Ervaring paard met bandages op de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Ervaring paard met bandages op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 11:01

Hallo,

Wie heeft er goede ervaringen met bandages op de trailer?
Ik ben zelf van plan om elastische bandages te gebruiken met grote onderlappen.
Transport beschermers is 1 groot drama bij mijn merrie, ze staat erop en ze krijgt ze onderweg af!

Maar het zijn transportonderlappen dus ik zou graag even willen weten of iemand een foto heeft van het speciale bandageren ?
Geloof dat je over de kogels moet bandageren want de onderlappen zijn ook vrij groot!
Ik had al op google gezocht, maar dat leverde niets op :(:)

Priscilla.

Lyonesse

Re: Ervaring paard met bandages op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:42

Transportbandages zijn fleecebandages met onderlappen. Je bandageerd net over het spoortje en tot de zwilwrat. Als je elastische bandages gebruikt leg je eigenlijk alsnog een werkbandage aan ;) Mocht je toch die willen gebruiken, let dan op dat je NIET over het randje van je onderlappen heen bandageerd, want dan knel je de bloedsomloop af :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:51

Ik doe het totaal anders dan bovenstaande, want ik leg mijn fleece werkbandages tot het spoortje. :D Elastische bandages gebruik ik JUIST bij transport, want van die dikke dekbedachtige transportonderlappen blijven echt niet hangen op fleecebandages, dan moet je behoorlijk strak aan gaan trekken en dat vind ik zelf maar linke soep.

Ik begon met springschoenen en dan de onderlappen met bandages.
Mijn transportonderlappen legde ik voor recht aan, dan de bandage eroverheen van net onder de voorknie tot om de kogel.
Achter legde ik ze diagonaal om zodat de punt om het spronggewricht valt, dan de bandage ook tot om de kogel leggen. De kootholte niet mee bandageren, wel mooi rond de kogel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:55

ik bandageerde ook altijd voor transport, gebruikte ook elastische bandages en van die vilten onderlappen

eerst springschoenen om, dan de onderlappen om het been leggen. onderkant tot aan de springschoen bovenkant tot net over de knie. bandageren deed ik van vlak onder de knie tot net onder de kogel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:59

"vroeguh"toen nik nog een nickje was
en op spring wedstrijden ging

wollen lap / elastische bandages op de trailer
(van onder kogel tot net onder knie )

van de trailer af
wollen lap / elastische bandages eraf en weer der op
maar dan net ff anders gebandageerd
boven kogel/ spoortje ruim onder knie

wedstrijdje springen

bandages der weer af , andere manier er weer op
en weer naar huis :D

jaren lang perfect gegaan ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:12

Interessant, de door mij beschreven manier is juist die die ik op school geleerd heb :D
Gewone werkbandages leg ik aan met elastische bandages 2 vingers boven het spoortje en 2 vingers onder de zwilwrat :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:36

Kan best zijn, ik heb het in de praktijk als groom aangeleerd gekregen en die dikke onderlappen (dus niet van die dunne vilten, of van die dunne katoenen zoals Eskadron heeft) blijven met fleece gewoon echt niet hangen. En dat weet ik helaas ook uit ervaring, want ik was op een dag de elastische vergeten mee te nemen en heb toen maar een paar fleece bandages gepakt die dus na het transport ergens op half elf hingen :o

Ik gebruik niet graag elastische bandages, ik vind de druk snel te veel en ongelijk verdeeld en bovendien is het erg lelijk, maar voor transportbandages zweer ik erbij. (Van het drukprobleem heb je geen last met zulke dikke onderlappen).

Werkbandages leg ik aan van net onder de voorknie tot op het spoortje. Ik wil wel iets van de kogel meenemen want juist daar wordt nog wel eens aangetikt of gestreken, maar niet zo hoog of zo laag dat de beweging gehinderd wordt door de bandages.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:46

Ik heb idd vilten onderlappen Urielle :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:56

Ik heb van die stukken dekbed zeg maar, van die hele dikke zachte die ze in allerlei leuke kleurtjes verkopen. Ik geloof dat ze van Equiline zijn?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:03

Ik weet wat je bedoeld :j Die dingen heb ik zelf nooit gebruikt. Eigenlijk alleen maar de vilten. Ik zou niet weten hoe fleece of acryll bij andere soorten zou blijven zitten. Had ik ook niet eens bij nagedacht, stom van me :))

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:18

Ik heb weer nauwelijks ervaring met vilt, een klant had ze ooit onder werkbandages maar ik vond dat zo vervelend werken dat ik ze zelf nooit gekocht heb.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:25

Is het geen idee om peesbeschermers om te doen?
Ik doe mijn paard thuis altijd beenbescherming om, ga rijden, en doe ze ook thuis weer af.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 10:38

Heeft iemand ook een foto van het bandageren met deze onderlappen?

Ze moeten dus 2 vingers onder de zwilwratten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:18

parouscha schreef:
Ze moeten dus 2 vingers onder de zwilwratten

Ligt eraan hoe groot je paard is. Als ik mijn merrie van 1.74 vanaf daar bandageer, kan ze niet meer lopen want dan bandageer ik de hele voorknie mee :+
Bij mijn pony gaat het wel kloppen ongeveer denk ik.