Paard is mentaal moeilijk te ontspannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Paard is mentaal moeilijk te ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 23:05

Hoi

mijn paard is heel makkelijk gespannen .. als ik hem aan het poetsen ben kan dat van de ene moment op de andere omslaan..

ik vind het heel moeilijk om hem dan weer te laten ontspannen.. fluisteren ed helpt niet enorm veel :+

mensen met tips ?

Alvast bedankt

Leen

LiVetime

Re: Paard is mentaal moeilijk te ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:31

Wat doe je dan als hij gespannen raakt onder het poetsen?
Vestig je je aandacht daarop als hij gespannen raakt?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:12

Mijn haflinger was voorheen ook een spanningbolletje...soms op de raarste momenten.
Wat haar erg heeft geholpen is TTouch en masseren, komt een beetje op hetzelfde neer maar TTouch behandelt de punten van het lichaam waar de spanning ontstaat met een speciale techniek die vrij gemakkelijk kunt leren.
Ik heb een curcus TTouch gevolgd om dit onder de knie te krijgen erg leuk een leerzaam maar het belangrijkste is dat mijn haf er super op reageerde, de overige ontspanningsmassages heb ik geleerd van een fysiotherapeut.

Sommige paarden ervaren een lichte vorm van spanning die bijv. door rustig praten en gerustellen kunt doorbreken bij paarden die hevige spanning ervaren zoals bij mijn haflinger hielp dit ook niet, daar was lichamelijk contact nodig en na een paar keer wist ze wat er komen ging (de eerste 2 keer was ze wat onwennig) en ging ze er haast voor staan...zo van jaaa kom maar op.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 12:27

LiVetime: ik probeer hem terug te kalmeren .. door hem bv. in zijn hals wat te aaien oid.. ik fluister wat woordjes toe ed

@cissie: bij hem is dat idd ook eerder hevige spanning :j maar bedankt voor de tip ! :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:10

Ik moest vroeger eerst met mijn paard spelen voordat ik hem kon poetsen, daarvoor gebruikte ik de 7 games van parelli. Daar moest mijn paard zo erg bij nadenken dat hij al snel ontspande en dan pas kon ik hem gaan poetsen etc. Wilde ik hem ervoor poetsen, dan raakte hij vaak totaal in paniek, ging hangen, beet, trapte etc. Na het spelen kon ik hem los laten staan en poetsen. aaien had bij hem toen ook totaal geen zin; dat merkte hij niet eens, tot ik hem begon te matchen in z'n energieniveau en met veel meer energie ging aaien. Dan maakte ik een indruk, maar zelf zo stil en rustig mogelijk blijven hielp totaal niet; hij merkte me dan niet eens op en de kans dat hij bovenop me sprong was dan vrij groot.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:13

Soms moet je het gedrag juist negeren, door m te betuttelen en gerust te stellen bevestig je zijn angstige gedrag.

Ik zou gewoon eens proberen mijn stem te verheffen en gewoon door te gaan met waar ik mee bezig was.
Door te bevestigen dat iets echt eng is, word het van kwaad tot erger.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:24

aaien en "sussen" heeft denk ik niet zo veel zin.

heb je enig idee waarom hij zo ontploft tijdens het poetsen?
kan hij niet tegen de aanrakingen, dat het te hard of te zacht is?
of is er iets in de omgeving waarop hij reageerd?
poets je trouwens in een "gesloten" ruimte(boxs, poetsplaats, met een muur vlak voor zn hoofd) of gewoon open waar er nergens muren zijn?

wat ik meestal doe om ze ontspannen te krijgen is het hoofd naar beneden vragen(kan ook doormiddel van hooi ervoor leggen), of terug gaan naar hun favo kriebelplekje
maar die van mij staan in de wei als ik ze poets, dus als ze niet willen kunnen ze ook rustig even weglopen...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 10:54

Ik heb eigenlijk al verschillende dingen geprobeerd zowel los opzadelen als vastzetten ..
als hij zo nerveus is dan word ik soms wel boos na een tijd := en als ik dat doe dan hoef ik eigenlijk al niet meer te gaan rijden dan lukt toch niets :=

als ik hooi oid ervoor leg dan neemt hij met veel geluk 1 hapje en gaat dan weer nerveus doen ..

de reden weet ik echt niet .. vrijdag was er een vriendin van op bokt hier en zij heeft hem gepoetst toen ik me ging omkleden en hij was gewoon rustig, opzadelen ging goed maar toen ik hem ging afzadelen ontplofte hij weer ..
dus het is niet altijd bij hetzelfde dat hij ontploft .. als hij weet dat hij met rijden super braaf was bv. dan ontploft hij niet ..

