Gezeldschapspaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Gezeldschapspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 20:49

Vinden jullie dat als je een pony koopt als gezeldschapspaardje en daar nooit echt mee gewerkt word nadelen hebben?
Is het zielig om een pony hun hele leven gewoon lekker te laten grazen,
Mist het paard dan iets?
ik heb het dus niet over pensioen paarden/blessure paarden.

groetjes.
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 26-05-09 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:51

Zekers niet, mits behalve het rijden het dier wel de juiste verzorging krijgt, dat gebeurt vaak niet.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:28

Het hangt er een beetje vanaf wat voor paard/pony je er bij wil zetten, er zijn rassen die echt graag willen werken, maar een 'doorsnee' paard zal het helemaal niet erg vinden als hij niet bereden wordt of niet voor de wagen hoeft te lopen. Zeker niet als ze ook niet gewend zijn dagelijks bereden te worden oid. Ze vermaken zich doorgaans prima met elkaar, met eten en met soezen/slapen. Het is wat anders als een paard constant alleen staat en geen verzorging krijgt natuurlijk.

Huberta

Re: Gezeldschapspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:14

Een gezond paard wil graag wat doen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:16

Maar dat hoeft geen 'werken' te zijn zoals wij dat invullen, dat kan ook gewoon spelen met zijn maatjes zijn, of wandelen of lekker gepoetst worden. 'Werken' is in beginsel een mensenbegrip, het is niet uitgevonden door een paard.
Laatst bijgewerkt door Gwen op 26-05-09 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:18

Als het dier heel veel weidegang krijgt met genoeg maatjes, mist hij niets lijkt me zo. Een paard is niet geboren om te werken zoals wij dat willen immers.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:19

vind het helemaal niet zielig als een paard alleen als gezeldschapsdier wordt gehouden. Zolang het goed verzorgt wordt en een vriendje heeft om mee te spelen zijn de meeste paarden volgens mij zeer tevreden. Rijden, longeren voor de kar enz zijn geen natuurlijk gedrag voor een paard. Er zijn genoeg paarden die het helemaal niet erg vinden als ze de rest van hun leven niet meer hoeven ´te werken´.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:20

De meeste paarden zullen zich niet eens bewust zijn dat ze nu al een x aantal dagen/maanden niet 'gewerkt' hebben. Neemt niet weg dat ik denk dat er paarden zijn die dat wel zouden missen, vooropgesteld dat ze er ooit aan zijn gewend. Een paard dat nooit gewerkt heeft zal het ook nooit missen, denk ik.