Is het heel erg als mijn pony 2 weken alleen staat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Is het heel erg als mijn pony 2 weken alleen staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:49

Hallo,

Even geen kritiek aub maar een serieus antwoord, ik heb namelijk weer geen zin in verwijten:
Hoe schadelijk is het voor mijn pony als ze 2 weken zonder Cisco samen staat?
Sanne wordt namelijk nogal dik! (ga ik oplossen door straks haar apart te zetten achter witte tijdelijke paaltjes) De andere wei is kaal. Ze kan nog niet zo goed over straat omdat ze nog geen jaar oud is. We moeten daar voor een drukke baan over naar een ander weitje en ik wil niet echt veel risico lopen dat ze schrikt. (nu nog niet, later wel)
Ik heb ze nu dus thuis gezet.
Cisco komt wel dinsdagavond terug voor 1 dag en dan zal hij nog 1 weekje op de andere wei staan. Ik moet de andere weide even laten rusten anders blijft er niks meer over.
Het voordeel nu voor Sanne is dat ik 3x per dag wel lang tijd voor haar heb en haar nu nog langer en beter kan borstelen. Ze is namelijk haar veulenpelsje aan het verliezen en er hangen nogal wat viltige klitten in.
Ik hoor graag jullie mening........

Dyyy

Re: Is het heel erg als mijn pony 2 weken alleen staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:43

Ik snap er niks van..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:47

Dyyy schreef:
Ik snap er niks van..

Ik ook niet echt :D

Maar hoe bedoel je alleen? Helemaal alleen zonder enig ander paard/pony in de buurt of alleen in de wei met een andere pony ernaast in de wei?

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:50

Zoals ik het begrijp staat je veulen alleen & je andere paard komt dan ook alleen te staan?

Is er niet de mogelijkheid deze samen op dezelfde weide
te houden & deze af te zetten dmv prikpaaltjes+draad,
of zeg ik nu iet stoms? :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:50

Een veulen moet je niet alleen laten ook , niet voor 2 weken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:52

ik snap het ook niet hoor...

ze gaan er echt niet aan dood als ze twee weken alleen staan, maar persoonlijk zal ik het niet doen...
hoe goed kan je paard anders alleen staan? en heeft ze al eerder een tijdje alleen gestaan?

@meissielief: nee, veulentjes kunnen idd moeilijker alleen staan!

RamonaJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:43

Ik begrijp niet goed wat je nou bedoelt,
ik begrijp wel dat het gaat over een veulen die je 2 weken alleen wilt laten staan door een of andere reden,

Nou ik heb ook al eens een spoed geval gehad daarbij moest mijn veulen ook alleen staan dit ging dan over 3 dagen,
wij hebben gelukkig wel alemaal paardjes rond om de wei dus echt helemaal aleen stond hij niet

ik weet niet hoe het bij jou zit rond om de wei ?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:40

Als ik mijn paard ook maar één minuut helemaal alleen zet, wordt ze al hysterisch. Dus als er ook echt geen andere paarden in het zicht zijn oid.

Als ik haar twee weken zou laten staan, heb ik een uitgeput en ongetwijfeld kwaad paard. Niet doen dus.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:05

Uhh, ik snap niet dat jullie het niet begrijpen.
Ik heb 3 stukken. 1 van 2500 m2, die is nu kaal, die ligt hier aan een rustige straat 300 meter vandaan.
Ik heb 1 stuk van 1000 m2, daar moet ik een 600 meter voor lopen en een hele drukke baan voor oversteken.
Ik heb hier een stuk van 1800 m2 waarvan ik nu maar 600 m2 kan gebruiken (de rest is opnieuw ingezaaid). Dit stuk is zo goed als kaal en is niet voor mijn draver geschikt (te weinig eten).

Over de baan kan het veulentje nog niet, op de wei die kaal is laten staan is ook geen optie, dus kom ik bij mij thuis uit.

Sanne (het veulentje) staat nu inmiddels sinds eergisterenmiddag hier alleen. Ze vindt het niet leuk, logisch. Ze was inderdaad uitgeput en lag deze morgen te slapen in de stal. Ze eet wel goed, is vrolijk en zoals altijd erg aanhankelijk. Gisteren riep ze nog veel, vandaag heb ik ze pas 4x gehoord en ik ben de hele dag buiten geweest.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:09

Ik begrijp de vraag wel :P Nee hoor dit is helemaal niet erg, zeker als het maar voor een tweetal weekjes is..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:14

Tuurlijk is dat erg. Ik laat mijn jaarling echt geen 2 weken alleen. :n

Ik zou haar gewoon op de wei langs die drukke weg zetten. Ga gewoon met 3 man, 's morgens vroeg in het weekend. 1tje loopt met de draver, 1 met het veulen en 1 erbij voor als het veulen echt idioot gaat lopen doen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:24

kan je draver niet ook bij jou thuis staan, of is dat dat kale stuk?
als dat stuk te kaal is voor je draver kan je evetueel bijvoeren.
staat je draver wel tussen andere paarden?
ik vind het geen godschande om een paard/veulen voor 2 weekjes alleen te zetten, maar ik zou er alles aan doen om dat te voorkomen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:30

