Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
autumn08 schreef:Ik heb even een vraagje over het vervoeren per trailer en niet in het bezit zijn van transportbeschermers... Is er een andere optie om de benen te beschermen? Ik neem aan de strijklappen achter niet veel nut hebben, misschien peesbeschermers voor dan?
Ik had hier helemaal niet aan gedacht... iemand een idee?
autumn08 schreef:Dus gewoon zijn peesjes en strijklappen omdoen? Dit biedt dus wel enige bescherming?
Maar als hij schoon bleef, was dat ook niet nodig geweest. Als mijne in een 2-paard trailer staat, mét een ander paard, doe ik wel zijn beschermers om want dan kan hij zn benen nog weleens open halen omdat hij minder ruimte heeft dan in een 1½ paardstrailer.
Het is maar net hoe gek je paard doet, en wat hij dan doet, of hij ijzers heeft enz. Als mijn paard met zijn achterbenen zou trappen zou ik idd iets van springschoenen en peesbeschermers overwegen voor de voorbenen maar hij reist rustig dus is het niet nodig
Die transportbeschermers lijken me helemaal niks, is gewoon een lapje stof. Dat biedt alleen bescherming tegen hele kleine schrammetjes, nou, daar kan m'n paard best tegen hoor. Als er echt wat gebeurt lijkt me zo'n "beschermer" alleen maar in de weg zitten, lekker eerst een hoop textiel uit een grote wond plukken...
Neonlight schreef:Als je paard geen bescherming gewend is is de kans groot dat ie gaat flippen op de bescherming, bovendien zit je met het warm worden van de pezen. Niets om doen dus. Ervaren transporteurs willen niet eens bescherming om de benen bij paarden voor langere reizen.
hestejente schreef:Ook mijn paard heeft bewezen prima zonder beenbescherming te kunnen reizen, toen we 'm in Friesland gingen ophalenHet is maar net hoe gek je paard doet, en wat hij dan doet, of hij ijzers heeft enz. Als mijn paard met zijn achterbenen zou trappen zou ik idd iets van springschoenen en peesbeschermers overwegen voor de voorbenen maar hij reist rustig dus is het niet nodig
Die transportbeschermers lijken me helemaal niks, is gewoon een lapje stof. Dat biedt alleen bescherming tegen hele kleine schrammetjes, nou, daar kan m'n paard best tegen hoor. Als er echt wat gebeurt lijkt me zo'n "beschermer" alleen maar in de weg zitten, lekker eerst een hoop textiel uit een grote wond plukken...
Joceline schreef:Neonlight schreef:Als je paard geen bescherming gewend is is de kans groot dat ie gaat flippen op de bescherming, bovendien zit je met het warm worden van de pezen. Niets om doen dus. Ervaren transporteurs willen niet eens bescherming om de benen bij paarden voor langere reizen.
Juist wel, vooral als een paard alleen op transport staat. Ervaren transporteurs al helemaal..ze hebben flink wat geld/waarde in de trailer voor verkoop of eigen gebruik. Als paarden met meerdere in de trailer staan kunnen ze elkaar nog wel op de plek houden maar als een paard alleen staat biedt het schot niet heel veel steun en kunnen ze (hoe voorzichtig je ook rijdt) hun benen flink openhalen. Buiten dat valt die hitte enorm mee vooral als ze stil staan, bij training valt het al mee. Liever ietwat warmere benen dan open pezen, dan kan je een paard inslapen want dat is zo enorm schadelijk. Hierbij komt ook nog dat door meerdere dierenartsen/deskundigen is bewezen dat de schade door hitte in de pezen achterhaald is. Als je paard er niet aan gewend is kun je beter een paar keer oefenen op het erf. Het paard reageert dan wel even gek maar flippen valt reuze mee. Ik heb het dan wel over lange- afstand reizen. Een half uurtje kan ook zonder echte grote beschermers, pees en kogel beschermers vind ik een must in trailers, een keer verstappen en het is gebeurd.