Losrijden voor springwedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Losrijden voor springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 23:06

Jaja binnenkort is het zo ver, ik ga meedoen aan een onderlinge springwedstrijd en heb nu al de bibbers...
De vorige keer begon het weigeren namelijk al tijdens het losrijden (die bodem was ook vrij slecht dus heb een paar keer lage sprongetejs gedaan en toen de ring in, uitgesloten op 5A (na 2 weigeringen op 5A en de hindernis omver gereden op 4 omdat meneer er midden in sprong), de wedstrijd erna heb ik niet eens kunnen starten want met het losrijden is meneer al midden in een hindernis gesprongen en daarna volledig geblokkerd en kon niets meer

Wat ik hiermee dus wil zeggen, ik heb er niet zoveel vertrouwen in :)
Hoe kan ik nou zorgen dat ik netjes losrijd en mijn paard dus niet blokkeerd als er iets misgaat?
En hoe hou ik het beste mijn zenuwen onder controle haha.

Met dressuur heb ik nooit last van zenuwen overgens, en daar blokkeert hij ook vaak in de proef.

Wat ik overgens bedoel met blokkeren is gewoon dat het lijkt alsof er weinig impuls meer in zn hoofd komt, hij doet alles Te braafjes (met dressuur, en met springen betekent het weigeren omdat hij geen flauw idee heeft waar die mee bezig is ;) ) het lijkt gewoon alsof hij dan in zn eigen wereldje zit zeg maar...

Wie o wie kan mij nog een paar tips geven :) er zijn hier genoeg ruiters die regelmatig springen op wedstrijd dus kom maar op :D

ladyloveju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:45

misschien kun je eens een paar keer op een andere manege rijden (losrijden enzo) of een keerjte thuis in de bak een parcourtje neer zetten. en in een ander stukje losrijden (concours idee) is het misschien een oude pony?
dan kan het dus gewoon zijn dat het niet echt meer een spring pony is. of je moet eens naar een privé instructeur gaan.
daar ben ik in het begin ook naar toe gegaan. mijn pony wou niet achterwaards.

sucses !

'xx(L)

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:46

Ga een keertje ergens anders oefenspringen ;)

Anoukk_

Re: Losrijden voor springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:16

ja, of start HC op een wedstrijd, trek je niks aan van alles wat er om je heen gebeurd, begin met alleen een balkje op de grond, en bouw dan heel rustig op.
zorg dat je er op tijd opzit, maar
ga je paard geen uur lang over hindernissen heen jagen want dat schiet ook niet op.
zorg ervoor dat je zelf ontspannen blijft, en stap na een paar sprongetjes steeds even.
kijk een keer naar een parcour van iemand anders, en spring nog een keer.
met het losspringen hóef je niet persee hoog te springen, je kunt er ook gewoon voor zorgen dat je paard een beetje vertrouwen krijgt.
als het in het parcour niet wil lukken, blijf rustig! het is toch HC. neem je tijd en rijd alle sprongen netjes en beheerst aan.

Succes! :)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:11

rij veel overgangen met losrijden, ook veel tempowisselingen. Spring niet te vaak en ook niet te hoog (zeker niet hoger dan het parcours). Zelf rijd ik mijn paard hooguit 15 min los en spring een aantal keer een steilsprongetje en een paar keer oxer. Op de oxer heb ik met losrijden altijd hele rare afstanden dus die zet ik niet hoger dan 1.10m. We willen natuurlijk wel met vertrouwen de ring in gaan.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:46

Wat ook nog wel eens wil werken, is een voedingssuplement, Nervecontrol, als ik het zo goed schrijf. Het helpt soms bij paarden die blokkeren.
Maar qua rijden is het heel belangrijk dat je zelf er gigantisch veel aan blijft rijden, veel dingen achter elkaar, overgangen etc.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:50

Bij jou in de buurt zijn een heleboel oefenparcoursen. Daar mag je het parcours ook na 3 weigeringen gewoon uitrijden.
Wat misschien een idee is is als je bijv. 1 meter wilt starten, ipv los te rijden eerst een rondje 40 cm ofzo doet. In ieder geval zo laag dat je er om moet lachen en ontspannen los kunt rijden.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:17

Super bedankt voor al jullie reakties :D
Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest :)
Ik ga ook oefenspringen hoor, de meter van de B is mij echt veel te hoog en ik doe nu een parcoursje 60cm.. en ja zelfs daar ben ik al zenuwachtig voor omdat het dus de vorige keren ook misging :)

Thuis springen doen we regelmatig en ik heb heel de winter ook les gehad qua springen helaas nu even tijdelijk niet meer, maar ben hard opzoek naar een leuke instructeur/trice die mij kan helpen. Thuis weigert hij ook we leens, dat hoort erbij, maar dan blokkeerd hij niet...

Ohja dat parcours waar ik trouwens op uitgebeld was, dat was ook oefenspringen, mocht opzich doorrijden maar heb dat niet gedaan omdat ik hem toch niet meer vooruit of achteruit kreeg.. maar dit was op het terrein waar hij elke week les had.. hij snapte het volgens mij gewoon niet omdat hij dus eerst in de ene bak moest en daarna nog in de andere, dat vind ie toch wel zo gek (dat is met dressuur ook altijd)

Ik was inderdaad ook van plan om eens te kijken of ik dus op ons oefenterrein eerst bij de pony's zeg maar kan "losspringen" en dan op het paardengedeelte een parcoursje kan laten zetten...

Ik ga vragen ofm ijn zusje mee wil helpen op die wedstrijd zodat ik idd met een balkje kan beginnen los te springen enz :)

Bedankt voo ralle tips en het zal wel lukken denk ik :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:20

Als je 60 cm springt kun je vaak ook inschrijven op 30 cm ofzo. Dan kent hij het rondje al en gaat de 60 cm daarna vlotter.
Verder is het handig om eens ergens heen te gaan zonder het wedstrijdgedoe eromheen. Ik ken zo al heel veel terreintjes bij je in de buurt aar je kunt gaan oefenspringen zonder anderen eromheen. Dan kun je in de ring losrijden en een aantal keer heel laag rond springen en daarna verhogen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 23:24

Hmm dat klinkt wel Heel interessant en misschien blokkeert hij dan minder snel.. mag ik vragen waar die terreintjes zijn? :) ben wel nieuwsgierig, mag eventueel ook per pb omdat het dan best offtopic gaat natuurlijk :)

Ik denk niet dat ik me nog lager kan inschrijven, de inschrijvingen zijn al gesloten voor zover ik weet :S maar denk je dat dat echt een meerwaarde heeft als ik bijv eerst het parcours in balkjes zou doen bijv. en daarna de 60cm? :) want 60cm is natuurlijk ook niet echt hoog voor een paard van 1.80 :) dus dan zie ik het euh.. verschil niet zo of ik dus direkt 60 ga starten of eerst 30 en dan 60...

Wel merk ik trowuens dat hij heel veel waarde hecht aan eerst even balkjes lopen (mijn paard dan he)... als ik dat niet doe dan springt hij eigenlijk veel lastiger dan wanneer ik gewoon even 3/4 keer een paar balkjes meepak.. Weet iemand waarom een paard dat graag zo wil? of is dat gewoon mijn invulling hiervan? :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:35

Mijn idee was dat als je er zowat gewoon overheen kunt draven en niet eens hoeft te springen de kans op blokkeren veel kleiner is. En na zo`n rondje is alles een paar gaten hoger ook veel makkelijker. Ik heb je een pb met terreintjes gestuurd.