Graaskorf voor luchtzuigen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misty_MMS

Graaskorf voor luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:24

Ik heb een 23-jarige pony die al haar hele leven luchtzuigt.
Ze is medisch in orde en zuigt dus alleen als gewoonte.
Dit doet ze na het eten van krachtvoer en ik heb het idee dat ze het 's nachts ook veel doet, omdat ze niks anders te doen heeft.
In de wei doet ze het bijna niet, maar ik kan haar jammer genoeg niet 24/7 buiten zetten.
Ze staat nu van 8 tot 8 in de wei.
Waar ik nou behoorlijk mee zit is dat haar snijtanden zo enorm slijten. Ze heeft al bijna geen boventandjes meer!
Op een gegeven moment leidt dit dan waarschijnlijk naar problemen met grazen, maar gelukkig heeft ze daar nu nog geen last van.
Nu had ik als idee om haar 's nachts een graaskorf om te doen, zodat ze niet kan luchtzuigen. Ik weet niet of het werkt, of ze door het leer/nylon heen kunnen bijten en daarom heb ik dit topic geopend.
Ik weet dat er banden zijn tegen het luchtzuigen, die heeft ze vroeger gehad voordat ik haar had, maar daar heeft ze nu nog steeds littekens aan over gehouden. Hier zoog ze dus gewoon doorheen.

Denken jullie dat het een goed idee is om haar 's nachts een graaskorf om te doen om haar tanden te sparen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:45

Zelf denk ik dat je daardoor het luchtzuigen niet oplost.. En als je een masker omdoet mag en kan ze dan niets eten als ze op stal staat?! Als ze ook lucht zuigt na het eten van krachtvoer zou ik dat ook niet meer geven! Als ze goed hooi heeft en je geeft een kompleet supplement heeft ze dat helemaal niet nodig. Kun je niet kijken of er in de buurt een mogelijkheid is zodat ze 24/7 buiten kan staan? Of als ze op stal staat onbeperkt hooi geven zodat ze bezig is?

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:01

Ik vroeg me dus ook af of ze hooi kunnen eten met een graaskorf... Hooi krijgt ze wel, ze heeft ´s ochtends zelf over. Maar ik heb er pas een tijdje bij gestaan, ze eet een paar minuten hooi, zuigt een paar keer en gaat dan weer verder. Als ze dit de hele nacht door doet zijn dit veel luchtzuigjes.

Ik ben toch bang dat ze tekort komt als ik haar geen krachtvoer meer geef. Ze krijgt gewoon grof hooi, niet heel speciaal ofzo. Vooral in de winter hebben ze toch dat extra beetje nodig, omdat er het gras dan geen voedingswaarde heeft? Ik weet niet of dit waar is, maar dit hoor ik altijd. Ik zou in ieder geval wel kunnen overwegen om in de zomer helemaal geen krachtvoer te geven.

siskeh

Re: Graaskorf voor luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:08

ik dacht dat paarden ook konden luchtzuigen zonder iets vast te pakken, dus dan zou een graaskorf niet helpen...

overigens, mijn paarden leven ook op hooi, ze hebben daarnaast een liksteen, maar ze zijn echt in topconditie.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:45

Jullie hebben gelijk dat ik het luchtzuigen hiermee niet oplos, maar het gaat mij nu voornamelijk om de tanden. De hoop om haar te laten stoppen heb ik al zo'n beetje opgegeven.

@ siskeh: Ze doet niet aan windzuigen, maar het zou kunnen dat dat een gevolg is als ik het luchtzuigen onmogelijk maak. Hierdoor zou het alsnog een oplossing zijn voor haar tanden, want die slijten dan niet meer/minder hard.

Weet iemand of paarden hooi kunnen eten met graaskorf?

Even offtopic: Likstenen, daar heb ik ook al heel veel verschillende verhalen over gehoord. Ze zouden of de verkeerde dosering bevatten of gewoon niet goed zijn (smaakjes). Dit is trouwens wel onderzocht. Op www.paardnatuurlijk.nl kun je het onderzoek vinden bij likstenen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:58

Als je toch op paardnatuurlijk bent dan vind je ook dat krachtvoer niet nodig is :P
En dat het voor paarden beter is om 24/7 buiten te staan ( natuurlijk niet alle paarden) en dat luchtzuigen vaak een stalgebrek is. ;) 's winters een supplement bijvoeren zodat ze aan de vitamine komen is meer dan genoeg hoor :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:30

Zorg dat je paard een plekje heeft op stal wat bijv. met rubber of een strook oud tapijt bekleed is. Dan kan hij toch zuigen, maar slijten de tanden niet. Zo doen wij dat ook. Onze merrie, een giga luchtzuiger toen we haar kochten (bijna 2 jaar geleden), had ook geen bovenste snijtanden meer. Afgezien van het feit dat ze overdag in de wei staat, zuigt ze op stal nu alleen nog tijdens het krachtvoer en tussen het hooi eten door soms. Tis dus enorm verminderd gelukkig. Op de staldeur heb ik een strook tapijt gemaakt. Inmiddels heeft ze weer snijtanden van bijna een cm. Zij happy en wij happy :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:05

@TS: maar als je haar de kans ontneemt om te luchtzuigen, heb je enig idee wat ze dan gaat doen?
gaat ze windzuigen, of rondjes lopen oid?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:35

aslo schreef:
Zorg dat je paard een plekje heeft op stal wat bijv. met rubber of een strook oud tapijt bekleed is. Dan kan hij toch zuigen, maar slijten de tanden niet.