dus ergens denken we misschien dat dat met zijn verleden te maken heeft .. maar goh het is zoo moeilijk := en we moeten het echt dag per dag bekijken ..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:53

En hoe is ie als je hem ergens anders poetst en opzadeld?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 13:50

ook zenuwachtig :+

enkel los in de weide poetsen is die niet zenuwachtig maar daar kan ik niet echt opzadelen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:45

Ik zou zijn gedrag gewoon negeren. Gewoon doorgaan waar je mee bezig was en er niet op letten.
En zéker niet boos worden, maar rustig blijven. Dat is moeilijk, dat weet ik, maar probeer het ;)
Is rijden het enige wat je met je paard doet? Ik zou ook voor veel afwisseling zorgen. Zadel je paard gewoon s op en ga dan een wandelingetje met hem maken en zadel m vervolgens weer af en bv longeren/grondwerk e.d. (met/zonder zadel) Beloon je dier ook uitgebreid wanneer hij wat goed doet, ook onder het zadel.
Succes ;)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:48

Nee we gaan ook vaak op buitenrit en longeren en dergelijke.
buitenrit is die helaas een beetje fel dus dat doen we momenteel minder maar zeker nog wel wekelijks. Verder zonder zadel wil ik er niet op want hij is vrij dun en denk niet dat dat fijn zit :=

maar iig afwisseling heeft ie zeker wel :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:16

Had het ook niet over zonder zadel rijden, maar met of zonder zadel longeren of grondwerken ;)

Tja, verder vind ik het lastig om t via Bokt dingen te roepen, omdat ik je paard verder niet ken.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:04

Altijd moeilijk om de oorzaak te vinden. Het uitganspunt is dat hij ontspannen is als hij los in de wei gepoetst wordt. Dus iedere factor die hiervan afwijkt kan een oorzaak zijn.
1. kleinere (gesloten) ruimte
2. misschien meer mensen of drukte om hem heen
3. wel of juist geen andere paarden om hem heen.

Een hele andere factor kan zijn dat hij weet dat als hij gepoetst en/of gezadeld wordt dat er iets van hem verwacht gaat worden en dat hij daar nerveus van wordt. Dat kan inderdaad met zijn verleden te maken hebben. Heb je ook weleens geprobeerd om hem alleen te poetsten en daarna weer op de wei te zetten of te zadelen en daarna weer af te zadelen zonder iets te doen, zodat hij leert dat poetsen en zadelen niet altijd betekent dat er wat verwacht wordt van hem. Beloon hem als hij het goed doet om zo zijn zelfvertrouwen en jullie band te versterken.

Ik denk dat negeren niet zo handig is, dat zal zijn gedrag niet veranderen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:33

hmm dat zijn goede tips zeg ! :)
dat ga ik zeker eens proberen :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:39

Ik bedoelde niet negeren in de zin van er niks mee doen hoor Nifinao. Bedoelde negeren in de zin van niet ineens ophouden met borstelen en pas weer doorgaan als hij weer rustig is.
Op die manier vestig je de aandacht daar alleen maar op.
En de tip van opzadelen en vrijwel direct weer afzadelen, die had ik idd ook al gegeven hierboven. Komt op t zelfde neer wat jij zegt, je hebt er alleen wat meer uitleg bij gegeven :)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:57

Bedankt voor jullie tips in elk geval :)
heb er zeker wat aan :j

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:25

liedjes zingen werkt ook goed... en het gespannen gewoon negeren net doen alsof je neus boed

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:44

Ik heb ook een paard dat uit het niets vreselijk veel spanning kan hebben, gewoon in de paddock, maar ook tijdens het poetsen, of tijdens het rijden...

Ik probeer dit gedrag tegenwoordig zoveel mogelijk te negeren, want door geruststellend te gaan praten of maar niks te doen als ze zo'n dag heeft ga je er alleen maar in mee, wat het gedrag soms weer versterkt...

Dus ook al heeft ze weer zo'n dag, ik zet haar gewoon vast op de poetsplaats en ga gewoon poetsen en opzadelen en doe net of m'n neus bloedt, hoe lastig dat soms ook is.
Het werk pas ik zo nodig wel wat aan, en beloon haar duidelijk als ze ontspant of iets goed doet.
Bij mijn paard zal het er nooit uitgaan, maar ik merk dat het op deze manier wel iets werkbaarder wordt...

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:27

@LiVetime: sorry dan had ik jouw idee van negeren verkeerd begrepen. :o

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:39

Had het er ook niet duidelijk bij vermeldt :P
Dus ook niet zo heel gek dat je t verkeerd begrepen hebt ;)