Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DaniBanani schreef:Bedoel je dat ze zo doet als ze alleen in het land staat, bijvoorbeeld? Of als jij haar meeneemt om met haar aan het werk te gaan?
om jullie band te versterken en dat je jonge paard jou als leider gaat zien en beseft dat als jij in de buurt bent alles ok is. Misschien dat je ook beter "professionele" hulp inschakeld, want bij een jong paard kan je veel fout aanleren.DaniBanani schreef:Het klinkt of het paard niet genoeg steun van jou krijgt, waardoor ze onzeker wordt en zo heftig reageert. In andere woorden: jij bent geen leider voor haar en die heeft ze wel nodig.
Wat doe je allemaal precies met haar?
Willy26 schreef:Beste TS,
De situatieschets die je geeft is niet helemaal duidelijk. Verschillende dingen zijn wat vaag.
Je hebt een tweejarige, die je zo af en toe uit het land probeert te halen. Hoelang heb je dit paard al, heb je haar zelf opgefokt en wat heeft ze al geleerd? Is ze bijvoorbeeld gewend om alleen vast te staan aan een muur? Wat voor dingen doet ze meer, behalve met andere paarden in het land staan?
Je doet vrij jong aan. Vijf jaar paard ervaring is genoeg om zelfstandig te rijden, maar vaak niet voldoende om alle problemen met een (jong) paard in je eentje op te lossen. Ik neem aan dat je in die vijf jaar nog niet eerder een jong paard hebt opgeleid. Heb je bij je paard een ervarener iemand, of iemand die je soms helpt? Staat hij aan huis of bijvoorbeeld bij een pension?
Dat je paard steigert en naar je uithaalt valt niet accepteren en is erg gevaarlijk. Dit zul je hem snel af moeten leren.
Ik ben het met de anderen eens dat je niet veel overwicht op het dier lijkt te hebben. Dit zou je kunnen oplossen door veel met hem te lopen en om te gaan, maar dit is vrij moeilijk als hij steeds zoveel stampij maakt. Als forum zijnde kunnen wij je een paar suggesties meegeven, maar je niet concrete hulp aanbieden. Ik raadt je aan om gewoon een ervarener iemand je zo nu en dan te laten helpen.
Dat je haar alles geeft, pleit juist tegen je. Je paard is geen vriendje, maar jij bent zijn baas/leider. Als leider bepaal jij wat je hem geeft, wanneer en waar je hem iets geeft. Dat jij hem alles geeft, maakt je meer ondergeschikt en geeft je minder mogelijkheden om te belonen of te straffen.
Ikzelf heb op het moment ook een jaarling. Wij zijn letterlijk van dag 1 met merie en veulen begonnen te lopen, in het begin zelfs dagelijks. Later alleen met het veulen en dat begint nu z'n vruchten af te werpen. Je paard wordt alleen nog maar groter en sterker. Als je nu al moeite hebt om hem bepaalde dingen te leren, heb je er, als je later begint, zeker een fikse kluif aan.
In ieder geval wens ik je er veel succes mee.