Misschien kun je grondwerk proberen. Leer het paard ook dat jij de leider bent. Zo krijgt ze respect voor je

.
Wacht laat ik een voorbeeld geven. Bij mijn paard heeft hij vrijheid, hij mag me uitproberen en gerust af en toe staken. Het is immers een paard. Maar wanneer ik wil dat hij me dan volgt, hoort hij me wel gewoon te volgen. Maar dan doe ik het eerlijk, wanneer hij me dan gaat uitproberen, ga ik dat neit afstraffen. Het hoort gewoon bij een paard, ieder paard is zo, net zoals ieder mens zijn mening heeft en dat zo af en toe wil uiten. Maar wanneer mijn paard dan bijvoorbeeld niet volgt, ga ik niet slaan en schoppen, wat los ik daar mee op? Ik vraag het nog een keer, en dan wat duidelijker. Nog niet? geef ik hem een 'schop in de juiste richting' (natuurlijk niet letterlijk schop).
Zoals ik zei begin met een goede basis. Zorg eerst dat je paard je volgt waar je gaat en staat. Dat je paard blijft wanneer jij dat wil, en dat ze dus naar je komt wanneer jij dat aangeeft. Zo krijgt ze al respect voor je. Je kunt ook wanneer er vertrouwen is, een schriktraining doet. Als ze dus weet dat jij de leider bent, en ziet dat het niet eng is, zal ze het ook niet eng vinden. Natuurlijk wel spannend, maar als ze echt weet dat jij de leider bent zal ze wel gaan. (Bijvoorbeeld jij en een vriendin lopen een spokentocht, jou vriendin gaat voor en er is niks aan de hand. Dat is voor jou het teken dat het 'veilig' is en jij zal dus ook gaan). Ik hoop dat het een beetje duidelijk is !
En uiteindelijk bestaat er dus een goede band!