blazen in neus?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

blazen in neus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 09:57

Vroeger werd mij op de manege geleerd dat ik in het neusgat van een paard/ponie moest blazen omdat ze zo aan je wennen.

Nu vroeg ik me laatst af, is dit nou echt zo? Volgens mij niet, want de paardjes vinden het niet altijd leuk..:P

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:58

Ik heb altijd geleerd dat écht hard blazen, een teken is van dominantie.
En zachtjes in zn neus een teken van liefde. Mijn poownie blaast altijd heel lief terug. :o
Dus denk het wel ja.:D
Laatst bijgewerkt door Springruit06 op 26-05-09 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:58

nooit van gehoord!
maar als het werkt zal ik het eens proberen :P

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:00

tja, t'is meer dat ze dan aan je geur wennen en terugblazen, zoiets :+ maar ze vinden het net altijd "leuk"; dr stond hier een paard die dan probeerde je neus eraf te bijten :D dus pas wel een beetje op ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:03

poons blazen in elkaars neus om persoonlijke gegevens uit te wisselen (leeftijd/rang/geslacht) wij kunnen dat niet.
daarom doe ik dat ook niet.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:05

mijn haflinger merrie word er super rustig van
laatst hong ze een keer vast met d'r halster en bleef maar trekken naar een kwartiertje rustig blazen en praten ontspande ze helemaal en heb ik der kunnen verlossen ;)
ik denk dat het wel werk hoor

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:34

Het eerste wat paarden bij elkaar doen als je ze bij elkaar zet is!!!! ruiken blazen hiermee tasten zij elkaar af begroeten elkaar etc. als je dus als mens het bij je paard doet dan begroet je hem als het ware, je imiteert sociaal gedrag! wij kunnen wel dieren gedrag imiteren, andersom niet ;)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:32

Mijn verzorg pwny blaast altijd (random) als ik haar uit de weide ga halen.

Waarom dit ze dit?

Keedie

Re: blazen in neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:33

even een stipje
is mij vroeger ook altijd gezeg dus ben wel benieuwd O:)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:45

Ik weet alleen dat als een paard bijvoorbeeld aan de stront van een ander paard ruikt hij daaruit kan opmerken of het een ruin/merrie of hengst is en wat zijn status in de kudde is. Zal dus ook wel een hoop kunnen opmaken uit adem.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:52

Voor zover ik weet blazen paarden in elkaar neusgaten om inderdaad kennis met elkaar te maken. Aangezien niet alle paarden elkaar mogen loopt dat soms uit op gegier, bijten en maaiende voorbenen. Ik zou daarom ook nooit zomaar bij een vreemd paard in de neusgaten blazen op het moment dat hij ook de ruimte heeft om je te raken. Bij mijn eigen merrie doe ik het regelmatig, zij komt meestal even aan mijn neus snuiven, en dan blaas ik zachtjes terug. Zij vindt dit blijkbaar rustgevend, want ze kan zo 5 minuten bij me staan snuiven. Wel denk ik dat het, als een paard je accepteerd, de onderlinge band kan verbeteren aangezien het wel een vertrouwd gevoel kan geven (tenminste, dat vermoed ik adhv het gedrag van mijn merrie)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:52

Het gaat hier niet om "blazen", maar meer om "elkaars adem ruiken". Dus je ruikt aan de adem van je paard, en hij/zij aan de jouwe. Direct een mooie manier om te ontdekken of je paard geen gekke dingen heeft. Mijn paard ruikt bv altijd zoet, als zij bv ineens zuur ruikt weet ik dat er iets niet goed zit... De laatste keer met een zure adem had ze een halve dag later koliek, om maar een voorbeeld te noemen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:25

Ik heb geleerd dat het betekend dat ze dan 'vriendjes' willen worden. Als ik het doe bij mijn paard blaast hij wel zachtjes terug, doet een vreemde het krijgt die geen reactie ?

Naadiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:19

ik dacht dat het 'hallo' betekende.
mijn paardje gaat altijd overal kijken waar het vandaan komt haha!

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:21

Ik vind het altijd wel lekker warm :P maar geloof dat paarden het doen om elkaar te begroeten en te besnuffelen net als bij honden

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:32

1 van mijn paarde, die blijf maar terug blazen en vind dat helemaal geweldig!
Mijn andere blaast heeleventjes en daarna stopt ze.

Mij is dat dus ook altijd aangeleerd, dat het voor kennismaken is :j

Kladversie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:41

Ik weet het 100% zeker: Als je een pony zacht in de neus blaast betekend dat dat je hem aardig vindt, dat je hem accepteert. Blaast je pony terug, vindt hij jou ook aardig! Sommige pony's (die je bijvoorbeeld nog niet kent) kunnen er agressief op reageren omdat ze het niet leuk vinden dat een wildvreemde ineens zegt dat hij hen aardig vindt. Doe dit dus niet zomaar bij elke pony en alleen als je het zo goed als zeker weet dat de pony dit accepteert.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:45

Als ik in de neus van mijn jaarling blaas gaat hij altijd flemen.
Ik zal wel niet lekker ruiken _O-

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:02

Hmmm wel grappig dit. Heb sinds 2 weken een eigen paard en die blaast altijd door zijn neus in mijn haar, op mijn schouder, in de haren van mijn kinderen... heel zachtjes. Zal eens kijken als ik terug blaas... paarden blazen uit hun neus dusseh... over imiteren gesproken: blazen jullie met je mond of met je neus???? Direct in zijn neusgat of meer zo'n beetje ervoor?

hahaha, de techniek van het blaas-begroeten....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:04

Mijn paardje ontspant daar ook van. Als ik rustig in zijn neus blaas, dan blaast hij heel zachtjes terug.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:15

Hangt er ook vanaf wat voor pony je hebt, op de manege staat een hyperactief beessie. Als je bij hem blaast, begint ie gelijk te gillen en te slaan. Maar bij een ander paardje, best rustig, gaan d'r oogjes helemaal dicht ^^

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:17

Mijn paardje vindt dit ook altijd heel leuk, meteen de oortjes erop en zeer geconcentreerd terugblazen :+:

Edit: typgebrek

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:19

Hihi mijn moeders paard briest dan altijd :D Verder merk ik bij mijn eigen pony geen reactie.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:23

Volgens mij is het gewoon een begroeting. Bij mijn pony verschilt het heel erg, de ene keer blaast ze vrolijk terug en de andere keer wendt ze haar hoofd af. Ze hapt wel als vreemden het bij haar doen, maar ze heeft het sowieso niet van vreemden dus dan is het wel te begrijpen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:32

Ik heb het ook al jaren geleden geleerd dat wanneer je zachtjes blaast de pony aan je kan wennen. Niet hard blazen, maar zachtjes. Mijn vader deed het altijd en sindsdien ben ik het gaan doen. Grappige is dat ze vrijwel altijd terug blazen en hun neus nog even extra tegen je aanduwen.