Eigenwijze mini?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Eigenwijze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 18:29

Hoe gaan jullie om met het wisselende gedrag van een minishetje?
Mijn mini is doorgaans een engeltje,en helemaal prima!
Alleen heeft hij eens in de zoveel tijd een bui,dat hij opspeelt of uitprobeerd?
Tot nu toe laat ik hem dan gewoon een dagje met rust,en eis niet teveel van hem.(ook wij hebben weleens een mindere dag toch?).
Maar aan de andere kant vind ik wel ,dat zijn humeur niet in de weg mag staan van normale dingen zoals hoeven krabben?
Als hij zn bui heeft,geeft hij netjes zn hoeven aan....maar als meneer geen zin heeft dan trekt hij telkens terug of gaat hangen?
Hoe buig ik dat om naar goed gedrag?(graag reactie`s zonder geweld...).
Ik ben niet een softy die een correctie tikje uit de weg gaat...
Maar bij mijn pony heeft dat alleen tot gevolg dat hij nog opstandiger word?
Daarbij ben ik zelf geen voorstander van bot geweld,en doe het dus liever in goede harmonie.
Wie heeft tips een eigenwijze mini,toch zover te krijgen dat hij meewerkt ondanks dat zn bui er niet naar staat?

Juangi

Re: Eigenwijze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:14

Het klinkt alsof hij dominant is. Verdiep je daar eens wat meer in, en je zult merken dat het beter gaat.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:52

SMP > OPG

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:07

Ik heb twee minies (shetten) en ik speel in op het gedrag wat ze op dat moment laten zien.
Ik weet niet hoe oud je mini is?
Hier zijn ze allebei 4 en dus pubers. Dan is wisselend gedrag toch al normaal, mini of niet.
Maar er zijn geen standaard oplossingen voor bepaald gedrag,. Dat is heel erg situatie/karakter/leeftijd afhankelijk. Een tik is niet overal en altijd het antwoord op.¨
Ik weet niet of hij op de dagen dat hij niet goed in zijn vel zit, al anders reageert als je hem gaat halen? Dan is het bv al belangrijk dat je daar op de juiste wijze op inspeelt. Het gaat hem meestal niet om dat ene ding wat fout gaat, maar om de hele samenwerking die dag.

BV de merrie van mijn man (geen mini) heeft zeer duidelijk wisselend humeur. Soms is ze lief, soms sjaggie.
Als hij haar , als ze sjaggie is, daar geen aandacht aan geeft en haar toch gewoon pakt en met haar iets gaat doen, kun je er donder op zeggen dat het fout loopt. Als hij tijd met haar besteed in de wei, beetje met haar speelt/kletst totdat het humeur verandert, dan gaat de rest van datgene wat hij wil doen ook goed.

Ik doe overigens NH (parelli) met hen, lange teugelwerk en wandelen. Gaat prima, maar het heeft training gekost om ze goed te leren kennen en in te spelen op hun gedrag.