Probleem met strandritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Probleem met strandritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:29

Hallo allemaal!

Ik heb een super braaf paard, ik kan alles met haar, van in de bak rijden tot springen tot buitenritten.
Nu heb ik wel een probleem, op het strand gaat zij flink hard in galop. Dit vind ik zelf geen probleem, zolang ze in de bak maar gecontroleerd galoppeerd. Mijn mede-buitenrijders vinden dit echter wel een probleem, want hun paard raced er nou eenmaal achteraan.

Probleem 1: Ik wil mijn paard langzamer laten galopperen als ik met anderen rijd, maar zij doet dit haar hele leven al. Hoe komen we hier vanaf? Normaal draven lukt over het algemeen wel, alhoewel ze dan wel erg graag naar de galop wilt.

Probleem 2: Als ik in galop zit, wilt ze alleen maar naar de duinen toe. In het water wilt ze zowiezo niet, maar ik vind dat ze best naast het water kan lopen. Bij de vorige eigenaar deed ze dit wel. Ik krijg haar dus niet recht op het strand, we rijden gewoon langzaamaan richting duinen en eindigen daar ook meestal.

Iemand die hier ervaring mee heeft of tips heeft voor mij? Ik zie dit niet als grote problemen, in de bak luisterd ze prima. Vind het harde rennen ook niet zo erg, maar het zou fijn zijn als ik haar niet steeds naar de waterkant moet drijven.

Groetjes!

EngeltjeS

Re: Probleem met strandritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:33

zet haar achter in de groep, en houdt haar daar ook.
vergt veel tijd, mar het zal wel helpen. ze mogen elkaar niet inhalen he ;)

en anders: lekker over strand stappen, en de rust er in houden en in rust op bouwen naar galop :)

succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:34

Waarom ga je niet gewoon alleen? lekker geen rekening te hoeven houden met te snelle en of te langzame paarden/ponys.

Ik rijdt het liefst alleen, want er zijn er bij (ruiters) die heel rare toeren willen uithalen, en dat is me te link, zoals racen en kijken wie het snelste is, op plekken die eigenlijk niet kunnen, want er is een prikkeldraad langs de slootkant gespannen, en piepjonge ruitertje met onervaren pony, dat soort dingen, pffff.

Nee ik ga lekker alleen, super relaxed, en je kan zo vaak en net zo langzaam en hard gaan als je wil, nergens last van.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:40

Ik ga altijd met zn tweeen. Haar achter het andere paard plakken werkt niet, dan crosst ze er gewoon omheen.

Soms vind ik het met zn 2en gezelliger, maar ga ook vaak genoeg lekker alleen! Dan is ze ook altijd braver.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:43

maar jij bent toch de baas?
echt consequent blijven hoor!

en iedere keer als ze gaat, terug naar draf. hou je paard bezig, dressuurmatig werken helpt ook vaak ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:44

je vindt het wel ok als je paard crosst maar wat als er een kindje in de weg loopt? Uit je verhaal blijkt niet dat je zomaar even je paard kunt stoppen,..
Hier hard aan werken dus en voorlopig niet galloperen en stilletjes aan opbouwen

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:17

Een kindje, hond of wat dan ook, die zie je wel aankomen hoor op het strand.. Doe dat zowiezo niet als het druk is of als ik in de verte mensen zie lopen. En als ik een volte rijd, kan ik haar altijd meteen stoppen voor het geval dat. Ze vind het zelf gewoon geweldig, en wil dat plezier mijn paard ook gunnen, maar kan haar dus wel stoppen, ook zonder volte, dan duurt het alleen iets langer.

Consequent ben ik wel, geef haar ook een flinke tik aan de kant van de duinen, dat ze gewoon bij de zeekant moet blijven. En ze doet het ook wel, met moeite. Maar ik zoek gewoon een verklaring waarom ze dit doet?

Dressuurmatig werken wil ik liever niet buiten, een buitenrit is voor zowel mij als mijn paard ontspanning.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:41

Waarom ze het waarschijnlijk doet, hangen aan de duinen, is omdat de zee voor veel paarden eng is.

ze zien geen diepte, de zee golft naar hun toe waardoor de afstand zeer snel klein wordt tussen die twee.

natuurlijk is het genieten buiten, maar het moet wel veilig blijven toch? :)

succes met je volgende ritten ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:33

Als ze richting de duinen gaat en in zwaar zand komt gaat ze dan niet automatisch langzamer galopperen? Dat is de tip die ik me van strandritten kan herinneren, als je je paard niet terug in draf kon krijgen moest je hem richting de duinen sturen en door het zware zand remmen ze automatisch af. Verder ga ik mee met al gegeven tips. Succes!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 11:46

Nee, ze gaat op het zware zand even hard. Ik wil haar alleen langs de zeekant hebben omdat dat zware zand naar mijn idee veel te zwaar is voor pezen enz.

