zwanger en rijden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marasay

zwanger en rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 08:17

Hey

Ik heb een vraagje...

Ik wil tijdens mijn zwangerschap zolang ik kan blijven rijden.
Nu vroeg ik me af hoe deden jullie het? reden jullie bv nog wedstrijden waarbij je de volledige proef moet doorzitten wat met de galop?
Of is het gewoon beter het bij wandelen en een rustig drafje te houden?

Volgens mijn gynecloog is rijden compleet uit den boze en zou ik geen paard meer mogen opstappen, dit heeft niets met mij te maken gewoon in het algemeen is ze van mening dat dit niet meer mag.

Groetjes

Carmelina

Re: zwanger en rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:22

Hoi zwangere,
Ik heb zelf nog 25 wk paar gereden toen ik zwanger was. De laatste weken longeerde ik mijn paard eerst en klom er daarna nog op om ze lekker te stappen en een beetje te draven. Ik was behoorlijk zwaar en het zat toen al behorlijk in de weg. Na een vakantie kon er niet meet zonder opstap hulp op mijn paard komen dat was voor mij de rede er mee te stoppen. Mijn gynacoloog en ook mijn huisarts hadden geen enkel probleem met het paardrijden. Moet je wel zeggen dat ik ook geen complicaties had tijdens mijn zwangerschap.
Het blijft echt wel zitten hoor!
Groetjes en succes met je zwangerschap.

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 08:26

hey bedankt ;)
ik weet het nog maar net maar mn paardjes zijn alles voor me en wil toch zo lang ik kan blijven rijden!
Ik heb ook wel mensen rond me die mn paardjes kunnen rijden, en dat zal ook wel nodig zijn na de zwangerschap.

Vroeg me wel af of de galop en doorzitten geen kwaad kan?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:11

Een stalgenotje van mij heeft net zo lang doorgereden, tot ze zelf niet meer op haar paard kon komen i.v.m. de dikke buik en dat ze ook last kreeg met het rijden. Toen was ze ruim 7,5 maand. Twee dagen na de bevalling zat ze al weer op het paard :)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:17

Ik ben zelf nu 19 weken zwanger, maar ik rijd sinds ik 13 weken zwanger was geen paard meer omdat je kind dan boven je schaambot uitkomt.
Wanneer je van je paard valt is dat toch een risico. Hoe braaf een paard ook is, het kan altijd schrikken en je kunt behoorlijk vallen....En stel dat je kind niet direct iets eraan over houdt, maar jij moet met spoed geopereerd worden en onder narcose...Dan komt het alsnog in gevaar. Ik zou het risico niet willen nemen. Tuurlijk kun je ook van je fiets vallen, maar dat risico is veel minder aanwezig omdat je fiets niet ineens ervandoor gaat of bokkensprongen maakt.
Het doorzitten ed kan niet zo heel veel kwaad, maar tegen het eind van de zwangerschap is het verstandig schokkende bewegingen zoveel mogelijk te beperken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:51

Het verschilt wel van zwangerschap tot zwangerschap. Ik was zelf erg zwaar en verloor ook wekelijks bloed dus ik ben vrij snel gestopt met rijden. Wel heb ik tussen de 20 en 30 weken mijn paard ingereden (I know...) maar het echte rijden viel toch ook wel lastig.
Mijn zus was tegelijk zwanger en was geloof ik met een maand of 6 zelfs nog op concours. Die is ook erg lang blijven rijden.
Afgelopen weekend hadden we clinics en deed er iemand mee die over 3 weken was uitgerekend, dat ging ook nog prima.

