Deken of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:37

Ik hoop dat het hier goed staat, anders graag verplaatsen

Ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer mijn paardje een deken om moet of niet (ik ben net 3 mnd in het bezit van eigen paard)

Hoe bepalen jullie of je paardje/ponie een deken op moet??

(mijn paardje komt uit een verwarmde stal waar hij maar 1-2 uurtjes naar buiten mocht per dag, nu staat hij lekker de hele dag op het land)

wednesday

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:38

Rij je veel, dan in de winter misschien deken indien je hem scheert of gewoon kort in de vacht wil houden. Voor de rest indien hij geen zomerexeem heeft gewoon dekenloos! Waarom er geld aan uitgeven en hem ermee ambeteren als het niet nodig is?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:45

Ik heb 3 dekens bij aankoop meegekregen, dus geld gaat het me niet kosten (nou ja, ik moet eigenlijk wel een nieuwe hebben).

Maar nu zoals met dit weer? t is vies nat weer, maar wel warm?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:48

overdag buiten toch?
lekker uit laten. ;)
zelf in de gaten houden of het haar erg open gaat staan [teken van kou] of bibberen.
anders niet nodig.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:51

Wat was je paard gewend? Mijn paardjes staan gewoon zonder. Ze kunnen er heus wel tegen. Enkel het paard waar ik (normaal) mee rijd heeft in de winter een deken op om de haren wat korter te houden. Maar die is al af sinds maart/april. Maar moest je paard nu een echte mieperd zijn en snel verkouden dan zou ik gewoon een ongevoerde regendeken opleggen! Maar moest ze het gewoon zijn om in de zomer/lentemaanden naakt te staan, zou ik er ook echt niet mee beginnen! Brengt veel met zich mee! Dekentje op, dekentje af, ander dekentje want het is niet meer waterdicht of het is kapot,...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:54

mijn paard krijgt een deken op als ik het koud heb met een jas aan :) en als er echt een gure wind staat buiten dan rijgt ze ook een jas aan :) maar nu in de zomer een jas aan ? echt niet,, in dr naie naar buiten..
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 26-05-09 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:55

nu een paard een deken omdoen (met uitzondering van vliegen of exceemdekens) is vragen om ellende. ":)

ik doe een paard het deken om als ik mijn winterjas uit het vet ga halen :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:42

hij staat al een tijdje zonder deken, hij is een verwarme stal gewend met een lekkere dikke voering, hij heeft nu een behoorlijk korte vacht vind ik zelf, volgens jaar doe ik het zelf ook anders, maar nu omdat ie het niet gewend is vindt ik het toch moeilijk om te kiezen, hij staat ook op een open landje nu waar het aardig kán waaiien...

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:45

mijn paarden hebben alleen in de winter een deken over en savonds een zomer deken omdat ze geschoren zijn. maar me jonge paarden mooi zonder deken.. heerlijk voor die dieren.. je moet er namelijk geen mietjes van maken...

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:14

mariska32 schreef:
overdag buiten toch?
lekker uit laten. ;)
zelf in de gaten houden of het haar erg open gaat staan [teken van kou] of bibberen.
anders niet nodig.

Hey, dit wou ik ook zeggen hier ga ik in mee!
Je bent nog niet zo lang in het bezit van een paard, eerst wist ik dat ook niet. Maar later gaat het gewoon vanzelf.

.M.V.G.

Mandy.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:19

Zoals iedereen al zegt, nu is het te warm. Tegen een beetje regen kunnen ze wel hoor, gaan ze niet dood van ;)

Anders staat 'ie dadelijk te zweten en dat is ook niet goed. Als je denkt dat 'ie het echt koud heeft(haren staan open of hij bibbert) dan kun je een deken omdoen.
Ook 's nachts nu zou ik het laten als hij in de stal staat. Voor de wei is het ook iet echt nodig.