Bedankt voor het reageren allemaal!

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:07

zolang ze in de bak maar gecontroleerd galoppeerd....

Denk dat het belangrijker is dat het buiten gecontroleerd is....

Zou overgangen proberen aan galoperen en weer terug proberen te nemen. Zoek anders iemand die je ter plekke kan helpen.

Het is niet makkelijk.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:10

Grappig dat je alle tips die je krijgt tegenspreekt :)
Jij bent de baas, hoe doet ze het in stap en draf? of naait ze eruit op het moment dat je 1 voet op het strand hebt? Nogal gevaarlijk, alle kuilen die er gemaakt worden kunnen ook risico's vormen en die zie je in rengalop echt niet.
En bestuurbaar is ze alleen in de galop niet? In de bak wel?
Ik zou in de bak veel wendingen rijden en in de galop ook haar goed aan de hulpen zetten, eenmaal buiten gehoorzaamheid trainen.
Ook op het strand, of juist daar...

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 06:04

_Kimberley schreef:
Nee, ze gaat op het zware zand even hard. Ik wil haar alleen langs de zeekant hebben omdat dat zware zand naar mijn idee veel te zwaar is voor pezen enz.

Bedankt voor het reageren allemaal!

Heel knap als een paard op het zware zand even hard gaat :Y) Dat moet schelen. En in iedergeval veel minderlang volhouden.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 06:06

_Kimberley schreef:
Ik ga altijd met zn tweeen. Haar achter het andere paard plakken werkt niet, dan crosst ze er gewoon omheen

Leren sturen

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:52

Leren sturen.. Mijn paard is toch echt sterker dan mij, op dit soort reacties zit ik niet te wachten.

Pauline: Idd daar betrap je me ergens op. In stap en draf is ze gewoon rustig te houden. Het is pas in de galop dat ze weg sjeest. Ze is wel op de volte te sturen, maar als ik haar naar de waterkant stuur lukt dat niet.

Ik voel geen verschil in het harde of zachte zand, ze gaat op allebei keihard. Denk dat het niet door iedereen zo serieus wordt genomen hoe hard ze gaat, heb in 2 min. drie strandafslagen afgelegd.

Mijn vraag is: hoe moet ik dit afleren? Hoe krijg ik haar rustig in de galop? Kan wel heel hard gaan trekken, maar dat werkt averechts. Met mijn zit werkt ook niet, als ik niet in verlichte zit ga knal ik eraf door de kracht die ze zet in haar achterhand. Als ze dan aanspringt knal ik omhoog en raak altijd mijn beugels kwijt. Ik kom erop terug dat ik dit niet als een probleem zie, dat doe ik nu dus wel. Het wordt weer zomer en er worden weer kuilen gegraven enz enz.

Ik moet er ook nog even bij zetten dat ze dit al jaren heeft, ik heb haar nu bijna 2 jaar. Ze is 11, ze doet dit al vanaf haar derde.

Edit: Niet galopperen werkt ook niet, als ze dan wel weer eens mag, gaat ze des te harder.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:21

_Kimberley schreef:
Leren sturen.. Mijn paard is toch echt sterker dan mij, op dit soort reacties zit ik niet te wachten.

Het is toch wel HEEL belangrijk dat je ook daar wat aan doet 8-)
Tenzij je vroeg of laat goed wil verongelukken.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:57

Als ik rechts wil, en mijn paard links. Wie wint er dan? 700 kilo tegen 55 kilo.. Of denk ik nu heel simpel? Als zij echt wilt, dan gaat ze. Wil ik maar even zeggen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:03

Deed die van mij ook altijd.. bij mij was de oplossing:

Alleen maar stappen. Op welke buitenrit dan ook.
Hier ben ik 2 jaar mee bezig geweest, nu kan ik lekker op 1 handje (western) buitenrijden zonder dat hij compleet gaat flippen. :)
Heb geduld, wees rustig en doe veel stapwerk. Als je paard zo gek gaat doen, is het geen ontspanning meer hoor.. Voor jullie allebei niet..

edit: Niet aanvallend bedoeld, maar dit heb je zo zelf veroorzaakt. Je doet dit nu al 2 jaar en wil er nu pas wat aan doen..? Snap ik niet helemaal, maar okee.. Zal wel aan mij liggen.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:06

Ik vind het heerlijk om even uit te razen. Mijn paard vind het ook heerlijk. Dus dacht altijd, wat is daar mis mee?

Nogmaals, ze doet niet gek. Ze gaat hard. That's it.