Heb je nog hooi? Dan kan je ze evt wel samen zetten op het kale stuk en wat biks bijvoeren en onbeperkt hooi. (ik neem aan dat je dat in de winter ook doet, dus dat zou nu ook best kunnen). Of hang er gelijk een training aan vast en probeer een trailer om ze naar de andere kant van de weg te brengen. Het is niet leuk voor ze om alleen te staan, maar dood zullen ze er niet van gaan. Wel moet je bedenken dat je dit probleem vaker gaat krijgen, dus msschien nu oplossen is beter.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:36

Ik ga met ecudes mee. Niet alleen zetten,maar heel vroeg in de ochtend alle twee naar de wei brengen. Als de draver zich gedraagt, zal het veulen er meteen wat van leren. Een veulen is toch makkelijker in de hand te houden, dan een 2 of 3 jarige. Jong geleerd is oud gedaan.

Zeker niet alleen laten staan.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:28

3 personen regelen is even lastig. Misschien dat het morgen gaat lukken. Ik heb ook nog een dochtertje van 3, ik vind het een beetje link, en op een paard letten, en op een pony, en op mijn dochter en ook nog eens auto´s.
Hoe dan ook, Sanne wordt wel te dik op die weitjes. De stukjes zijn echt te klein om ze ook nog eens in 2-en te delen!!!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:04

hoe bedoel je in 2en delen. daar heeft niemand het toch over?
zoals eerder gezecht kan je toch met zijn 2en op een kaler weitje zetten en dan het paard dat wat meer nodig heeft bijvoeren?
als je paarden gaat verweiden, zou ik zoiezo niet in mijn eentje doen en dan ook nog een dochterje van 3 meenemen ook als de paarden erg braaf zouden zijn.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:07

Misschien eerst met 2 man het veulen en een ouder paard verhuizen en de laatste zal geen probleem zijn. Natuurlijk moet je daar niet je dochtertje bij meenemen. Als ik ga wandelen met mijn paardje, dan laat ik de kinderen ook thuis.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:10

Je kan haar beter nu laten "wennen" aan een drukke weg dan wanneer ze ouder (en sterker) is..
En als je met 3 mensen bent en de andere pony, die ze vertrouwd, is erbij.. Kan er niet veel fout gaan, toch? :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:55

PP --> OPG

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:50

Je verhaal is begrijpelijk, maar ik snap ook wel dat mensen er even niets van snapte. Het was bijna een wiskunde verhaal met al die ruimtelijke inzichten die er beschreven stonden. Maar dat doet er niet toe.

Een paard alleen laten en in dit geval een draver en een veulen is nooit het beste....paarden zijn groepsdieren, daarbij zal een veulen dit nog harder nodig hebben voor de onderlinge paardentaal/regels in de groep die de paarden zelf aanleren.
Het is niet ideaal....maar je wilt ook het beste voor je paarden. Heb je mogelijkheid om de paarden bij te voeren in de kale weide? Dit zou heel kunnen. Zo kunnen andere weides prima rusten en groeien en heb je de paarden bijlekaar.

Verder als het echt niet kan heb je het voordeel de 2 weken dat je veulen alleen staat dat je rustig aan kan gaan beginnen met een vertrouwensband, ze zal zich helemaal op jou moeten richten namelijk want er is verder even niemand. Je kunt dan al beginnen met rustig grondwerk: poetsen, hoefjes, halsterlopen etc. Zo leert het veulen jou vertrouwen en zal je een begin hebben om daar vanuit verder te kunnen trainen met langs de weg lopen wat je moet doen om bij je weides te kunnen komen.

Succes.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:55

Een te dik veulen heeft meer gezondheids risico's, dan een veulen dat twee weken alleen in de wei staat ! Ik kan me voor stellen dat het moeilijk is om je draver op gewicht te houden op een stukje land waar voor hem niet genoeg gras is. Ik zou nu nog niet gaan lopen klooien om met een draver, een veulen en een 3 jarig kindje een drukke weg over te komen :n dit zou zoveel stress voor jezelf, voor je dochter en voor de paarden opleveren. Zou ik dus ook niet doen !! Je doet je best en het is meer voor even ik zou het veulen ook voor die twee weken alleen zetten.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:58

Mss je 'dikke' paard een grasmasker opzetten zodat hij door de dag geen (of toch niet zo veel) gras kan eten en dat hij s avonds op stal eten krijgt.
Zo hoeven ze niet alleen te staan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:25

dat wilde ik eerst ook schrijven, maar ik weet niet of het handig is om een veulen nu al een grasmasker op te zetten.

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:52

ik snap je vraag wel en het is echt niet erg om haar twee weken alleen te laten staan.
dat kunnen ze wel.