Dit vind ik een hele goeie oplossing. Ik denk dat Misty dit gewoon doet uit verveling / verslaving, en haar humeur heel erg gaat veranderen als je haar een graaskorf of luchtzuigband om zou doen, of als ze geen mogelijkheden meer heeft om lucht te zuigen (bij ons werd ze daar heel vals van, en kreeg ze wonden vandaar dat we die band weg gegooit hebben). Ze doet dit idd haar hele leven al, maar bij ons ook wel eens als haar voerbak gewoon leeg is, of aan een paal in het weiland. Waar we haar vandaan hadden heeft ze erg veel op stal gestaan, en misschien wel een nare ervaring gehad met het vervoeren naar Nederland. Misschien dat het daar vandaan komt.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:36

door zoiets te doen wordt je paard alleen maar heel erg gestrest. neem een roker zn sigaretten maar eens af ;)

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 23:44

Ik ben op zoek gegaan naar een stuk tapijt, want rubber wordt wel een stuk moeilijker.
En ja, ik heb een stuk gevonden! Ik ga dit zeker proberen, want het zou geweldig zijn als haar tanden weer wat aan zouden groeien.

@ aslo: Hoe heb jij het stuk tapijt op de staldeur vastgemaakt? Bij mij zal het op de elektrische waterbak moeten worden vastgemaakt, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:29

Ik heb de strook tapijt met kleine spijkertjes op de (houten) staldeur vast getimmerd zeg maar. Op een waterbak wordt lastiger denk ik. Mss kun je het vast lijmen? Of kun je de waterbak vervangen door een kunststoffen, die hebben wij ook. Je zou anders ook bijv. iets kunnen bevestigen ergens in stal op 'zuighoogte' van hout met daar het tapijt op vast.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:37

Kan je verder niet helpen, heb er geen ervaring mee.
Maar met een graaskorf kunnen ze wel degelijk hooi eten, dat weet ik wel :)

Verhuizen met je paard geen optie?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:06

De tanden kun je sparen door de plek waar je paard luchtzuigt af te dekken met rubber, of een goede kwaliteit zeil (achterkant heeft geen kleurstof). Zeil gaat minder lang mee, maar is goedkoper dan rubber. Werkt prima. Succes!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:27

Paarden doen aan luchtzuigen omdat ze maagpijn hebben, het luchtzuigen zorgt er voor dat ze minder pijn hebben. Door de spieren aan te trekken, waarbij het lijkt alsof ze lucht zuigen maken ze o.a. endorfine aan. Als je het ze onmogelijk maakt kan je paard 'zijn eigen aspirine' niet meer maken.
Beschikking geven over ruwvoer, kan ook stro zijn lijkt me een stuk vriendelijker naar je vriend toe.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:05

@paardentango: hoezo hebben ze maagpijn?
want als ze maagpijn zouden hebben zou er een medische oorzaak zijn waarom ze zouden gaan luchtzuigen, dan zou ik eerst daar eens naar gaan kijken.

LAN1405

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:27

Paard van een collega die heeft een metalen korf gehad en die kon gewoon eten.Alleen met krachtvoer deed ze het even af.Mijn bijrijdpaard heeft zo een zwarte rubberen korf om en die kan iig heel goed gras eten.

Luchtzuigen is een stalondeugd veroorzaakt door verveling dus kan mij niet voorstellen dat ze dat doen omdat ze pijn hebben.Zou dat wel zo zijn ben ik het eens met siskeh.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:32

Och jongens willen jullie a.u.b. ophouden met al die ongelofelijke onzin over luchtzuigen te vertellen.
Tjongejonge wat een kletsica: verveling.

Luchtzuigen ontstaat doordat paarden maagpijn hebben. Vrijwel alle luchtzuigers hebben ook duidelijke zweertjes. Luchtzuigen produceert spuug. Spuug is basisch en maakt daardoor de maag minder zuur.

Veel mensen met een luchtzuiger geven hun paard maagzuurremmer (bijvoorbeeld Prontrin, settelex of maagcompositum). Luchtzuigers gaan daarvan minder luchtzuigen. Luchtzuigen heeft niets met verveling te maken, nog minder met stalondeugd en alles met voedsel

Luchtzuigers moeten naar buiten, de hele dag kleine beetjes eten (juist zo weinig mogelijk brok). Als je luchtzuigers alleen maar 3x per dag voert, neemt het maagzuur in de maag weer toe en krijgen ze weer last.

Verder: lekker laten luchtzuigen. Dat ze er koliek van zouden krijgen is ook al zo'n fabeltje.

Kijk even op medisch. Daar loopt een luchtzuigtopic, waar je heel veel info vindt én alle recente onderzoeken waarin wél staat wat luchtzuigen is, hoe het ontstaat, wat je eraan kunt doen.

In plaats van de onzin die sommige mensen over luchtzuigers roepen.