Bedankt voor je reactie. Misschien best een goed idee, gewoon stapritten over het strand maken.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:08

Ik zou het strand even als een grote bak beschouwen en een paar keer dressuurmatig gaan trainen op het strand, dus alleen, figuren rijden, overgangen, tempowisselingen etc. Strand betekent nu "GAAN" voor je paard en dat moet je eerst hertrainen. Daarna met een ander paard erbij weer werken een tempowisselingen, overgangen etc. Eerst in stap en draf, dan pas in galop. En dat gaat uitbouwen naar meer paarden...

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:10

Kan ik ook eens proberen! Ze loopt buiten dressuurmatig een stuk beter als in de gewone bak. Was laatst op een grote grasvlakte en ging daar even rijden voor foto's, en dat ging ineens erg makkelijk. Al is het voor haar dan geen ontspanning meer, maar wel een goede oefening voor de wedstrijden, oefenen op "onbekend" terrein.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:16

Als ik jouw verhaal zo lees, is dit vanaf jongs af aan erin gereden. Heel jammer.
Je geeft zelf ook aan het leuk te vinden, dus je hebt het ook zijn beloop laten gan. Maar als je met anderen naar buiten wil, moet je je ook aan hun kunnen aanpassen....Mijn oude paard was ook heel moeilijk met anderen (hard willen gaan ed) maar heb hard aan gewerkt omdat ik graag met anderen mee wilde en niet altijd de strijd wilde aangaan.

Wat Tiara zegt, even paar stappen terug. Begin bij alleen stappen en als ze in draf braaf blijft, ook wat draven. Toch even geen galop, en dan gaat t niet om een week maar echt een goede periode. En als je gaat galoperen, alleen korte stukken. Zodra je voelt dat ze (te) hard gaat, gelijk terug. En dat volhouden
En niet wachten met terugsturen naar harde zand als je helemaal aan de duinrand bent maar gelijk corrigeren...te veel en te vaak door mulle zand kan vervelende, lanmgdurige problemen opleveren. IK vermoed dat ze dan ook erg op voorhand galopeert...?

xX_manon_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:33

doe een longeerlijn/halstertouw om de nek van je paard en vraag of iemand naast je komt rijden die jou paard aan dat touw vast houd, als je paard dan weg wil galopperen of richtig de duinen gaat en jij kan hem zelf niet tegen houden dan die gene die hem dan vast heeft dat die hem dan gewoon trug op zijn plaats trekt.

en als je niemand hebt die dat wil doen kan je ook maar dat is een stuk irritanter voor de mensen met wie je rijd. kan je ok al je merkt dat je paard weg wil galloperen dat je hem dan even rustig een kleine volte laat stappen of draven tot dattie weer rustig is en weer dichterbij/in het water is.

om hem dichter bij het water te krijgen kan ja ook vragen of iemand heeel dicht naastje gaat rijden en steeds een klein stukje dichter naar hem toe gaat rijden waardoor jij ook moet opschuiven metje paard.

natuurlijk moetje het allemaal niet te over haasten want dan hebje kans dat je hem helemaal niet meer het strand op krijgt gewoon steeds stukje voor stukje proberen.

naja succes

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:49

xX_manon_Xx schreef:
doe een longeerlijn/halstertouw om de nek van je paard en vraag of iemand naast je komt rijden die jou paard aan dat touw vast houd, als je paard dan weg wil galopperen of richtig de duinen gaat en jij kan hem zelf niet tegen houden dan die gene die hem dan vast heeft dat die hem dan gewoon trug op zijn plaats trekt.

Dat zou ik alleen proberen als je van je paard getrokken wil worden := Als de ruiter een paard al niet kan houden heeft een lijntje ook geen zin meer, zeker als het paard dit niet gewend is. Ik heb dit een keer meegemaakt, moeder op paard, kindje op shetlander .... resultaat: moeder op de grond, kindje brullen, paard weg en shet stond lekker 5 meter verder te grazen. Met een flink paard wat ook nog eens aan de haal wil gaan zou je mij er niet voor kunnen strikken.

TS: een snelle oplossing is er helaas niet, je paard heeft geleerd dat ze op het strand héél hard mag en dat krijg je er niet zomaar uit. De enige oplossing is om het racen niet meer toe te staan - eerst door alleen maar stap en draf te rijden, met tempowisselingen en veel overgangen. Als ze dat braaf doet pak je er een klein stukje galop bij. Gaat ze te hard? Meteen (maar dan ook echt meteen!) terug naar stap en die rit niet nog eens proberen. Gaat een klein stukje galop goed, dan kun je uitbreiden naar wat langere stukken. Gaat ook dat goed kun je tempowisselingen in galop gaan rijden: even naar voren en weer terug (vooral afsluiten met een rustig of verzameld galopje!).

Helaas betekent het wel dat racen op het strand voorlopig voorbij is, maar als je dit volhoud heb je een paard dat én heel hard kan én heel fijn gecontroleerd kan galoperen. :j
Succes!

annabel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:27

Zet haar achter in de groep.
En veel oefenen.
Veel Succses.