wettelijke aansprakelijkheid bij schade door toedoen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

07_Calimero

wettelijke aansprakelijkheid bij schade door toedoen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 00:25

Een vraagje: als het stamboek papier op je eigen naam staat en het nog niet is overgeschreven (tevens geen koopcontract, getuigen, of transactie van geld op rekening) naar de nieuwe eigenaar en deze het eigenlijk ook maar voor lief neemt en het niet op zijn naarm schrijft, wie is er dan wettelijk aansprakelijk als er een persoon schade oploopt door het toedoen van het paard?

Vjestagirl

Re: wettelijke aansprakelijkheid bij schade door toedoen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:27

De nieuwe eigenaar. Stamboek papier heeft er niets mee te maken, het gaat erop wie de kosten voor het dier betaald.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 00:29

weet je dit 100% zeker? men zegt namelijk dat eigenaar ten allentijde aansprakelijk is (zowel paspoort als stamboek?), maar twijfel namelijk ook met jou stelling, is ook aannemelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:32

Ja! ik heb mijn AVS ook niet overgeschreven op mijn naam, vond ik te duur, omdat je verplicht wordt lid te worden van de AVS.

Mijn KWPN-er heb ik (vorig jaar pas) overgeschreven, toen ik lid werd van de KWPN.

Degene die het paard + papier/paspoort heeft is de eigenaar.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 00:34

@brainless, ok ondanks dus dat mijn naam in de papieren staat. en diegene de papieren heeft, paard in verzekering en maandelijks stalling betaalt? ik ben nog steeds niet overtuigd. weet iemand een site of zo waarin dit eventueel op te zoeken is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:37

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:40

De bezitter is aansprakelijk, meestal is dat de eigenaar, maar dat hoeft niet.

Bij schade wordt ook echt uitsluitend gekeken wie bezitter is. Het papier is dus niet relevant.

En dat kan je van mij gerust aannemen :j .

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 10:45

@LDRD wat zijn jouw ervaringen hier dan in?

Ik voel me er alleen niet zo prettig bij dat zowel stamboek als paspoort op mijn naam staan terwijl ik in feite niks met het dier te maken heb dagelijks. als er straks een mee op wedstrijd gaat en er gebeurt wat ..........

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:48

LDRD doet de hele dag niets anders dan dit soort dingen te behandelen....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:48

Bij mijn verzekering is degene aansprakelijk van wie het paard in eigendom is en dat moet ook op papier kunnen aangetoond worden. Als mijn bijrijdster schade toebrengt met mijn paard dat op dat moment haar verantwoordelijk is, moet ik betalen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:08

chipieke schreef:
Bij mijn verzekering is degene aansprakelijk van wie het paard in eigendom is en dat moet ook op papier kunnen aangetoond worden. Als mijn bijrijdster schade toebrengt met mijn paard dat op dat moment haar verantwoordelijk is, moet ik betalen.

Mag ik hier even een nuance in aanbrengen?

-Jouw verzekeraar verleent dekking wanneer jij wettelijk aansprakelijk bent. Of het paard dan jouw eigendom is doet er niet direkt toe, het gaat om de vraag of jij aansprakelijk bent voor de acties van een bepaald dier.

-Om de te beoordelen of iemand aansprakelijk is, is relevant wie de bezitter van het dier is en daarbij is het niet relevant of deze persoon ook eigenaar is. Uiteraard zijn bezitter en eigenaar in verreweg de meeste gevallen dezelfde persoon, maar dat hoeft niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:12

LDRD: wat is het verschil tussen een eigenaar en een bezitter?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:38

Tsja, terechte vraag, maar ohhhhh zo moeilijk te beantwoorden. :D

Je moet er vanuit gaan dat de bezitter degene is die het dier houdt ten eigen nutte.
Degene dus die hem onder zich heeft, de kosten ervoor maakt en er zijn ding mee doet (rijden, fokken enz).
Het is helaas een heel grijs gebied en je moet er vanuit gaan dat het bezitterschap niet zomaar van de eigenaar overgaat op iemand anders. Bijrijders zijn nagenoeg nooit bezitter bijvoorbeeld.

Daarnaast is het ook zeer goed mogelijk dat er meerdere bezitters zijn.
Dit is echt iets dat per individueel geval bekeken moet worden.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:58

TS: als je het paard verkocht hebt, heb jij toch ook een exemplaar van het koopcontract? Das toch hard bewijs dat het paard niet meer van jou is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:09

Rapperijder schreef:
TS: als je het paard verkocht hebt, heb jij toch ook een exemplaar van het koopcontract? Das toch hard bewijs dat het paard niet meer van jou is?

Ik denk dat de meeste hun paard/pony kopen/verkopen zonder koopcontract.
Ik heb er ook 3 waarvan ik geen contract heb.
Mijn opa heeft er nu 3, en ook geen koopcontract.
Mijn schoonvader heeft 1 shetje zonder contract..... en zo weet ik er nog wel meer.
Ook als je een paardje van een markt haalt krijg je (meestal) geen contract.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:16

Ik heb het niet over een uitgebreid contract, dat heb ik ook niet. Maar je maakt toch altijd een klein papiertje waarop je gewoon schrijft dat het bedrag voldaan is en dat het paard dus verkocht is.
Als je dat niet maakt heeft de koper toch ook geen enkel bewijs dat hij het paard betaald heeft?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:53

de kwitantie waar je het hier over hebt, is meestal iets wat de koper krijgt als bewijs dat het paard betaald is. Daar heb je als verkoper niets aan.
Aparte vraag eigenlijk...
Maar als je een afschrift hebt waarop staat dat je van koper een x bedrag hebt ontvangen liefst met omschrijving erbij , dan heb je toch ook wel aannemelijk gemaakt dat het paard verkocht is?