Uit de wei halen jaarling???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje08

Uit de wei halen jaarling???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:10

Onze jaarling staat in een groep op het land. Wij halen haar zeker om de dag op en lopen dan met haar naar de stallen om haar te peotsen en wat te eten te geven en gewoon even lekker met haar bezig te zijn. Zij vind dit heerlijk die aandacht. Dat landje waar ze op staat is ook nog best vrij groot en als wij komen om haar op te halen staan ze heel vaak helemaal achterop het landje, wat dan weer vijf minuten verder lopen is pfffffffffffffff. Wij zouden het natuurlijk wel fijn vinden als ze naar ons toe komt, maar ja,. Wij roepen haar dan of schudden met een emmertje bix. Vaak zien we dan dat ze echt wel naar ons toe wil komen, maar wordt tegengehouden door een ouder veulen uit de groep. Ook gebeurt het dat ze haar hoofd optilt, naar ons kijkt en dan gewoon doorgaat met wat ze doet, lekker grazen.
Dan lopen wij dus toch maar naar haar toe om het halster om te doen, ze blijft dan gewoon stil staan en vindt dat ook geen probleem en dan gaat ze ook gewoon zonder problemen met ons mee uit de groep. Ze loopt ook in een keer met ons mee naar de stallen. Als ze terug komt op het land loopt ze ook altijd erg rustug weer bij ons vandaan naar de andere veulens.
Nu is mijn vraag:
Is het nou goed om toch naar haar toe te gaan om haar op te halen of moeten wij toch echt wachten totdat zij uit zichzelf naar ons toe komt?

Karenx

Re: Uit de wei halen jaarling???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:21

Volgens de 'grondwerk' manier zou ze naar jou toe moeten komen; maar in de weide is dit natuurlijk best lastig.
Aangezien daar eten en alle vriendjes zijn...
Het hoeft dus absoluut niet (denk ik)..
Je kan het haar 'aanleren' door elke x een snoepje te geven als je haar pakt; dan wacht ze je vanzelf op!:D

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:34

ik zou oppassen met snoepjes of voeding. Het kan altijd dat je eens niets bij hebt, en dan kan je haar helemaal niet vangen, want uiteindelijk komt ze enkel voor de beloning, en niet voor jou.
Ze wordt tegengehouden door een ouder veulen: is gewoon de rangorde, kan zij niet veel aan doen. ze luistert gewoon naar de oudere....
Tegenwoordig lijkt het alsof je paard vrolijk huppelend naar je zou moeten komen van de moment dat je hun naam roept. Dit hoeft echt niet hoor. paarden hebben nog het liefst dat je hen met rust laat (cru gezegd :P ). En zeker als ze tussen een kudde staat. Hoe zou je zelf zijn ....
Ik vind het al chic als je haar mag benaderen, en haar zo mag vangen, zonder dat ze gaat lopen of de andere paarden aanzet om haar te beschermen tegen jou. Dus eigenlijk heeft ze je wel graag, maar niet zo graag als haar paardse vriendjes om hen achter te laten :D .
Probeer zonder eten. Lukt het niet, negeer haar dan, en concentreer je op de anderen, maar blijf wel in haar buurt. na een tijdje wordt ze nieuwsgierig, en komt ze wel vanzelf naar jou. En dat idd de "grondwerk"manier, om het zo te noemen.

bulck

Re: Uit de wei halen jaarling???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:43

Hey TS wees gewoon blij dat ze zo simpel is.
Of jij nou moeite doet of zij, zolang het resultaat er maar is.
Grondwerk vind ik hier echt misplaatst. Ten eerste hoort dat dier bij de kudde, dus ansich is het eigenlijk de normaalste gang dat ze niet naar je zou mogen afkomen, als een hoger in rang anders bepaald. Dat is kuddegedrag.
Los daarvan, versta ik niet wat er mis is met eten geven. Ten eerste, veronderstel ik dat TS haar niet overlaad met voeder. Dus als ze komt voor de appel, keer op keer, leert ze op de duur jouw wel associeren met die appel en kan je die appel achterwege laten. Maar als 'lok'middel, waarom niet.

Dus TS, nogmaals gewoon verder blijven doen zoals je bezig bent, er is toch geen probleem. En lukt het eens een dag niet, of duurt het te lang, laat je der toch gewoon staan...
Die beestjes houden zichzelf ook goed bezig hoor.

veel succes nog