probleempje met uit de stal halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinko

probleempje met uit de stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 15:21

Hee!

Ik heb een probleempje met mijn shet. Deze staat van 16/17u tot 9uur op stal, vanwege zijn zomereczeem. 's Middags binnen zetten gaat goed, meestal doet hij niet moeilijk en loopt vrijwillig mee. 's Ochtends eruit halen is echter wel een probleem. Mijn moeder doet dit omdat ik naar school moet. Hij is 's ochtends ontzettend druk -begrijpelijk-, maar nu is het zover dat mijn moeder hem neit meer durft vast te maken omdat hij telkens hapt en, als hij dan de stal uit is, gaat hij gras eten en vertikt het om mee te lopen. Als ze hem dan uiteindelijk toch mee krijgt keert hij zijn kont naar haar toe.
Weet iemand hoe ik hier het beste mee om kan gaan??

xX

_manuela_

Re: probleempje met uit de stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:30

Ik denk dat de shet gewoon dominant is. Hij vind dat hij de baas is en leidt dus eigenlijk je moeder. Daar draait het ook om bij paarden en pony's. Wie beweegt wie zijn voeten. Als ie moeilijk meeloopt kun je eens proberen hem aan een touwhalster te leiden. www.touwhalsters.nl Een touwhalster heeft een scherpere inwerking op het hoofd. Verder kan je moeder hem voren korter houden zodat hij de kans niet kirjgt zijn kont te keren. En als je lekker veel tijd over hebt voor je shet kun je eens proberen grondwerk met hem te doen. Ik heb zelf goede ervaringen met parelli.

Loves_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:48

Hoi,
Is er misschien eens iets vervelends gebeurt of een ongelukje met uit de stal halen?
Anders moet je hem belonen als hij het goed doet.
En als hij er echt niet uitwil laat je hem gewoon staan en probeert het bijvoorbeeld om het half uur opnieuwe.
Als hij het de hele dag niet wil merkt hij dat hij de wei mist en doet hij het kopelijk wel gewoon.
(zo hebben we dat bij een pony van mijn vriendin ook gedaan)
Groetjes Gwenn. :D

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:53

Even flink optreden tegen haar,is gewoon dominantie.
Zodra ze kont keer hup tikje op de kont en doorlopen,en probeer alltijd voorop te lopen anders denkt ze dat zij jou moet lijden ;)
Veel succes :)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:57

Idd , ik denk ook dat het dominantie is.
Als ze nooit iets heeft meegemaakt kan je haar best op haar plaats zetten! Als ze bijt of een poging doet tot , geef haar dan ene lel op haar snuit, weet ze meteen wie de baas is.
Je moeder kan haar misschien wa korter houden , oftewel aan het halster houden.? Als hij goed meeloopt belonen met een vrolijke stem en klopjes.
Succes !x

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:05

Als een paard dominant is wil het het liefst zo ver mogelijk uit je ruimte. Kort bij het halster pakken is daarom geen goed idee, net zoals een touwhalster an sich niets oplost. Kijk of je de relatie met je paard kunt herstellen door je eens te verdiepe in de spyche van het paard. Zo kom je te weten hoe je die dominanitiespelletjes kunt winnen, zelfs in de stal wanneer je moeder nog buiten de deur staat ;)