Wat voor ras is het? Want een Haflinger of Fjord bijvoorbeeld kunnen 24/7 zonder deken staan.

angelolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:26

hoi!
je hebt soms paarden waar een deken echt bij nodig is. maar bij bijvoorbeeld een fjord, haflinger, ijslander enz. is dit niet nodig. Tenzij je echt ziet dat hij het koud heeft. Ik heb zelf ook een Fjord, en die heeft geen deken.
Doeei.

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:00

Ik heb sinds een paar weken een eigen paard. Heb ook moeite om te beslissen of de deken er wel of niet op moet. Ik heb een kwpner. Doen jullie na het rijden als hij bezweet is een deken erover?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:07

nu??????????? echnie :) :)

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:49

nee nu is het prachtig weer. Nu zou ik ook geen deken op doen. maar als er bijvoorbeeld een wind staat en ik heb haar buiten gelongeerd doen jullie dan wel een deken om?

Naadiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:55

ik doe altijd de deken af als het zonnetje schijnt héérlijk voor die paarden! en ik doe hem weer op als ik het zelf weer koud krijg ;)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:04

ik doe een tussendeken op als ik het koud krijg idd maar dat zit meer tussen mijn oren dan dat mijn paard het koud heeft, en anders staat ie met een vliegendeken op anders wordt ie zo vies :P

in de winter heeft ie een staldeken en dikke regendeken op want dan is ie geschoren, daarna vanaf maart alleen nog dikke regendeken en daarna tussendeken en nu dus vliegendeken, maar alles afhankelijk van de temperatuur 8-)

en dan vanaf sept ga ik weer met tussendekens klooien en in okt wordt ie meestal geschoren dus dan weer dikkere dekens...

nu moet ik zeggen dat ik wel de dekenmuts van stal ben hoor, ben altijd met dekens aan het slepen :D

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:05

Melanie87 schreef:
nee nu is het prachtig weer. Nu zou ik ook geen deken op doen. maar als er bijvoorbeeld een wind staat en ik heb haar buiten gelongeerd doen jullie dan wel een deken om?

nee ik niet goed uitstappen dat ze niet meer zweet en die van mij heeft dan natuurlijk zijn vliegendeken op dat scheelt een beetje.....vind ik *D

Rixt_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:24

mijn wedstrijd paard Z2 startgerechtig heeft onder de 19 graden of met regen een deken op. met regen wel een regendeken hoor. Ik weet niet of je wat aan deze info hebt maar misschien ook wel.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:31

Mijn paarden staan momenteel beide zonder deken. Zodra de nachttemperaturen weer goed onder de 10 graden blijven, krijgen ze een ongevoerde deken op. Wanneer ze een dikkere vacht gaan aanmaken, leg ik een 200-grams deken op. Hier staan ze beiden ook de rest van de winter onder.
Zodra ze gaan zweten onder de 200-grams deken, ruil ik deze weer om voor de ongevoerde deken. En wanneer de nachttemperaturen de 10 graden weer halen, blijven de dekens af.
Voor zolang de paarden een deken dragen, krijgen ze na het werken een zweetdeken om. Overgens wil ik met zeer mooie winterdagen de deken ook nog wel eens af doen overdags.

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:29

ok dank je wel voor de info :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:55

Verplaatst van VSW naar SV.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:42

Als een paard heel de winter zonder deken heeft gestaan, hoef je nooit geen deken op te doen, als je namelijk een paard afspuit met koud water, is het binnen 30 seconden droog op de huid. Een paard heeft een soort eigen kacheltje. :)

miloujanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:27

Als hij eerst gewend was om alleen binnen te staan op 1-2 uurtjes na, zou ik hem een dun dekentje omdoen. Zo krijgt je paard dezelfde temperatuursverwarming als binnen in de stal waar hij eerst altijd stond. Teveel temperatuursverschil moet je namelijk niet krijgen, daarom doet een dun dekentje vaak al wonderen.

Genoeg tips ;)