Ik heb zelf erg veel te lijden gehad juist van het stoppen, omdat mijn spieren snel verslapten en daardoor mijn rugproblemen opspeelden wat tot de dag van vandaag nog een probleem is.
Anderzijds verweekt je bekken en de bekkenbanden ook mee, en dat is ook weer niet zo best vanwege bekkeninstabiliteit.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:30

Gefeliciteerd met je zwangerschap.. :D
Zelf heb ik tot 32 weken gereden, met 33 weken werd m'n zoontje geboren. en na 10 dagen zat ik er weer op.. :o
Heb nooit problemen ondervonden van het rijden, en ook een galopje ging nog best..
Zowel de huisarts als de verloskundige vond rijden geen probleem. De kleine is zo enorm goed beschermt dat ze behoorlijk veel kunnen verduren..Wel zou ik geen onnodige risico's nemen door drukke paarden te rijden of paarden waarvan je zo al weet dat het een vergroot risico heeft op vallen..
Natuurlijk is het aan jou tot wanneer je kan en wil blijven rijden..

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:25

Ik heb bij mijn beide zwangerschappen gereden tot 19-20 weken, ik had dit best nog langer gekunnen, ik had lichamelijk helemaal geen klachten bij het rijden. Maar ik was de hele tijd bang dat ik zou vallen waardoor het plezier in het rijden er niet meer was en daarom ben ik gestopt bij 20 weken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:30

Ik heb ook tot 20 weken gereden. Als ik toen een braver paard had, had ik zeker nog langer doorgereden. Deze was erg sterk en niet altijd braaf.
Ik trok het qua kracht niet meer.

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:12

ik zou het rizico niet nemen je kan alijd van je paard vallen en al dat gewiebel kan niet goed zijn!
zou het niet doen voor je er spijt van krijgt.
nadien kun je dubbel genieten.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:17

Ik denk dat elke zwangerschap anders is, ik voelde me bij mijn eerste zwangerschap super, maar had wel enorm last van mijn bekken en vooral blaas bij het rijden (bovendien had mijn paard lang stilgestaan wegen blessure, dus durfde ik het ook gewoon niet aan) en daarom ben ik heel vroeg gestopt. Deze zwangerschap ben ik enorm misselijk en moe, maar rijden gaat prima. Ben nu 12 weken, maar hoop dus lekker lang door te rijden :)

Ik denk dat je dus gewoon naar je lichaam moet luisteren.. zolang het goed voelt lekker blijven rijden!

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:53

ik ben van mening dat elke zwangerschap anders is.
denk dat je het zelf wel voel tot hoe ver je kan rijden en wat wel en niet gaat.
tijdens mijn zwangerschap heb ik niet gereden.
maar wel veel gewandeld aan de hand en gelongeert

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:59

Ook ik heb vrij lang doorgereden bij beide zwangerschappen.
Ik zat met ruim 7 maanden nog op paard en reed ik mijn laatste wedstrijd toen ik 4,5 maand zwanger was. Daarna kon ik echt niet fatsoenlijk meer in een wedstrijdtenue. :+

Mijn verloskundige vond ook dat ik gewoon moest blijven doen wat ik altijd deed maar er niet af moest vallen. Dus met goed 3 maanden maar gestopt met springen en de jonge hengst weer het land in gegooid en pas na de zwangerschap weer opgepakt.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:09

Ik heb ook mensen gehoord die gewoon bleven doorrijden tot 7/8 maanden

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:19

de eerste 2 zwangerschappen heb ik niet gereden (ben 9 jaar paardloos geweest), toen ik 2 maanden zwanger was van nummer 3 heb ik een paard gekocht :=
ik ben blijven rijden tot 7 1/2 maand en het was mijn beste zwangerschap.
had ik pijn aan mijn rug (veel last van bij de eerste zwangerschappen) dan klom ik even op mijn knol en was de boel helemaal lekker losgeschud.
mijn gynaecologe was alleen maar bang dat ik er misschien af zou vallen, verder had ze er geen problemen mee, zeker omdat mijn rug er zoveel baat bij had.

naast eventuele medische problemen, kan je beter niet rijden als je angst voelt om er af te vallen.
paarden pikken dat meteen op en dan kan het gevaarlijk worden.
verder is de belangrijkste raad die ik je kan geven: luister naar je lichaam.
de eerste maanden bleef ik lekker doorzitten en galopperen, tot dat niet goed meer voelde.
de laatste maanden maakte ik enkel lange stapritten, daar had mijn paard geen bezwaar tegen :+

ps: de kleine is kerngezond en gek op paarden :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:39

Toen ik zwanger was ben ik met al mijn hobbies tijdelijk gestopt.
Paardrijden en motorrijden.
Je moet het zo zien, als je valt, dan zal je het jezelf nooit vergeven!
En dat wil je echt niet op je geweten hebben!!!

lonni_kirby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:04

gewoon door gaan als het wil en als het niet meer wil rustig aan afbouwen of door iemand anders laten trainen

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:03

Gefeliciteerd!!

