisje wel eens had gereden, waar hij had gestaan
voordat hij bij de persoon kwam van wie ik hem kocht. Van haar hoorde ik wel dat hij bang was als je z'n voorpluk vlecht,
maar ik was er verder niet op in gegaan, had niet gedacht dat het zo erg zou zijn.
Tot ik de voorpluk van m'n pony ging invlechten, om weer even te oefenen voor de wedstrijden. Het invlechten zelf was niet een echt probleem,
je kon welmerken dat hij het gepluk aan z'n voorpluk niet heel fijn vond, maar hij bleef super staan. Knotje erin gedaan en gereden.
Maar toen ik het knotje eruit haalde, ging hij werkelijk helemaal flippen. Heen en weer schudden, halve sprongen door de stal,
met z'n hoofd tussen z'n benen, rare bewegingen met z'n hoofd maken, en hij reageerde ook nauwelijks meer op m'n stem.
Later, na 2 onderlinge proeven, waarbij ik had ingevlochten, is dit weer gebeurd. Ik snap dat ik net zo goed de voorpluk los kan laten,
en denk ook dat ik het ga doen, maar alsnog, zo'n angst moet toch op te lossen zijn?
Ik heb trouwens ook contact gehad met de fokkers, die hebben z'n voorpluk daar ook wel eens ingevlochten, en daar was hij nergens bang voor.

Iemand enig idee wat ik ermee aan moet?

elmiran

Re: Pony flipt bij vlechtje in de voorpluk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:14

Gewoon een kwestie van veeeel oefenen. Wel apart dat hij zo gek doet als je het eruit wilt halen, doe je het wel voorzichtig dan?.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 19:16

Ja, zo voorzichtig als het maar kan. Doe nog extra m'n best zodat het elastiekje uit het vlechtje er meteen uit is, maar zodra hij doorkrijgt wat ik doe, flipt hij.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:44

Ik herken het. Bij de mijne is het juist andersom, erin krijgen. Misschien kun je gewoon invlechten (dat kont toch wel) en dan een knotje maken, maar niet vastmaken, gewoon met je hand even vasthouden en belonen (snoepje, klopje, woordje oid). Daarna is hij dus makkelijker los te maken omdat er geen stiekje in zit. En misschien 'went' hij er zo aan dat het niks eng is ?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 20:08

Het probleem is dat hij dan al flipt. Zodra het een vlechtje is. En dan gaat hij zo gek heen en weer springen, en ben ook al een paar keer bijna geplet door z'n achterhand dat het gevaarlijk is om erbij te komen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:15

Heel herkenbaar, mijn paard flipt er ook op.
Of ik vlecht het voorplukje niet en als ik het wel vlecht dan zorg ik er voor dat het niet los uit mijn handen komt maar dat ik het dus meteen opsteek. En als ik het vlechtje los maak dan zorg ik er voor dat ik het meteen helemaal losmaak en niet het vlechtje tussen de ogen laat hangen.

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:23

Eeen pony op de manege waar ik rij heeft dat ook, die vindt het vooral eng tijdens het rijden omdat het dan zo op en neer hupt zeg maar voor zn ogen...hij vindt het ook eng als je zn hoofdstel eraf haalt...dus zoiets zou jouw pony ook kunnen hebben,dat hij gewoon bang is voor iets dat hij niet helemaal kan zien...

als je t dan losmaakt moet je het zeg maar achter de oren doen..dus niet vanaf de voorkant losmaken maar van achter, zo kan je pony het niet zien, helemala niet zeg maar...hopelijk helpt het!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:20

mag je wel gewoon aan zijn hoofd en oren komen?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:54

Ja, met z'n hoofd en oren mag ik alles. Hij vind het ook helemaal niet erg als je met z'n hand door z'n voorpluk gaat, maar zodra er een vlechtje in zit wordt hij gek..

@Sofie_L_Jory : Van achter eruit halen wil ik wel proberen. :j Ben benieuwd of dat scheelt.

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:04

Ik hoop dat het helpt,
zo zou die als het goed is er niet van moeten schrikken!!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:36

nee fokker weten nóóít waar een probleem vandaan komt (ik heb er zoeen met angst voor sproeikopjes van equistar en vliegenspray enzo).

Maar ik denk wel dat ik wete wat zijn probleem is: het geluid van een afrollend elastiekje. Voor ons bijna niet hoorbaar maar voor je paard zwaar irritant geluid.
Probeer je stiekje gewoon door te knippen, kijk eens of dat een ander effect heeft?