jaloezie bij paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiski

jaloezie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 18:19

ik dacht er opeens aan: kunnen paarden ook een soort jaloezie voelen?

groetjes! :)

bromfiets

Re: jaloezie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:20

Zeker weten :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:20

JA hoor

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:23

haha absoluut. Als ik met een van m'n verzorgpony's vd of iets los aan het doen ben, komt de andere, bijt de pony waar ik mee bezig was en jaagt hem weg, en komt vervolgens voor m'n neus staan :P

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:49

Lenafuture schreef:
haha absoluut. Als ik met een van m'n verzorgpony's vd of iets los aan het doen ben, komt de andere, bijt de pony waar ik mee bezig was en jaagt hem weg, en komt vervolgens voor m'n neus staan :P

Ik had exact hetzelfde met mijn oude verzorgpony.
Hij stond in de wei met twee oude schapen en o wee als ik alleen maar naar ze keek. :=

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:51

haha mijn paard komt er tussen als mijn vriend mij vastpakt waar zij bij is.haha

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:14

cupcake__ schreef:
Lenafuture schreef:

Ik had exact hetzelfde met mijn oude verzorgpony.
Hij stond in de wei met twee oude schapen en o wee als ik alleen maar naar ze keek. :=

Yep, hier het zelfde. Als ik even m'n jaarling te lang knuffel komt Black er tussen staan en jaagt Victor weg. Zo en nu ik, lijkt ie te zeggen... ;)

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:30

zeker, wij hebben een heel jaloers paard als ik te lang bij ons andere paard sta begint hij tegen de deur te schoppen en oren plat
altijd bang dat hij iets tekort komt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:33

Jep, als ik haar niet te pakken krijg roep ik gewoon het paard waar ze mee samen staat, wedden dat ze binnen een seconde ertussen kruipt :D

En nog iets: ik mag niet bellen/smsen, dan gaat ze na verloop van tijd me proberen te bijten :D

Liesje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:38

Kelly0708 schreef:
haha mijn paard komt er tussen als mijn vriend mij vastpakt waar zij bij is.haha

ja dat ken ik! Mijn vriend was voor het eerst mee naar het paardje en gaf me een knuffel..dat werd niet zo op prijs gesteld. Toen waren de tanden opeens heeeell dichtbij. (gelukkig was het niet raak!)haha

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:47

Vroeger stond mijn paard wel eens langs een wei waar een schimmelruintje stond, die helemaal 'verliefd' op haar was. Hij stond de hele dag aan de draad naar haar te staren en groot drama als ze uit het zicht was, mijn paard zelf leek het een stuk nuchterder op te nemen, die ging gewoon rustig aan de andere kant van de wei grazen of op stal staan zonder zich iets van het geroep te lijken aantrekken. Soms stond ze op een andere wei met andere paarden waar er wel eens kwamen en gingen, en daar waren geen problemen.

Toen kwam er een tweede paard bij in onze wei naast de schimmelruin..We hadden om ze te laten kennis maken de wei verdeelt in 2 stukken, omdat we niet wisten hoe het nieuwe paard zou reageren. Het ging goed, dus besloten we ze maar helemaal bij elkaar te zetten. Het klikte meteen, maar het was wel duidelijk dat het nieuwe paard de dominante rol op zich zou nemen en mijn paard een onderdanige, wat ik ook helemaal verwacht had want mijn paard kan zich echt als de pispaal van de kudde gedragen...maar wat ik niet verwacht had, was die woeste blik toen het nieuwe paard ging kennismaken bij de schimmel. Echt, ik heb haar veel bij andere paarden zien staan, meestal laat ze zich gewoon doen en trekt ze zich er niets van aan als andere paarden met elkaar snuffelen. Het is een heel lief onderdanig paardje, maar op dat moment was ze furieus. Ze geraakte eerst niet bij de twee omdat ze eerst door een poortje naar de andere kant van de wei moest, maar ze stond er te snuiven en te stampvoeten..toen ze uiteindelijk doorhad hoe ze erbij moest geraken, vloog ze werkelijk woedend op het nieuwe paard af. Terwijl het nieuwe paard daarvoor in andere gebieden van de wei al had laten merken dat zij de baas wel zou spelen. Ze had het nieuwe paard verjaagd en ze bleef heel nerveus en opgewonden haar plekje bij de schimmelruin verdedigen...

Uiteindelijk is ze wel moeten zwichten, een paar dagen later liet ze het andere paard-onder diens lichte dwang weliswaar :D- toen bij 'haar' ruin.

Als het echte jaloezie was zoals wij dat kennen weet ik niet, maar ik weet wel dat ik ze nog nooit, en daarna ook nooit meer zo wanhopig en woest heb zien doen omdat er een ander paard met haar maatje kennismaakte.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:24

Ik merk ook wel dat er toch een vorm van jaloezie is. Mijn merrie is op dit moment hengstig samen met de 'grootste' merrie van stal. Lopen constant achter mekaars kont aan (letterlijk) etc.

Van de week had mijn merrie in eerste instantie niet zoveel aandacht voor mij. Ik bedacht me dat ik dan maar mijn aandacht ging schenken aan haar hengstige vriendin. OPEENS kwam ze heel ijverig naar me toelopen en schoof zo haar hoofd in het halster!