Ja ik ben denk dat als het nog goed voelt en jij voelt je er lekker bij gewoon lekker doen!!

Zodra je er niet meer lekker op zit of het voelt verkeerd omdat je buik te groot wordt of om wat voor rede dan ook dan merk je dat als eerste.
Jij bent de enige die dat echt kan inschatten.

Een hele fijne zwangerschap!

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:11

Mocht van mijn verloskundige blijven rijden zolang het goed voelde (verschilt natuulijk per zwangerschap)

Heb zelf tot de 7 maanden gereden, ben vervoplgens gestopt, niet omdat het niet meer goed ging maar omdat ik het niet meer verantwoord voor mezelf vond.

Reed tijdens mijn zwangerschap wel minder +/- 1 a 2 keer per week.
Verder heb ik tot het einde gewoon stap draf en galop gedaan.
Alleen het opstappen ging op den duur wat moelijk, die dikke buik zat in de weg.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:13

Als eerst gefeliciteerd!
en als 2e, ik heb nog nooit gehoord van een gynacoloog die zei dat het niet mocht, ik denk dat het per persoon verschilt!
Jij voelt zelf het beste wat wel en niet kan..
Zo kon ik met 10 weken (ja serieus) niet eens meer in draf omdat ik gewoon beroerd werd van het ''gehobbel''
Maar er zijn ook vrouwen die doorrijden tot de laatste week.
Je lichaam geeft zelf wel aan wanneer je moet stoppen!
en ''gewoon niet doen'' daar zou ik als reden niet zoveel; aan hebben, misschien kan ze het voor je onderbouwen?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:14

ik ben tot de 22e week blijven rijden (op een 4 jarige)
ging prima alleen met doorzitten vond ik het nogal klotsen dus dat deed ik zo min mogelijk. heb toen ook geen wedstrijden meer gereden omdat ik dat een te groot risico vond om met zo'n jong paard het vreemde terrein op te zoeken.

van 5x in de week rijden was ik toen wel naar 3x gegaan omdat de zorg en het rijden toch wel zwaar was.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:14

Je kunt, zolang jou lichaam het aan kan, gewoon nog doorrijden :j Ik doe het niet meer, omdat ik een evenwichtsstoornis heb, en bij mij dus de kans om te vallen toch al groter is, maar goed, das je eigen keuze. Het mag zeker nog. Mijn dokter gaf aan dat ik zelfs nog mocht gaan diepzee duiken als ik dat wilde :+

Nienlars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:16

Ik heb er zo veel voor moeten doen om zwanger te raken (in de medische molen beland) dat ik zodra ik wist dat ik zwanger was meteen gestopt bent. Met alle respect een paard blijft een vluchtdier en je vergeeft het je zelf nooit als er iets gebeurt. Ook het braafste dier kan schrikken

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:40

Hallo,

Bedankt voor de vele reactie's!
Ik heb ondertussen een andere gynecoloog en deze is van mening zolang ik kan is het zelf beter van te blijven rijden daar mijn lichaam dit gewoon is.
Natuurlijk ga ik risico's uit de weg en kruip ik niet meer op mijn zot paardje dat laat ik aan de half pension over :(:)

Zondag heb ik wedstrijd, ik zie wel hoe het loopt en kan ik ze niet rijden is het ook zo. Ik ben heel moe en heb vaak buikpijn dus van dag tot dag een beetje te bekijken.

groetjes!

hvjponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:10

lonni_kirby schreef:
gewoon door gaan als het wil en als het niet meer wil rustig aan afbouwen of door iemand anders laten trainen

idd zo heeft mijn tante het ook gedaan